Använd alltid användaren som utgångspunkt. Det låter klyschigt men det är den enklaste tumregeln. Skriv inte långa texter på grund av att du tror google gillar det. Skriv det du tror besökaren har nytta av.
Av samma anledning, se till att ha unik och orginell information, dvs copy-paste på infon och en menings rewrite av någon annans material är ingen höjdare.
Inlänkar som pekar både på din huvudsida men även till undersidor är som JimmyK säger “superviktigt” men man skall inte underskatta utlänkarnas betydelse då de hjälper google att placera dig i rätt fack. Dvs länka till dina producenters informations-sidor, prisjämförelser (om du ligger rätt i pris såklart) och övriga kända informationscentraler. Att länka till konkurrenter är väl knappast att rekommendera men det skulle inte förvåna mig om det finns fall där till och med det kan vara av nytta.
Google ser enkelt vilka siter på nätet som är “noder” eller kommersiella, jag kan nästan garantera att de siter som upplevs som “sociala” (dvs inte är rädda för att lämna ifrån sig besökaren via länkar till wikipedia osv) premieras.