Plus Forum E-handelsforumet Marknadsföring SEO – Vem ska man ta hjälp av?

Visar 5 inlägg - 41 till 45 (av 45 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #134928
    Magnus Brath
    Deltagare

    Sådana här trådar är ofta svåra att få bra, många som sitter på tillräcklig information för att svara jobbar i branschen och då blir det mest en fråga om vem som vill marknadsföra sig mest. Jag tänkte att jag skulle försöka ge en annan tanke än rent SEO-mässigt just därför.

    Om vi bortser från att olika leverantörer levererar olika bra och olika framtidssäkert och bara tittar på modell istället, modellen är helt klart intressant.

    Det första som är intressant är bindningstid, det är stora skillnader i vilka bindningstider som gäller. De som har långa tider hävdar att det är för att SEO tar tid (det gör det) men det finns kort bindning iaf (30 dagar är branschens kortaste). För mig är det extremt viktigt med kort bidningstid, för det ska vara lätt att byta leverantör. Gå inte in i årslånga avtal om du inte vet exakt vad du får, vad som lovas och som nämnts tidigare att länkarna håller en hög kvalitet (för att inte riskera problem i framtiden).

    Den andra delen är att du måste få reda på allt SEO-företaget gör och du måste ha kontroll över vad som görs, sista ordet ska vara ditt. Vilka länkar som ordnas (hur än de nu ordnas) ska redovisas.

    En delpunkt till den ovan är att du aldrig ska släppa in ett SEO-bolag i din kod, låt SEO-bolaget ge förslag på ändringar så kan du själva bedöma om du vill införa dem, det är inte hugget i sten att man måste genomföra alla förändringar och ett bra SEO-bolag kan hjälpa dig värdera de olika insatserna.

    Slutligen en liten jämförelse mellan att ta betalt för position eller för vad som levereras. Det kan verka riktigt bra med betalning för position men kom ihåg att det finns en del fällor här. Till att börja med så skapar det ett lite farligt incitament för konsulten, han eller hon får ju inte betalt för sitt arbete hela den tid då du inte ligger på förstasidan. SEO behöver få ta tid för att vara helt säkert och en optimerare som inte får betalt kan mycket väl vara beredd att ta risker som du själv kanske inte är beredd att ta.

    Det kan också innebära att du får vad som egentligen är ointressanta sökord sålda till dig eller sökord du redan har position på (vanligare än man tror). Dubbelkolla alltid sökorden och deras volymer (kom ihåg exakt match, en del SEO-bolag i Sverige “glömmer” det): https://adwords.google.com/select/KeywordToolExternal

    En ytterligare konstighet är att SEO-bolag som tar betalt efter position sätter dig i en sits där du får betala för det jobb du själv gör. Om du får in en artikel i en stor tidning och de länkar till dig så att du tar förstaplatsen – då kommer din sökmotorkonsult ta betalt för det. Det ställer ofta till problem när man vill utöka och kanske jobba med fler än en leverantör (något som ofta kan vara väldigt bra så länge de är samspelta).

    Problemet med att ta betalt för vad som levereras istället är förstås att du inte får något garanterat annat än en viss insats från konsulten, här måste du hitta en sökmotorkonsult du verkligen litar på.

    #134930
    mickevvs
    Deltagare

    @Magnus Bråth 33103 wrote:

    Sådana här trådar är ofta svåra att få bra, många som sitter på tillräcklig information för att svara jobbar i branschen och då blir det mest en fråga om vem som vill marknadsföra sig mest. Jag tänkte att jag skulle försöka ge en annan tanke än rent SEO-mässigt just därför.

    Om vi bortser från att olika leverantörer levererar olika bra och olika framtidssäkert och bara tittar på modell istället, modellen är helt klart intressant.

    Det första som är intressant är bindningstid, det är stora skillnader i vilka bindningstider som gäller. De som har långa tider hävdar att det är för att SEO tar tid (det gör det) men det finns kort bindning iaf (30 dagar är branschens kortaste). För mig är det extremt viktigt med kort bidningstid, för det ska vara lätt att byta leverantör. Gå inte in i årslånga avtal om du inte vet exakt vad du får, vad som lovas och som nämnts tidigare att länkarna håller en hög kvalitet (för att inte riskera problem i framtiden).

    Den andra delen är att du måste få reda på allt SEO-företaget gör och du måste ha kontroll över vad som görs, sista ordet ska vara ditt. Vilka länkar som ordnas (hur än de nu ordnas) ska redovisas.

    En delpunkt till den ovan är att du aldrig ska släppa in ett SEO-bolag i din kod, låt SEO-bolaget ge förslag på ändringar så kan du själva bedöma om du vill införa dem, det är inte hugget i sten att man måste genomföra alla förändringar och ett bra SEO-bolag kan hjälpa dig värdera de olika insatserna.

    Slutligen en liten jämförelse mellan att ta betalt för position eller för vad som levereras. Det kan verka riktigt bra med betalning för position men kom ihåg att det finns en del fällor här. Till att börja med så skapar det ett lite farligt incitament för konsulten, han eller hon får ju inte betalt för sitt arbete hela den tid då du inte ligger på förstasidan. SEO behöver få ta tid för att vara helt säkert och en optimerare som inte får betalt kan mycket väl vara beredd att ta risker som du själv kanske inte är beredd att ta.

    Det kan också innebära att du får vad som egentligen är ointressanta sökord sålda till dig eller sökord du redan har position på (vanligare än man tror). Dubbelkolla alltid sökorden och deras volymer (kom ihåg exakt match, en del SEO-bolag i Sverige “glömmer” det): https://adwords.google.com/select/KeywordToolExternal

    En ytterligare konstighet är att SEO-bolag som tar betalt efter position sätter dig i en sits där du får betala för det jobb du själv gör. Om du får in en artikel i en stor tidning och de länkar till dig så att du tar förstaplatsen – då kommer din sökmotorkonsult ta betalt för det. Det ställer ofta till problem när man vill utöka och kanske jobba med fler än en leverantör (något som ofta kan vara väldigt bra så länge de är samspelta).

    Problemet med att ta betalt för vad som levereras istället är förstås att du inte får något garanterat annat än en viss insats från konsulten, här måste du hitta en sökmotorkonsult du verkligen litar på.

    Ja det gäller ju att folk är försiktiga oavsett vilken leverantör man väljer. Och det viktigaste leverantörer kan göra är att informera kunden om vad som väntas skall.

    SEO är ju för många väldigt tufft, Och därför kan denna tråden bli bra för att informera lite om det, Men också som du säger så blir det alltid någon form av marknadsföringskanal, Och att det oftast brukar bli orelevanta inlägg efter ett tag. Så därför ska jag länka lite bra referenser om seo.

    Sveriges största forum med inriktning för seo. Den finns för att hjälpa.
    Seo-forum.

    Och som Magnus här har i sin sugnatur. Bara att läsa bloggen får en att bli lite klokare i alla fall. Desutom har dom ett bra On-page verktyg som är gratis.
    Sökmotorkonsult

    En nästan total och riktigt bra guide inom SEO för att få en överblick, Både för kod och teori.
    Seo-guide

    Det finns en hel drös med information att se. Oavsett om man väljer att jobba med SEO själv eller anlita en expert eller en leverantör så kan det vara mycket matnyttigt att sätta sig in lite i vad det handlar om. Då har man mer kött på benen.

    #135065
    Robert Nyman
    Deltagare

    Och skulle ni nu inte fokusera på länkningen utan bara resultat så ser jag inget mer än att den sistnämnda citeringen inte stämmer.

    Hur menar du att det sistnämnda inte stämmer?

    Jo visst tar det ett tag innan man sjunker i serpen. Låt oss säga att en mindre kunnig kund (som jag antar ni har ett par stycken av) bestämmer sig för att inte ha ett samarbete längre och som då sjunker i serpen hela tiden.
    Hur kan denna f.d. kund repa sig om ni inte informerar om riskerna innan eller under samarbetet utan bara gör detta vid förfrågan som du själv säger?Jag tycker att är man osäker borde man i alla fall bli informerad om riskerna vid ev avhopp, Speciellt från experter som jobbar med SEO på heltid som då bl.a. ni på jajja, bebetteronline etc etc.

    Vi brukar informera kunden att de eventuellt kommer att sjunka i ranking om de säger upp. Det ger kunden en stund att fortsätta arbetet så deras tapp blir minimalt. Sedan är det inte alltid så att kunden tappar. Beroende på bransch och sökord så kan de ligga kvar på sina placeringar.

    Att sedan påtala att kunden tappar om de säger upp kan missbrukas eller missförstås. Vissa kan känna att de måste vara kvar hos oss för annars tappar de allt samtidigt som säljare kan trycka för hårt på detta för att behålla kunder. Om kunskapen om hur SEO fungerar är bristande kan det bli missförstånd kring detta. Varje ny kund hos oss får kontakt med en SEO-specialist för att öka förståelsen kring sökmarknadsföring och optimering.

    Som både Magnus och du påpekar Micke är det viktigt att förstå vad man köper och hur det fungerar.

    #135076
    mickevvs
    Deltagare

    @Robert Nyman 33254 wrote:

    Hur menar du att det sistnämnda inte stämmer?

    Du har skrivit både:

    Vi jobbar inte med automatiserade program utan har skribenter som skriver riktiga inlägg på relevanta bloggar

    och

    Det är inte länkarna vi vill fokusera på i ett samarbete, utan resultatet.

    Jag förstod dig inte riktigt här. Du säger att ni skriver relevanta inlägg på relevanta bloggar. Sen skriver du att ni inte fokuserar på länkarna utan bara på resultatet. jag fattar faktiskt inte detta. Stor mening att ha skribenter om man inte lägger ner så mycket tid på att faktiskt göra en så bra och kraftfull länk som möjligt. Resultatet är bra, Men det är på lång sikt som det resultatet kommer bli kraftigt, Och det måste väl ändå betyda att ju mer relevanta och bra länkar du får, Desto större och bättre blir väl ändå resultatet?

    #135090
    Robert Nyman
    Deltagare

    Ok då är jag med:)

    När jag skrev att vi inte fokuserar på länkar handlar det om kommunikationen med kunderna. Eftersom vi har en prestationsbaserad tjänst så vill vi fokusera på vilket resultat de fått, inte vilka länkar de fått.

    Hade kunderna köpt länkpaket eller länkbygge av oss så hade det självklart varit ett annat fokus kring rapportering av länkar.

Visar 5 inlägg - 41 till 45 (av 45 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.