Startsida Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Reklamation som ej returneras

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 24 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #100624
    Lilla Ivy
    Deltagare

    Har en kund som reklamerade en vara – vi skickade enligt överenskommelse en ny tillsammans med returfraktsedel för den reklamerade varan för 1 mÃ¥nad sedan.
    Mailade kunden efter 2 veckor om att vi inte fÃ¥tt returen – kunden hade inte haft tid. Hur länge skall man vänta pÃ¥ retur. Kan man fakturera efter en viss tid?

    #167898
    MissRetro
    Deltagare

    Skicka faktura så kommer produkten garanterat i retur!

    #167899
    Ekraft
    Deltagare

    Det är väl inte orimligt att du skickar ut en faktura med 14 dagars betalningstid och vänligt med bestämt förklarar för kunden att antingen returnerar de varan som de fått en fraktsedel till, eller så betalar de fakturan.

    #167900
    Lilla Ivy
    Deltagare

    Har precis lagt upp en faktura och mailat att vi fakturerar om retur inte kommer inom en vecka. FÃ¥r sÃ¥ märkliga reklamationer senaste tiden om att dyra saker är trasiga – 500:- och uppÃ¥t. Vi erbjuder oss alltid att skicka ny vara och ta den reklamerade i retur. DÃ¥ brukar det till 90% bli tyst…
    NÃ¥gon mer som har den erfarenheter. Har hört talas om forum där man tipsar om sätt att fÃ¥ gratis varor…

    #167902
    Lilla Ivy
    Deltagare

    Nu kom snabbt svar. Kunden bor sÃ¥ lÃ¥ngt frÃ¥n utlämningsstället och tycker faktiskt att det reklamerade borde fÃ¥ behÃ¥llas. Jag mÃ¥ste ju bara googla – 300m frÃ¥n bostaden ligger utlämningsstället ;)

    #167904
    Borje
    Deltagare

    Du kan ju skicka retursedel först och skicka ny vara när du mottagit den reklamerade.

    #167906
    Lilla Ivy
    Deltagare

    Det var en bra idé – det tar sÃ¥n tid att hÃ¥lla koll pÃ¥ att alla returnerar. Tänkte att det var en bra service att kunden kan returnera direkt pÃ¥ utlämningsstället. Vet inte hur länge en returfraktsedel frÃ¥n dhl gäller?

    #167916
    Prix
    Deltagare

    Här tycker jag att CDON har en bra lösning. De skickar alltid med en faktura till den nya varan och skriver tydligen att fakturan skall användas vid returen och den kommer då makuleras när den kommer i retur till dem.

    Ge dig inte i detta fallet, kunden verkar ha gjort detta systematiskt och en risk för att det händer igen är stor om kunden får behålla båda.

    #167918
    Lilla Ivy
    Deltagare

    Precis min tanke – det kanske inte blir fler webbutiker som drabbas om alla tar reklamationer i retur. Tror t o m att det är en felaktig reklamation men har naturligtvis inte nämnt det ännu. Är lite trÃ¥kigt att dra pÃ¥ sig ny faktureringsavgift – men jag har lagt upp en passiv faktura som kan utlösas vid behov.

    #167921
    Lilla Ivy
    Deltagare

    Nästa knepiga reklamation! Kunden ville returnera varor för att den fÃ¥tt dÃ¥lig ekonomi – inga problem säger vi men kunden fÃ¥r naturligtvis betala returavgiften … returen dröjer.
    Istället beställer kunden nya varor!…som kunden nu vill reklamera och samtidigt skicka tillbaka varorna som den för en mÃ¥nad sedan mailade om att kunden inte kunde behÃ¥lla… Vi meddelar att vi skickar nya felfria varor med retur för de reklamerade men det vill kunden inte om kunden inte fÃ¥r returnera den Ã¥ngrade varan ocksÃ¥!

    Kollade med KO – det var ett öppet köp.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 24 totalt)
  • Du mÃ¥ste vara inloggad för att svara pÃ¥ detta ämne.