Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Skatteverket tar över importmomsen 2015

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #102220
    VATadviser
    Deltagare

    Tänkte lägga in detta här för den händelse att någon har missat det. Det kan vara bra att nämna också att det blir en ny momsblankett. Det är under punkterna 50, 60-62 samt punkten 48 som importmomsen skall redovisas i från januari 2015.

    Från SKV:S hemsida:

    Från och med den 1 januari 2015 ska momsregistrerade företag som importerar varor redovisa och betala moms på import direkt till Skatteverket, istället för som idag till Tullverket.

    – Syftet med förändringen är att företagen ska slippa ligga ute med pengar i onödan samt att förenkla hanteringen av importmomsen, säger Stina Färje, verksamhetsutvecklare på Skatteverket.

    I dagens regelverk ska momsregistrerade företag som importerar varor till Sverige från länder utanför EU betala importmoms till Tullverket. Företag som har avdragsrätt kan sedan få tillbaka momsen från Skatteverket.

    Den 1 januari 2015 träder nya regler i kraft. Från och med årsskiftet ska momsregistrerade företag redovisa och betala importmoms direkt till Skatteverket. Företag och personer som inte är momsregistrerade kommer dock även i fortsättningen att betala importmomsen till Tullverket.

    Även efter förändringen är företag skyldiga att lämna importdeklaration över importerade varor till Tullverket. För tullpliktiga varor ska man fortfarande betala tullavgift.

    Förändringen leder till en ökad enhetlighet då frågor om moms koncentreras till Skatteverket. Hanteringen blir efter förändringen likadan oavsett om det gäller varor från EU-länder eller från länder utanför EU.

    Fakta

    •Från och med 1 januari 2015 ska moms på import redovisas i nya rutor i momsdeklarationen till Skatteverket.
    •Under 2013 lämnades 2,4 miljoner importdeklarationer till Tullverket.
    •2013 betalades 50 miljarder kronor in i importmoms, varav merparten återbetalades.

    #177397
    Mark
    Deltagare

    Hej,
    Betyder detta att man både betalar in moms till SKV och gör avdrag för samma moms i momsdeklarationen?
    Mark

    #177404
    nmn
    Deltagare

    Det finns en ny ruta i skattedeklarationen från nästa månad (moms för januari 2015) där du skall skriva summan av tulldeklarerade varor som importerats.

    Med denna “förenkling” så behöver du inte betala fakturor till tullen på momsen utan får fakturor på 0:- (om det nu inte är någon tull på varan) och skall sedan själv komma ihåg att föra in varuvärdet i skattedeklarationen.
    Tullen skickar siffrorna till skatteverket så att de kan jämföra dem med vad du skriver och komma på momsrevision om det inte stämmer, ungefär som EU momsen fungerar.

    Fullständigt vansinnigt och inte någon som helst förenkling. I slutändan så är allt detta rent trams då man ändå betalar momsen när man säljer sakerna, bara det att man skall hålla på och klydda med siffrorna flera gånger utan att det påverkar slutresultatet ett dugg!

    #177405
    VATadviser
    Deltagare

    Hej,

    Nja det blir en betydande förbättring för oss som importerar varor. Vi behöver aldrig lägga ut för momsen nu. Dvs vi redovisar bara siffror utan att betala in någon moms. Så vår likviditet förbättras.

    Anledningen till att man måste “klydda” med siffrorna är att momsen inte får falla bort i något led. Om den gör det ökar risken kraftigt för att varorna skall komma ut på den “svarta” marknaden vilket gör att de av oss som vill göra rätt får en konkurrensnackdel och att staten förlorar intäkter. Momsfusket med sådant här är enormt utbrett inom EU och vi som jobbar med internationell moms ser att staterna hela tiden ökar kontroll och krav på bevisning vart varor förs och hur de redovisas.

    Så vi kan nog förvänta oss tuffare regler framöver. Denna regeländring upplever jag dock som något mycket positivt.

    #177407
    Piratessan
    Deltagare

    Hur bokför jag detta egentligen? :/
    Ska jag bokföra importmomsen i samband med betalning till leverantören eller vid importen?
    Samt, hur är det tänkt att redovisningen ska gå till i de fall t.ex. Posten missat att min firma har tullkredit och debiterar moms vid utlämning av paketet? Då har jag ju först bokfört inköpet från leverantören på inköp utanför EU, men har betalat momsen till Posten, så redovisningen till Skatteverket kommer inte stämma?

    #177411
    VATadviser
    Deltagare

    Hej,

    Jag är dålig på bokföring. Så den frågan lämnar jag med varm hand till de här som är bra på sådant. Din andra fråga är intressant. Jag är inte säker på att posten debiterar moms på dig framöver. De skall ju egentligen inte lägga ut moms längre utan redovisa vem som har importerat (dvs du) men hur det blir i praktiken i början återstår nog att se.men du skall inte såvitt jag kan bedöma det betala någon moms till posten. Du behöver heller inte längre fundera på tullkredit vad gäller moms då den inte skall betalas in. Bara redovisas in och ut på samma momsdeklaration.

    Det blir en ny momsdeklaration och i de nya rutorna 50, 60-62 och 48 skall momsen deklareras och dras av.

    #177414
    Yvonne
    Deltagare

    @Piratessan 81435 wrote:

    Hur bokför jag detta egentligen? :/
    Ska jag bokföra importmomsen i samband med betalning till leverantören eller vid importen?
    Samt, hur är det tänkt att redovisningen ska gå till i de fall t.ex. Posten missat att min firma har tullkredit och debiterar moms vid utlämning av paketet? Då har jag ju först bokfört inköpet från leverantören på inköp utanför EU, men har betalat momsen till Posten, så redovisningen till Skatteverket kommer inte stämma?

    Jag råkade ut för att Posten missat och debiterade moms vid utlämningen. Jag lät då paketet ligga kvar och begärde omprövninga av Posten vilket de gjorde innom ett par dagar och därefter kunde jag hämta ut paketet utan moms.

    Känns dock som om det kommer hända fler gånger….

    #177421
    GregerA
    Deltagare

    @Piratessan 81435 wrote:

    Hur bokför jag detta egentligen? :/
    Ska jag bokföra importmomsen i samband med betalning till leverantören eller vid importen?
    Samt, hur är det tänkt att redovisningen ska gå till i de fall t.ex. Posten missat att min firma har tullkredit och debiterar moms vid utlämning av paketet? Då har jag ju först bokfört inköpet från leverantören på inköp utanför EU, men har betalat momsen till Posten, så redovisningen till Skatteverket kommer inte stämma?

    Momsen bokför du i samband med importen. Det är ju när varan tas in i landet som skattskyldigheten uppkommer.

    Eftersom inte alla försändelser är tullpliktiga (eller alla varor har en tullsats) så är det min uppfattning att du skall bokföra importmomsen även om du inte fått någonting från tullen. I det gamla systemet hade du ju fått betala moms även om det inte var tull på just de varorna.

    #177428
    Piratessan
    Deltagare

    Tack Greger :) Jag funderar på vad jag ska använda som verifikationsdokument för momsen, en kopia på fakturan från leverantören? Eller fraktsedeln? Eller skapar jag en verifikation utan tillhörande “papper”?

    #177435
    Yvonne
    Deltagare

    @Piratessan 81459 wrote:

    Tack Greger :) Jag funderar på vad jag ska använda som verifikationsdokument för momsen, en kopia på fakturan från leverantören? Eller fraktsedeln? Eller skapar jag en verifikation utan tillhörande “papper”?

    Du ska begära ut de papprena från Posten. Den heter “Specifikation Impportdeklaration” där står beloppet i SEK som momsen ska beräknas på.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 11 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.