Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Reklamation som ej returneras
- Detta ämne har 23 svar, 10 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 10 månader sedan av
FredrikGust.
-
FörfattareInlägg
-
16 september, 2013 kl. 08:07 #100624
Lilla Ivy
DeltagareHar en kund som reklamerade en vara – vi skickade enligt överenskommelse en ny tillsammans med returfraktsedel för den reklamerade varan för 1 mÃ¥nad sedan.
Mailade kunden efter 2 veckor om att vi inte fÃ¥tt returen – kunden hade inte haft tid. Hur länge skall man vänta pÃ¥ retur. Kan man fakturera efter en viss tid?16 september, 2013 kl. 08:10 #167898MissRetro
DeltagareSkicka faktura så kommer produkten garanterat i retur!
16 september, 2013 kl. 08:10 #167899Ekraft
DeltagareDet är väl inte orimligt att du skickar ut en faktura med 14 dagars betalningstid och vänligt med bestämt förklarar för kunden att antingen returnerar de varan som de fått en fraktsedel till, eller så betalar de fakturan.
16 september, 2013 kl. 08:20 #167900Lilla Ivy
DeltagareHar precis lagt upp en faktura och mailat att vi fakturerar om retur inte kommer inom en vecka. FÃ¥r sÃ¥ märkliga reklamationer senaste tiden om att dyra saker är trasiga – 500:- och uppÃ¥t. Vi erbjuder oss alltid att skicka ny vara och ta den reklamerade i retur. DÃ¥ brukar det till 90% bli tyst…
NÃ¥gon mer som har den erfarenheter. Har hört talas om forum där man tipsar om sätt att fÃ¥ gratis varor…16 september, 2013 kl. 09:14 #167902Lilla Ivy
DeltagareNu kom snabbt svar. Kunden bor sÃ¥ lÃ¥ngt frÃ¥n utlämningsstället och tycker faktiskt att det reklamerade borde fÃ¥ behÃ¥llas. Jag mÃ¥ste ju bara googla – 300m frÃ¥n bostaden ligger utlämningsstället
16 september, 2013 kl. 09:42 #167904Borje
DeltagareDu kan ju skicka retursedel först och skicka ny vara när du mottagit den reklamerade.
16 september, 2013 kl. 10:25 #167906Lilla Ivy
DeltagareDet var en bra idé – det tar sÃ¥n tid att hÃ¥lla koll pÃ¥ att alla returnerar. Tänkte att det var en bra service att kunden kan returnera direkt pÃ¥ utlämningsstället. Vet inte hur länge en returfraktsedel frÃ¥n dhl gäller?
16 september, 2013 kl. 12:39 #167916Prix
DeltagareHär tycker jag att CDON har en bra lösning. De skickar alltid med en faktura till den nya varan och skriver tydligen att fakturan skall användas vid returen och den kommer då makuleras när den kommer i retur till dem.
Ge dig inte i detta fallet, kunden verkar ha gjort detta systematiskt och en risk för att det händer igen är stor om kunden får behålla båda.
16 september, 2013 kl. 12:51 #167918Lilla Ivy
DeltagarePrecis min tanke – det kanske inte blir fler webbutiker som drabbas om alla tar reklamationer i retur. Tror t o m att det är en felaktig reklamation men har naturligtvis inte nämnt det ännu. Är lite trÃ¥kigt att dra pÃ¥ sig ny faktureringsavgift – men jag har lagt upp en passiv faktura som kan utlösas vid behov.
16 september, 2013 kl. 13:32 #167921Lilla Ivy
DeltagareNästa knepiga reklamation! Kunden ville returnera varor för att den fÃ¥tt dÃ¥lig ekonomi – inga problem säger vi men kunden fÃ¥r naturligtvis betala returavgiften … returen dröjer.
Istället beställer kunden nya varor!…som kunden nu vill reklamera och samtidigt skicka tillbaka varorna som den för en mÃ¥nad sedan mailade om att kunden inte kunde behÃ¥lla… Vi meddelar att vi skickar nya felfria varor med retur för de reklamerade men det vill kunden inte om kunden inte fÃ¥r returnera den Ã¥ngrade varan ocksÃ¥!Kollade med KO – det var ett öppet köp.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.