Plus Forum E-handelsforumet Logistik Skicka spårbart UNDER 150g

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 12 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #194491
    SALIXSKIN
    Deltagare

    Hej,

    Jag har problem med att hitta en fraktlösning som passar mitt nystartade företag.

    Jag ska skicka små paket (B:160mm, L:107mm H:48mm) som väger runt 130g. Jag har haft kontakt med postnord utan framgång då i princip alla deras lösningar kräver att paket ska väga minst 150g. Postnord tycker jag ska lägga i mer saker i paketen för att få vikten över 150g… Eftersom jag har ett nystartat företag med liten budget, samt fokuserar på att vara miljövänlig är detta inte ett alternativ.

    Vet någon om det finns någon lösning på mitt problem?

    #194549
    Hakan K
    Deltagare

    Hej

    Varubrev kan du skicka under 150 gram, inga problem! Har skickat tusentals försändelser i flera år utan någon som helst problem eller någon som helst återkoppling från PostNord om detta. Våra lättaste försändelser väger ca 30 gram med emballage men du betalar fortfarande för 150 gram när du skickar under 100 försändelser. Som om du skickar 130 grams varubrev så behöver du inte oroa dig för något. Lycka till!

    #196957
    Perfa1978
    Deltagare

    @Hakan-K

    Som nyss startad ehandel undrar jag, får du några varubrev felvägda till 3kg? Får du det enkelt korrigerat i så fall via Postens fakturaavd?

    Vi har precis satt igång och Postens kundservice sa att det inte skulle vara några problem med paket under 100g. Men de har lyckats väga in 2st olika varubrev på 3kg styck (helt omöjligt…). Så man undrar om de har problem med lättviktare ibland…

    Något du stött på?

     

    Tillägg: vi använder ehandelspåsar… du också?

     

    • Det här svaret redigerades för 1 år, 11 månader sedan av Perfa1978.
    • Det här svaret redigerades för 1 år, 11 månader sedan av Perfa1978.
    #197021
    Hakan K
    Deltagare

    #Perfa1978

    Nej har aldrig råkat ut för att de ska komma över 2 kg gränsen för varubrev, dock att två varubrev har vägts ihop har hänt någon gång men då har det varit kanske ett som väger 200 gram och det andra väger 250 gram där båda har legat i var sitt mailerlite brev av samma storlek och de har hakat fast i varandra.

    De få gånger det är någon vits och du har bra och tydliga underlag så har det gått bra med fakturaavdelningen.

    Väger ett varubrev 3kg så ska det stoppas mig veterligen plus massa avgifter som ska tillkomma, men jag ska låta det vara osagt eftersom vi har aldrig råkat ut för just detta scenariot under alla år vi har skicka varubrev.

    Vi skickar lättviktare som går ända ner till 30 gram utan några problem.

    Vi använder mailerlite brev och stansade boxar som viks ihop. Inga påsar!

    #197181
    Perfa1978
    Deltagare

    Tack!

    Ja, vi får se hur det går med fakturaavdelningen och om de lagt på monstruösa tillägg.

    Får fundera på om vi får byta från påse eller välja annat leveranssätt annars.

    Tack igen!

     

    #199215
    Ehandel12345
    Deltagare

    Hej!

    Hur löste sig detta, hittade ni någon annan leverantör?

     


    @Hakan
    k, postnord vägrade ta emot vårt varubrev under 150g, sa att det skulle ”flyga bort i deras automatiska sorteringssystem”. Vad har du för tips?

    #199216
    Perfa1978
    Deltagare

    Hej!

    Vi är kvar hos postnord. Fakturan var ok när den kom. De måste justerat, och sett att kg-invägningarna var orimliga.

    Hoppas det löser sig för er!

    #199217
    Ehandel12345
    Deltagare

    Tack för svar! Vi ville skicka ett varubrev (under 150g) men blev nekade när vi lämnade in det hos Postens företagscenter att det var “för lätt”. Även deras kundtjänst på telefon säger att det inte kommer gå ifall det är under 150g.

    Bara så jag förstår, ni har alltså enskilda försändelser som väger under 150g som ni skickar som varubrev? Hur och var lämnar ni in dem till Postnord i så fall?

     

    #199220
    Ehandel12345
    Deltagare

    Hoppas du blir “taggad” och får någon notifikation Hakan K, så att du har möjlighet att svara på detta.

    Postnords företagscenter vägrade ta emot vårt varubrev som vägde under 150g, sa att det skulle ”flyga bort i deras automatiska sorteringssystem”. Vad har du för tips? Hur har du lyckats skicka som varubrev?

    Tack!

     

    • Det här svaret redigerades för 1 år, 5 månader sedan av Ehandel12345.
    #199222
    Hakan K
    Deltagare

    @Ehandel12345 svaret är som tidigare, vi skickar 1:a klass varubrev som går ner till 30gram och det lämnas in i backar eller säckar till PostNord företagscentrum och det är inga som helst konstigheter, sker varje dag. Ingen som påpekar om att de är för lätta och vi har inte heller fått någon påbackning från produktionen heller. Mottagarna får de i tid. Så kontentan är det funkar utmärkt. Kan vara så att ditt PostNord kontor har någon paragrafryttare som ska kontrollväga allt möjligen?!

    • Det här svaret redigerades för 1 år, 5 månader sedan av Hakan K.
    • Det här svaret redigerades för 1 år, 5 månader sedan av Hakan K.
Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 12 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.