Visar 5 inlägg - 21 till 25 (av 25 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #139221
    Anton A
    Deltagare

    @Parvelito 37868 wrote:

    Ja, det är det säkert, men med fri frakt och present för att sälja en HDMI-kabel för 25kr eller ett iPhoneskal för 18kr eller något liknande så blir det en hemskt dålig affär för min del.

    Det är möjligt att din marginal minskar något, dock så har du ju förmodligen kvar många kunder då.
    Kör något på typ: “Handla för 99/199kr och få fri frakt och en present på köpet”.

    #139223
    Elina
    Deltagare

    Jag hade öppet förra året under semestern och hade då turen att jag fick in första ordrarna 2 dagar innan jag kom hem (var borta 2 veckor).. Då var vi nystartade och hade inte lika mycket försäljning som idag..

    I år har vi löst det så att jag åker på semester med mamma och pappa (vi driver ju familjeföretag jag och mamma) och så tar lillasyster hand om lagret medan jag är borta. Samma dag hon kommer ner på semestern åker jag hem och tar hand om hennes hund. Win-win-situation och vi får båda hjälp och kan åka utomlands. Idag är det i alla fall otänkbart att stänga eller ha längre leveranstider…
    Som relativt ny och liten i min bransch måste jag vara grym, annars kan jag lägga ner idag.. De större får ju mina kunder i så fall :)

    #139226
    Tomas
    Deltagare

    3PL kan vara en del av lösningen tänker i alla fall jag. Då kan man dra ned det till ett minimum, nån timma vid datorn då det behövs. Nästan som riktig semester:rolleyes:

    #139230
    Seke
    Deltagare

    Sommaren är lågsäsong i vår bransch och de första dryga 10 åren när vi var små kunde vi vara på landet i juli och komma hem och vattna blommor och expediera ordrar kanske 1-2 gånger i veckan. Sedan när det blev lite för mycket med firman och vi behövde koppla bort på semestern bestämde vi oss för att stänga hela juli, och kunderna accepterade att ordrar de la under juli inte expedierades förrän efter vår semester. För några år sedan blev vi lite för stora för att sköta allt själva och sedan dess har vi kunnat ta semester i juli utan att pausa orderexpedieringen (först med 3PL och nu med anställda).

    #139639
    Lagnoviken
    Deltagare

    Som tur är har jag lågsäsong på sommaren, oftast är jag på hemmaplan under sommaren, så det har aldrig varit något problem. Fördelen med mina produkter är att kunden vet att det är ca 1-2 veckors leveranstid. Vilket göra att är jag tex utomlands en vecka så påverkas inte leveranstiden allt för mycket. Men jag skulle nog erbjuda en vissa procents rabatt eller frifrakt och långt iförväg vara tydlig med att jag inte är tillgänglig under en viss vecka. Jag skulle aldrig stänga butiken helt och hållet.

Visar 5 inlägg - 21 till 25 (av 25 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.