Startsida › Forum › E-handelsforumet › Ekonomi & Företagande › Rabatt 20-10% istället för 28% ?
- Detta ämne har 3 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 9 månader sedan av GregerA.
-
FörfattareInlägg
-
6 april, 2011 kl. 08:35 #95845TomasDeltagare
Leverantör X lämnar till sina åf en rabatt på cirkaprislistan med: 20-10% vilket blir 28%.
Vad är tanken med 20-10% istället för 28 rakt av?
6 april, 2011 kl. 08:52 #121402ParvelitoDeltagareJag skulle tro att deras prismodell är uppbyggd på att c:apris – 20% är deras ordinarie ÅF-pris, och på det kan man sedan få ytterligare rabatt, i ditt fall 10%. Det har förmodligen med hur deras affärssystem är uppbyggt, allt för ofta får man lov att anpassa sin prissättning efter vad som går att göra rent praktiskt i systemen. Det kan också handla om att man på olika kategorier av varor vill ha olika rabatter.
6 april, 2011 kl. 09:06 #121403hansandersDeltagare(För många år sen hade Bosch en rabatt på bilsäkringar:
Grundrabatt 40 %
Grossistrabatt 40%
Kvantrabatt >1000 st 20%
Extra månadsorderrabatt 10%Bruttopriset var 25 öre/st )
Det kan man kalla billigt !
6 april, 2011 kl. 17:07 #121426GregerADeltagare@hansanders 18047 wrote:
(För många år sen hade Bosch en rabatt på bilsäkringar:
Grundrabatt 40 %
Grossistrabatt 40%
Kvantrabatt >1000 st 20%
Extra månadsorderrabatt 10%Bruttopriset var 25 öre/st )
Det kan man kalla billigt !
110% rabatt …
… eller ~75% kanske det blev. Det gäller att man vet hur affärssystemet räknar då.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.