Plus Forum E-handelsforumet E-handelsplattformar SEO fråga om drop-down list

Etiketter: 

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #101314
    Johan Rubank
    Deltagare

    Håller på att pilla på en ny webshop, Minicon AB i den finns det rätt mycket produkter som är väldigt lika varann. Jag kommer testa att istället för att ha en kategori med 20 produkter i så finns det bara 2. Där storleken väljs i en dropdown list, såhär kanske det kommer se ut

    Elastomerkrympslang SE28, rulle

    med en dropdownlist, är det något man ska tänka på när det gäller SEO mm ?

    #172422
    Magnus Brath
    Deltagare

    Det finns faktiskt väldigt mycket att tänka på jag tänkte att jag först beskriver lite generellt om hur det fungerar och sedan ditt specifika fall.

    Generellt när det gäller drop downs, i navigering och liknande så har det blivit väldigt populärt på senare tid med riktigt enorma navigeringar. Det är ett ganska komplicerat ställningstagande ur SEO-hänseende. Varje enskild sida har nämligen bara en viss mängd styrka och ju fler länkar den måste fördelas på desto mindre styrka på varje enskild länk. Det blir alltså väldigt utspädd kraft.

    Därför rekommenderar jag nästan alltid att bygga en så djup sajt som det är rimligt snarare än en platt (vilket många andra SEO-leverantörer rekommenderar). En väldigt stark sida/sajt klarar av en större navigering, en svagare måste ha en mindre.

    I just det här fallet skapar du helt enkelt färre sidor om jag förstår rätt. Google kommer inte bry sig särskilt om din drop down eftersom den inte skickar iväg dem till en ny sida. Jämfört med att ha unika sidor för alla storlekar eller vad det kan tänkas vara så kommer din sajt fungera bättre och vara mer stringent (med mindre risk för Panda). Däremot kommer du få svårare att ranka på de specifika storlekarna. Det är ett val du behöver göra.

    #172423
    Richie72
    Deltagare

    Kan du utveckla vad du menar med djup sajt. Tack på förhand.

    #172425
    Magnus Brath
    Deltagare

    Japp det kan jag. Om en platt sajt är en där man kan nå i princip alla sidor från startsidan så är en djup sajt motsatsen. Istället för 100 länkar i navigeringen så kanske fem, som tar dig till kategorier där du i sin tur kan hitta länkar ner till produkterna.

    #172426
    Johan Rubank
    Deltagare

    Tänk färg och storlek på t-shirts, om du har 14 färger i 8 storlekar. I en shop med många kategorier där tshirtar är en, så blir det många artiklar. 1120st. Som man kan välja att ge en egen sida per färg och size. Eller så EN sida, med droppdown för färg och size. Borde bli lättare att surfa då men 1119 sidor mindre innehåll.

    #172429
    Kocken
    Deltagare

    @Magnus Bråth 74561 wrote:

    Generellt när det gäller drop downs, i navigering och liknande så har det blivit väldigt populärt på senare tid med riktigt enorma navigeringar. Varje enskild sida har nämligen bara en viss mängd styrka och ju fler länkar den måste fördelas på desto mindre styrka på varje enskild länk. Det blir alltså väldigt utspädd kraft.

    Sett att en del sätter Nofollow på sina länkar när de har stora Megamenyer. Räddar det en del av länkkraften som försvinner annars?

    #172446
    Magnus Brath
    Deltagare

    Nej, det gör det inte faktiskt. Jag inser att det här blir lite mer tekniskt än vad frågan i trådstarten kanske kräver men jag ska försöka förklara (ber om ursäkt).

    Metoden, som kallas Pagerank Sculpting, blev populär att göras med nofollow på vissa länkar för några år sedan. Problemet var att som så ofta inom SEO-branschen så var det för att de som gjorde det inte testat. Google hade uttalat sig om att de på Youtube satt nofollow på länkar till sidor som inte var viktiga för sökmotorer, som EULA t ex.

    Många tolkade det som att de andra sidorna då skulle få mer kraft och de skulle ranka bättre genom att det sparades en del med nofollow. Det är fel. Problemet är att nofollow visserligen hindrar Pageranken från att komma fram men den gör inte så att kostnaden försvinner. Du betalar ändå Pagerank för den länken, du får bara inget av det.

    Så här säger Matt Cutts (Head of Webspam på Google)

    Now let’s talk about the rel=nofollow attribute. Nofollow is method (introduced in 2005 and supported by multiple search engines) to annotate a link to tell search engines “I can’t or don’t want to vouch for this link.” In Google, nofollow links don’t pass PageRank and don’t pass anchortext [*].

    So what happens when you have a page with “ten PageRank points” and ten outgoing links, and five of those links are nofollowed? Let’s leave aside the decay factor to focus on the core part of the question. Originally, the five links without nofollow would have flowed two points of PageRank each (in essence, the nofollowed links didn’t count toward the denominator when dividing PageRank by the outdegree of the page). More than a year ago, Google changed how the PageRank flows so that the five links without nofollow would flow one point of PageRank each.

    PageRank sculpting

    #172447
    Kocken
    Deltagare

    Så det bästa vore att ha så få länkar som möjligt på varje fysisk sida där man vill föra vidare kraft?
    Följdfråga på de, finns det något sätt att göra navigeringslänkar (menyer), så de inte flödar länkkraft?

    #172452
    Runns.se
    Deltagare

    Mycket intressant ämne :-)

    #172455
    Magnus Brath
    Deltagare

    Ja, det går, däremot så rekommenderar jag det inte om du inte verkligen har koll på vad du gör. I slutändan måste det ju finnas vägar till alla enskilda sidor och det gäller att prioritera rätt vilket kan vara en ganska svår nöt att knäcka.

    Med det sagt så är det lättaste sättet att göra navigeringen, eller de delar av navigeringen man inte vill att Google ska följa i något som Google inte klarar av att läsa ordentligt, finns många exempel på sådant, js, flash etc.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.