Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › seminarie i Sundsvall, E-handel med Norden som marknad
- Detta ämne har 4 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 10 månader sedan av fotofyndet.
-
FörfattareInlägg
-
16 februari, 2011 kl. 13:26 #95580Katrin LundgrenDeltagare
Tipsar om ett seminarie jag fick inbjudan till i dag som säkert kan intressera flera.
E-handel med
Norden som marknadE-handeln i Norden växer och förutsättningarna för svenska e-handelsföretag att etablera sig i våra grannländer är idag mycket goda. Med rätt grundkunskaper om hur respektive marknad ser ut och vad du behöver ta hänsyn till ökar förutsättningarna att lyckas.
Kom och lyssna till våra föreläsare från Exportrådet och Posten, två organisationer med stor aktuell kunskap om hur e-handeln och dess utvecklingsmöjligheter ser ut i våra nordiska länder. Du kan räkna med mycket matnyttig och konkret information. Dagen avslutas med rundabords-diskussioner där rådgivare från ALMI Företagspartners Globala rummet, Posten och representanter från Exportrådet deltar.
Seminariet riktar sig till såväl nystartade som etablerade företag som siktar på att utveckla e-handel med en eller flera av de nordiska länderna som marknad.
Anmäl dig idag!Är du intresserad av enskilt möte efter lunch med Exportrådets representanter Emelie Palmér från Exportrådet Norge och Mårten Jegstam från Exportrådet Danmark – vänligen kontakta din regionala exportrådgivare så koordinerar vi det hela. Du är välkommen att boka enskilt möte oavsett om du deltar på seminariet eller ej.
Datum:
28/2 – Östersund, Clarion Hotell
1/3 – Sundsvall, Hotell Knaust
2/3 – Örnsköldsvik, Arken tjänstecentrum
3/3 – Umeå, REX
Tid: 8.30-12.00Vid eventuella frågor angående aktiviteten i Umeå, eller för att anmäla dig för enskilt möte, var god kontakta Håkan Rantakeisu på Exportrådet tel +45 33 36 00 64.
Kostnad:
350 SEK exkl. moms. I seminarieavgiften ingår fika och lunch.
Vid frågor kontakta:
Rudy Zappala
Affärsrådgivare Internationalisering
tel: 063- 57 11 21Visste du detta om den nordiska e-handeln?
Danskarna är Europamästare i e-handel
En undersökning från Kelkoo uppskattar att danska kunder handlade på nätet för i genomsnitt 12 310 DKK under 2010. Detta gör danskarna till Europamästare i e-handel. Internetmognaden i Danmark är hög och totalt omsätter e-handeln cirka 40 miljarder DKK enligt FDIH (Foreningen for Distance- og Internethandel). Omsättningen förväntas fortsätta stiga under de kommande åren. Danskarna föredrar i hög grad att betala med kort, och då framför allt med Dankort som hanterar 70 procent av betalningarna på den danska e-handelsmarknaden.Finland är en marknad i tillväxt
Finland har en lovande tillväxt inom e-handel men utvecklingen har hittills gått långsammare än förväntat. Omsättning under den första halvan av 2010 låg på 4,7 miljarder Euro. Drygt 2 miljoner finländare handlar i de ca 2 000 finska e-handelsbutiker som finns. Ungefär hälften av dem har även handlat i utländska e-handelsbutiker. Finska konsumenter föredrar dock att handla på finska sajter, vilket gör att en .fi-domän är att föredra.Norge är en stark konsumtionsmarknad
Låg arbetslöshet och höga löner skapar god köpkraft i Norge och den riktas nu mer och mer mot e-handeln. Med en förmånlig valutaskillnad och ett intresse för svenska produkter och tjänster vänder sig allt fler norrmän till svenska e-handelsaktörer. Att Norge står utanför EU innebär dock utmaningar för svenska e-handelsföretag. Med en bra lösning på tull- och momsproblematiken står den norska marknaden öppen för goda affärer.16 februari, 2011 kl. 14:43 #119088fotofyndetDeltagareTack för tipset! Vi ses där
16 februari, 2011 kl. 14:55 #119089Katrin LundgrenDeltagare1 mars, 2011 kl. 12:32 #119796Katrin LundgrenDeltagareTillbaka på kontoret efter e-handelssemiariet. Informationen från exportrådet kändes matnyttig och var intressant att lyssna på, speciellt om hur man kan ta sig in i Norge för att förenkla för kunderna.
Posten kändes som att de pratade väldigt mycket om vi är störst bäst osv, men att man var dåliga på att presentera rent konkret vad är det vi kan erbjuda som inte andra fraktbolag kan. tjänsten My pack som man presenterade var dock lite intressant att höra om. Nu var det inte deras expert Arne som var där, och något säger mig att om han varit det hade nog presentationen varit bättre
Killen som pratade e-handel från en lokal reklambyrå var i mina ögon rejält malplacerad och jag skulle aldrig använda honom som e-handelskonsult, speciellt inte efter hans försök att förklara seo…
så för att summera, en del matnyttigt, mycket man visste sedan tidigare, men besökvärt
1 mars, 2011 kl. 12:44 #119798fotofyndetDeltagareJa djävlar! Det där glömde jag bort… Tack för summeringen.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.