Det finns i huvudsak två typer av punchout-standarder som används. Den ena använder ett XML-format som kallas cXML och den andra ett format som kallas OCI. För att kunna använda något av dessa finns det ofta ett krav per organisation som vill använda dessa att anpassa format, enheter och exakt information som ska ingå i formaten per kund, vilket gör att man troligtvis behöver en lite större e-handelslösning för att kunna dra nytta av lösningen.
Det bygger på att man som kund kommer från t.ex. ett inköpssystem hos en organisation och sedan skapar en kundkorg i din e-handel. När kundkorgen är skapad skickas denna information tillbaka till beställarorganisationens system där en beställning sedan skapas efter att man gått igenom ett eventuellt attestflöde.
För att kunna använda punchout med kunder kan man även behöva leverera elektroniska kataloger till dessa kunder för inläsning i deras system.
Även om både cXML och OCI är “standarder” är det ändå en hel del arbete med att införa punchoutlösningar i en e-handelsplattform. Det innebär ofta en del utveckling som man får köpa för att kunna erbjuda det till sina kunder.