Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Reklamation som ej returneras

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 24 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #100624
    Lilla Ivy
    Deltagare

    Har en kund som reklamerade en vara – vi skickade enligt överenskommelse en ny tillsammans med returfraktsedel för den reklamerade varan för 1 månad sedan.
    Mailade kunden efter 2 veckor om att vi inte fått returen – kunden hade inte haft tid. Hur länge skall man vänta på retur. Kan man fakturera efter en viss tid?

    #167898
    MissRetro
    Deltagare

    Skicka faktura så kommer produkten garanterat i retur!

    #167899
    Ekraft
    Deltagare

    Det är väl inte orimligt att du skickar ut en faktura med 14 dagars betalningstid och vänligt med bestämt förklarar för kunden att antingen returnerar de varan som de fått en fraktsedel till, eller så betalar de fakturan.

    #167900
    Lilla Ivy
    Deltagare

    Har precis lagt upp en faktura och mailat att vi fakturerar om retur inte kommer inom en vecka. Får så märkliga reklamationer senaste tiden om att dyra saker är trasiga – 500:- och uppåt. Vi erbjuder oss alltid att skicka ny vara och ta den reklamerade i retur. Då brukar det till 90% bli tyst…
    Någon mer som har den erfarenheter. Har hört talas om forum där man tipsar om sätt att få gratis varor…

    #167902
    Lilla Ivy
    Deltagare

    Nu kom snabbt svar. Kunden bor så långt från utlämningsstället och tycker faktiskt att det reklamerade borde få behållas. Jag måste ju bara googla – 300m från bostaden ligger utlämningsstället ;)

    #167904
    Borje
    Deltagare

    Du kan ju skicka retursedel först och skicka ny vara när du mottagit den reklamerade.

    #167906
    Lilla Ivy
    Deltagare

    Det var en bra idé – det tar sån tid att hålla koll på att alla returnerar. Tänkte att det var en bra service att kunden kan returnera direkt på utlämningsstället. Vet inte hur länge en returfraktsedel från dhl gäller?

    #167916
    Prix
    Deltagare

    Här tycker jag att CDON har en bra lösning. De skickar alltid med en faktura till den nya varan och skriver tydligen att fakturan skall användas vid returen och den kommer då makuleras när den kommer i retur till dem.

    Ge dig inte i detta fallet, kunden verkar ha gjort detta systematiskt och en risk för att det händer igen är stor om kunden får behålla båda.

    #167918
    Lilla Ivy
    Deltagare

    Precis min tanke – det kanske inte blir fler webbutiker som drabbas om alla tar reklamationer i retur. Tror t o m att det är en felaktig reklamation men har naturligtvis inte nämnt det ännu. Är lite tråkigt att dra på sig ny faktureringsavgift – men jag har lagt upp en passiv faktura som kan utlösas vid behov.

    #167921
    Lilla Ivy
    Deltagare

    Nästa knepiga reklamation! Kunden ville returnera varor för att den fått dålig ekonomi – inga problem säger vi men kunden får naturligtvis betala returavgiften … returen dröjer.
    Istället beställer kunden nya varor!…som kunden nu vill reklamera och samtidigt skicka tillbaka varorna som den för en månad sedan mailade om att kunden inte kunde behålla… Vi meddelar att vi skickar nya felfria varor med retur för de reklamerade men det vill kunden inte om kunden inte får returnera den ångrade varan också!

    Kollade med KO – det var ett öppet köp.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 24 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.