Plus Forum E-handelsforumet Marknadsföring Sociala medier draglok för e-handeln 2015

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #99083
    Magnus Brath
    Deltagare

    Vet inte om ni redan sett artikeln men jag ville vädra den lite grand här, det bör ju vara ehandlarna som vet bäst.

    Resume publicerade nämligen två i mina ögon häpnadsväckande siffror:

    Enligt statistiken uppnår Facebook en referensdriven trafik till e-handeln på 26 procent. En siffra som bara förväntas öka.

    Omkring 20 procent av konsumenterna föredrar redan att köpa produkter genom Facebook i stället för företagets egna hemsida.

    Resum: Sociala medier draglok för e-handeln 2015

    Jag hade ganska svårt att tro på siffrorna och när man letar sig tillbaka via referenserna kommer man till Mashable som i sin tur refererar till en blogg. Den aktuella artikeln som Mashable refererar till saknar bra källhänvisningar men i en senare artikel har bloggaren tydligen fått kritik för detta och sett till att källhänvisa – då har däremot dessa siffror ramlat bort.

    Vad tror du om det?

    #154921
    Parvelito
    Deltagare

    Jag såg den där artikeln och tänkte först att det är någon journalist som har för lite att göra en fredag då övriga Sverige är stängt och alla arbetskamrater är komplediga. Man talar ju om hela 30 _miljoner_ dollar i omsättning via sociala medier, så det är väl någon som klippt och klistrat något pressmeddelande utan att ha en enda susning om vad det handlar om. Det är väl högst troligt att det är en PR-byrå som planterat lite nyheter för att försöka få upp aktiekursen på Facebook. Det är mer vanligt än man tror, även i lilla Sverige.

    #154925
    fotofyndet
    Deltagare

    Ja jag vet inte hur det ser ut för andra, men för oss står Facebook för ungefär 5% av trafiken till sidan, andelen av försäljningen är ännu mindre. Så det är väldigt långt till några 26%. Vi har till dags dato inte fått en enda förfrågan om varför man inte kan handla direkt på vår FB-sida.

    Jag är dock helt övertygad om att inom vissa branscher står FB för en betydligt större andel av trafiken, men några 26% i snitt har jag otroligt svårt att se.

    #154926
    Per Nilsson
    Deltagare

    Jag håller med till fullo.

    @Parvelito 55113 wrote:

    Jag såg den där artikeln och tänkte först att det är någon journalist som har för lite att göra en fredag då övriga Sverige är stängt och alla arbetskamrater är komplediga. Man talar ju om hela 30 _miljoner_ dollar i omsättning via sociala medier, så det är väl någon som klippt och klistrat något pressmeddelande utan att ha en enda susning om vad det handlar om. Det är väl högst troligt att det är en PR-byrå som planterat lite nyheter för att försöka få upp aktiekursen på Facebook. Det är mer vanligt än man tror, även i lilla Sverige.

    #154930
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    gissningsvis är det en beställd artikel av någon med intresse att blåsa upp facebookhandel. Jag kan aldrig tänka mig att detta stämmer. Inte för en normale-handlare, sedan kan det såklart finnas undantag

    #154936
    Rikard
    Deltagare

    Låter helt orimligt. Jag tror inte som Parvelito att någon vill ha upp FB-kursen snarare att något företag som jobbar emd FB-butiker och integration dit har planterat in den här artikeln. Blir så trött på journalister med noll faktakoll. Kunde väl ringt en handfull stora e-handlare och hört hur deras siffror ser ut. Har Ellos FB-butik gått så bra som de hoppades? NEJ hade de fått till svar då etc.

    #154944
    Kaugesaar
    Deltagare

    Inte ens vi får 26% av vår trafik från facebook och då kör vi ändå på ganska hårt.

    #154962
    Magnus Brath
    Deltagare

    Verkar som att vi är rungande överens här. Dålig journalistik helt enkelt.

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.