Plus Forum E-handelsforumet Marknadsföring Radioreklam bra eller dåligt ?

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #94608
    Honken
    Deltagare

    Jag tänkte höra om era erfarenheter av radioreklam. Har idag varit på möte med “lokalradio” Radio Bohuslän.
    Vi har genom åren provat all typ av annonsering som finns utom just radioreklam. Är det någon som har erfarenheter att dela med sig?
    Via våran sida http://www.best4.se riktar vi vår verksamhet mot företag.

    ____________________
    Driver e-handelssidorna:
    http://www.best4.se
    http://www.best4import.se
    http://www.alienabductionlamp.se

    #111384
    fabian
    Deltagare

    Jag annonserade i NRJ, Rix FM och Lugna Favoriter, MTG´s radiokanaler, i två veckor, många gånger om dagen. Vi fick ett schema med klockslag som vår reklam kördes, men det gav inte någon som helst synlig ökning i antal besökare etc.

    Det gav inte heller någon ökad försäljning utan kände som att vi kastade pengarna i sjön. Det kostade 60 000 + moms, och då hade vi ändå prutat en hel del.

    Dock är det ju varumärkesbyggande!

    #111392
    Honken
    Deltagare

    Intressant att höra. Frågan är när när varumärkesbyggande marknadsföring skall börja generera pengar :confused:
    Under de år vi marknadsfört butiker har vi inte hittat någon kanal som gett en riktigt bra effekt, men det kanske inte är så enkelt, det krävs säkert timing också…naturligtvis en bra produkt också, det är nog den stora hemligheten.

    Någon som haft goda erfarenheter av radioreklam?

    ____________________
    Driver e-handelssidorna:
    http://www.best4.se
    http://www.best4import.se
    http://www.alienabductionlamp.se

    #111417
    ducedo
    Deltagare

    Personligen så tvivlar jag starkt på att radioreklam ger särskilt mycket om du inte har ett specifikt erbjudande eller event. Lyssnade på radion igår på väg till biblioteket och upptäckte att jag kände igen flera av reklamerna men idag är samtliga som bortblåsta igen.

    Visst kan det hända att radioreklam är “varumärkesbyggande” men i mina ögon är det bättre att spendera mindre summor på reklam som garanterat konverterar.

    #111456
    michael
    Deltagare

    Körde en del radioreklam sent 90-tal i ett helt annat bolag, och det är väldigt svårt att mäta effekten, radioreklam ska du se som långsiktig marknadsföring och varumärkesbyggande att köra 1 eller 2 veckor är bortkastade pengar. När du redan kör all annan typ av reklam och det rullar på då kan man utöka med radio för att stärka varumärket ytterligare är min åsikt iafall. Det är bara att fundera själv hur många gånger har jag sprungit till datorn och beställt något efter att ha hört en radioreklam?, Noll ggr för mig och radion går hela dagarna på lagret… Men firma namnen präntas in i huvudet och när det är dags att köpa kakel eller något annat så kommer man undermedvetet tänka på namnet, när man väljer mellan olika butiker.

    EDIT:
    Kollade på er sida som du länkade till, jag kan tänka mig att köra en kampanj i lokalradio inte är så himla dyrt men efter 1 vecka ringa upp alla intressanta företag som kan tänkas vara intresserade att köpa av er, och utnyttja effekten av att kunden förmodligen hört radiojingeln det är då lättare att få boka ett besök och sälja in, men att bara köra jinglar och hoppas på att kunden ringer tror jag är sten dött, men att få ut ert namn och sedan söka upp kunderna i samband med kampanjen kan nog funka bra…

    #132377
    Jisander
    Deltagare

    Jag driver egen studio för produktion av radioreklam, så jag talar naturligtvis lite i egen sak. Men min erfarenhet av radioreklam är att mediet har goda förutsättningar att driva trafik till hemsidor, dvs även e-handelsplatser. Precis som i all annan marknadsföring krävs dock en insats: kreativt för att ta fram en säljande produktion, och pengamässigt för att köpa tillräckligt med mediatid i en attraktiv kanal. Uppfylls dessa kriterier är radio ett kostnadseffektivt media som ofta ger goda resultat. Det finns en anledning till att många företag med väl genomtänkta mediestrategier, som tex MacDonalds, väljer radioreklam, år ut och år in. Radioreklam säljer.

    #132384
    Ms. Therese
    Deltagare

    @ducedo 6823 wrote:

    Personligen så tvivlar jag starkt på att radioreklam ger särskilt mycket om du inte har ett specifikt erbjudande eller event. Lyssnade på radion igår på väg till biblioteket och upptäckte att jag kände igen flera av reklamerna men idag är samtliga som bortblåsta igen.

    Visst kan det hända att radioreklam är “varumärkesbyggande” men i mina ögon är det bättre att spendera mindre summor på reklam som garanterat konverterar.

    På tal om varumärkesbyggnad så tror jag det beror mycket på i vilket skede man befinner sig i. Som ny företagare/e-handlare är det kanske inte det smartaste draget att köpa denna typ av reklam om man inte har ett enormt överskott av pengar. När man väl börjar etablera sig så känner man kanske att marknaden börjar bli mättad inom vissa områden och då måste man ju testa andra vägar även om de inte är lika effektiva.

    #132494
    bleedz
    Deltagare

    Jag tror att radioreklam fungerar bäst om sidan redan är lite halvkänd. Radio och tv legitimerar lite och påminner.
    Att folk sitter i bilen till jobbet och kommer ihåg webbadressen och memorerar detta för att sedan gå in på sidan när dem kommer hem.
    Men samtidigt så tror jag att radio reklam kommer att bli effektivare ju mer vi använder smartphones och surfplattor och har med oss webben överallt.

    #132760
    Sazi
    Deltagare

    Jag tror personligen att det beror helt på vilken sorts reklam man gör. En “vanlig” tråkig radioreklam kanske inte ger så himla mycket.

    Jag kan också tänka mig att det kan bli problem om man har ett krångligt namn. Just nu går det en reklam för ett lokalt företag, kommer varken ihåg företagsnamnet eller vad de gör, men de har så himla krångligt namn att ingen hittar till deras hemsida. :) Jag har försökt!

    Däremot tror jag att man kan få till en riktig lyckoträff om man anstränger sig lite.. Ett annat lokalt företag, en djuraffär, körde radioreklam men den egenkomponerad sång när jag var runt 14-15 (alltså 6-7 år sedan). Jag kan fortfarande den där sången utantill, och nynnar tom på den ibland.. Något som stör mig ofantligt, då jag numera bedriver konkurrerande verksamhet.. ;)

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.