Plus Forum E-handelsforumet Logistik reklamation / fel på varan HJÄLP

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #96195
    evawennman
    Deltagare

    om kunden reklamerar sin vara på grund av påvisat fel så måste ju jag betala returfrakten….
    – Om kunden betalar med postförskott, hämtar ut paketet och sedan reklamerar måste jag även betala tillbaka postförskottsavgiften då?
    – Om kunden betalar fakturan, och sen upptäcker fel och reklamerar, måste jag även betala tillbaka faktureringsavgiften då?

    #124276
    GregerA
    Deltagare

    Ja, så är det om du skall betala tillbaka pengarna. Men innan du gör det så skall du ju ha möjlighet att avhälpa felet genom att skicka en ny vara, eller reparera den gamla.

    #124277
    bloggus
    Deltagare

    Om du kan ersätta kunden med samma vara så skall du betala frakt tillbaka och skicka ut en ny vara på din bekostnad.

    Kan du inte skicka ut en ny vara av någon anledning, så får du nog betala också tillbaka faktura/postförskottsavgiften tycker jag.

    #124278
    evawennman
    Deltagare

    vid ångerrätt då?

    #124279
    GregerA
    Deltagare

    Om kunden vill utnyttja sin ångerrätt så skall köpet gå tillbaka helt, och han skall få tillbaka vad han betalt till dig. Dock står han själv för returfrakten.

    Men det var ju reklamation du frågade om … ;)

    #124280
    Richie72
    Deltagare

    @evawennman 21278 wrote:

    vid ångerrätt då?

    Om kunden utnyttjar ångerrätten ska du betala tillbaka samtliga kostnader men kunden får själv stå för returen.

    Returfrakten
    När du ångrar ett köp ska du betala kostnaderna för returfrakten. Du bestämmer själv hur du skickar tillbaka varan. Om du har köpt en vara efter att ha blivit uppringd via telefon ska dock säljaren stå för returfrakten. Tänk på att du ansvarar för varan till den når säljaren, det vill säga även under transporten.

    Ovan är hämtat från: Ångerrätt vid distanshandel – Konsumentverket

    Lite kort kan man väl säga att det inte är lönsamt att sälja produkter med hög andel returer (när man jobbar med e-handel).

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.