Jag fick en kundtidning från Schenker och ser bl.a att de ökat sin volym i Privpak med 4000% (40 ggr) de senaste 12mån. Det är ju en del – även om det inte står i absoluta tal vilka antal det gäller.
De har tagit väldigt mycket av businessen hos dem som säljer på Tradera, och så är de i övrigt ganska offensiva. Pratade med ett av deras ombud som intygade att de hade hyllorna fyllda och det var bra cirkulation på paketen.
Frakten fungerade bra, men deras fakturor. Kom först en faktura, sen en till. Sedan en krediteringsnota, sedan en påminnelsefaktura. Endel i kronor andra i euro.
En faktura skall man förstå utan att behöva ringa upp dem, går dyr arbetstid + att samtal till Sverige inte är billiga.
Andreas : Har inte haft de problemen du beskriver. Tycker fakturorna är väldigt lätta att förstå, faktiskt bättre än postens. Nu kör jag med autogiro och det är underbart. Schenker är som posten lite dåliga på att samla allt på en faktura utan skickar gärna ut massor varje månad.
Hos Posten finns det möjlighet att få månadsfaktura istället för flera gånger i veckan. Dock får man då betala ett kredittillägg, men så länge månadsfakturan inte är på över 70-80K så sparar man nästan in kostnaden för kredittillägget på uteblivna fakturaavgifter.
Sedan ska man inte underskatta kostnaden (och uppgiftens grad av tråkighet) för arbetstid för att administrera 20-25 fakturor i månaden istället för 1 st…