Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Sample-produkt

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #94935
    Golle
    Deltagare

    Hej!

    Det är så att vi tänker söå oss in och sälja lite grejer företag – företag, främst i danmark.

    Då vi skickat ut information har några frågat om vi kan skicka en “sample” till de.

    Hur ser Ni på sådant? Tar Ni betalt för den,skickar Ni den gratis, eller skickar Ni produkten gratis och tar bara betalt för frakten? Vilket anser Ni är bäst?

    Vad händer om de sedan bestämmer sig att inte gå vidare. Då behåller de den?

    #114245
    sailorcap
    Deltagare

    Det beror ju helt på typ och värde av produkt.
    T.ex. är det vanligt att man kan få tygprover i butiker som säljer tyg. Dessa skickas gratis och ingen frakt debiteras.

    Det kan även vara så att om det rör sig om ett större värde kan ni skicka produkten och be dem returnera den. Vem som ska betala frakt. Det beror lite på hur stor fraktkostnaden är.

    #114246
    Skatan
    Deltagare

    Magkänsla…

    #114248
    fotofyndet
    Deltagare

    Om jag tittar på mig själv och mina leverantörer så är det inget snack, alla samples ska betalas. Skillnaden är bara att jag får köpa 1st istället för någon MOQ på 20, 50 eller 100st.

    Bestäm en policy och hänvisa till den till alla kunder. Om kunden är intresserad av era produkter så ser jag inte att det ska vara ett problem att betala för ett provex.

    Men som sagts tidigare så beror det ju även till viss del på vilken typ av produkt det är.

    #114260
    Lastbryggan
    Deltagare

    Mycket intressant fråga som jag tog upp med min huvudleverantör i våras. De skickar ut nyhetskataloger 6-7 ggr/året med 10-20 nyheter/katalog. Jag föreslog att de också skulle skicka mig en av varje nyhet kostnadsfritt av den enkla anledningen att vi kommer att ta i betydligt fler nyheter om vi kan se dem fysiskt. En ren “win-win”-situation som gynnar både mig och min leverantör.

    Jag kan tillägga att i mitt fall så har vi valt att ta in flera nyheter som vi inte hade tagit in om vi bara sett dem i katalogen. Det har heller aldrig varit någon diskussion om att jag skulle betala något eller vad jag “får” göra med mina samplers.

    #114264
    GregerA
    Deltagare

    Allt beror på vad du säljer, vad det har för värde, och vilken potential det finns i affären.

    När det gäller B2B i Europa och USA så är det nog ovanligt att ta betalt för enkla varuprover – det kostar trots allt även att administrera en faktura, och det kan också vara ett hinder att kunden måste administrera ett inköp på en struntsumma.

    När man handlar med Kina är det lite annorlunda. De får så många förfrågningar om samples från hela världen, och det blir i slutändan ganska få affärer. De har också väldigt små marginaler. Så där brukar man få betala för samples + frakt. Har man blivit stamkund så kan de vara lite generösare.

    Man skall dock inte glömma att det finns folk som har som “hobby” att beställa varuprover … och man skall inte heller tro att man får 100% träff i de affärere där man skickat ut varuprover. Så du får helt enkelt se vilken kostnad varuproverna innebär i förhållande till vad du sedan lyckas sälja. Precis som en annons.

    Gäller det lite mer värdefulla produkter så finns ju möjligheten att låna ut den till påseende. Returneras den inte inom överenskommen tid så fakturerar du den. Enklast kan dock vara att komma överens om 30 dagar öppet köp.

    #114265
    Hjalmar
    Deltagare

    @Lastbryggan 10006 wrote:

    …. Det har heller aldrig varit någon diskussion om att jag skulle betala något eller vad jag “får” göra med mina samplers.

    Teehi-teehi.

    #114266
    Golle
    Deltagare

    Tack för snabba svar !

    Får ta mig en funderare :confused: men bra att ha lite kött på benen så att ett korrekt och bra beslut tas.

    Tack!

    #114291
    Tigern
    Deltagare

    Så här brukar vi göra;
    Vi skickar med ett brev “Tack för ditt intresse i våra produkter etc etc”. I detta brev förklara vi lite kring provhantering och hur det hanteras och förväntas hanteras av mottagaren. Här förklara vi även varför de fått med en faktura i paketet.

    Vi bifogar alltså en faktura på fulla försäljningsvärdet på produkterna, men vi är samtidigt väldigt tydliga med att denna faktura makuleras när produkterna skickas tillbaka. Vill man behålla produkterna så betalar man fakturan. Vi har aldrig haft problem med detta handhavande utan grejerna kommer alltid tillbaka…

    #114293
    Parvelito
    Deltagare

    Det är otroligt hur olika man gör i olika branscher och med olika produkter.

    Jag har inga problem med att skicka med varuprover för någon procent av befintlig kunds inköpsvolym, det är en rimlig kundvårdskostnad. Handlar en kund för 25.000kr/år så kan samples på saker för 250kr följa med under året. Ge och ta lite, men var inte rädd för att krydda dina relationer med kunden.

    När det gäller nya kunder så får man ju göra en avvägning om vad det är för något man säljer. Är det en billig vara som är tänkt att säljas i massor, och som är billig att skicka ut samt enkel att förstå, så får man troligen mest pang för pengarna genom att skicka en sample till dem som vill ha det. Glöm inte att följa upp med telefonsamtal och mail, att man begär en sample är en klar intressesignal som man skall följa upp.

    Med dyrare och/eller med komplicerade saker är det knepigare. Troligen är det bättre att försöka be om ett personligt möte och träffa varandra, demonstrera produkten och känna av varandra innan man lämnar ifrån sig något sample. Och är det väldigt dyra saker så kanske man skall villkora det att antingen så skickar man tillbaka det inom 30 dagar, eller så beställer man X stycken.

    Var brytpunkterna går för vad som är billigt och dyrt får var och en avgöra. Mycket handlar ju om vilken kund man bearbetar. Är det El-giganten som sitter i andra änden med hundratals butiker och mångmiljardomsättning är troligen risknivån högre än om det är jag som sitter där.

    Det viktiga är uppföljningen. Vilken typ av kunder som fick samples ledde till affärer (storlek, försäljingskanaler, övrigt sortiment)? Vilken typ av produkter ledde till affärer? Hur kom du i kontakt med kunderna som fick samples?
    Viktiga frågor som man lär sig förfina urvalet med och besluta om vilka intressenter man skall satsa på.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.