Opencart är redan från början anpassad för att fungera bra med SEO, men det finns alltid saker man ska tänka på när man lägger upp sin butik.
Hur bra lösningen är kommer slutresultatet påverkas av den mall man använder i butiken och att denna lägger ut informationen på ett bra sätt och att den använder titel, rubriker, beskrivningar och textblock på ett sätt som sökmotorerna kan förstå.
Det finns en jättebra tråd att läsa på forumet seo-forum.se kring vad man ska tänka på i alla butiker vad gäller SEO: SEO-forum.se: SEO för e-handel
Risken med Opencart är att man kommer få väldigt många olika sidor med samma innehåll och det kan vara läge att se efter om det går att få in det man kallar för “canonical” som pekar ut vilken huvudprodukt eller huvudsida som avses när man är inne och tittar på någon av de många varianter på innehåll som skapas.
Sedan blir resultatet aldrig bättre än det man producerar. Generella tips för att lyckas bra funkar och det kan man också läsa om i tråden.