Plus Forum E-handelsforumet E-handelsplattformar Sökes: Helhetslösning

Visar 10 inlägg - 21 till 30 (av 31 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #114746
    Mony
    Deltagare

    Tack för tipset! Ska titta på det i helgen.

    #114748
    Lufox
    Deltagare

    @Mony 10495 wrote:

    Problemet med mig och säkert fler, är att man vill ha kontroll! Med en hyrlösning som man inte får pilla i, gör att jag känner mig utlämnad.

    Skulle jag köpa prestaworks eller någon annan plattform, kommer jag med stor sannolikhet sitta här hemma med en stark drivkraft för att ändra i min shop.

    Jag är sånn som person och en kollega ställde frågan om en hyrlösning verkligen är något för mig?

    Googlar man är det MÅNGA runt om i världen som har Catalook och deras shoppar är snygga och funktionsdugliga. Så egentligen är kanske inte Catalook så dålig utan det är jag som är för lite insatt?

    Jag mailade hela min lista till de som jag köpt “helhetslösningen” av. De tog sig tid och gick igenom listan. En hel del grejer kräver djupare analys och ev omdesign, en del kunde man lösa med hjälp av att köpa in flera moduler och andra kunde de själva lösa om man betalade lite..

    Jag har två vägar att gå och jag jobbar just nu parallellt med båda.
    1. Välja ut en av tre hyrshoppar
    2. Lära mig alt be någon fixa det som är knas i nuvarnade shopp.

    Just nu väger det 60% på ettan och 40% på tvåan. Det var just min kollegas kommentar till kontrollbehovet som gjorde att tvåan fylldes på lite och blev tyngre :)

    Även om Prestaworks är en “hyrlösning” så får du tillgång till FTP och databasen. Så du får ändra i shoppen hur mycket du vill (dock om du råkar pilla sönder och vill ha support så kostar det, men annars gratis). Du får installera moduler och themes från 3e part.

    Prestashop showcase:
    PrestaShop Open-Source E-commerce software – Showcase Liveshops

    #114749
    danielandersson
    Deltagare

    @Mony 10495 wrote:

    Problemet med mig och säkert fler, är att man vill ha kontroll! Med en hyrlösning som man inte får pilla i, gör att jag känner mig utlämnad.

    Skulle jag köpa prestaworks eller någon annan plattform, kommer jag med stor sannolikhet sitta här hemma med en stark drivkraft för att ändra i min shop.

    Jag är sånn som person och en kollega ställde frågan om en hyrlösning verkligen är något för mig?

    Googlar man är det MÅNGA runt om i världen som har Catalook och deras shoppar är snygga och funktionsdugliga. Så egentligen är kanske inte Catalook så dålig utan det är jag som är för lite insatt?

    Jag mailade hela min lista till de som jag köpt “helhetslösningen” av. De tog sig tid och gick igenom listan. En hel del grejer kräver djupare analys och ev omdesign, en del kunde man lösa med hjälp av att köpa in flera moduler och andra kunde de själva lösa om man betalade lite..

    Jag har två vägar att gå och jag jobbar just nu parallellt med båda.
    1. Välja ut en av tre hyrshoppar
    2. Lära mig alt be någon fixa det som är knas i nuvarnade shopp.

    Just nu väger det 60% på ettan och 40% på tvåan. Det var just min kollegas kommentar till kontrollbehovet som gjorde att tvåan fylldes på lite och blev tyngre :)

    Men.. är det inte enklare att börja med en enkel lösning för att få upp nånting? Och sedan se vad du faktiskt behöver och vill ha?

    Menar, det är sällan butikslösningen i sig som är viktigast för att få igång det hela, utan marknadsföring och den biten.

    Jag rekommenderar alltid folk att dra igång litet, med en enkel/billig lösning och sedan se om det funkar och vad man i så fall behöver.

    SiteDirect nämns och visst, det är en väldigt schyst lösning men den är ganska dyr. 100k bara i licenskostnad + all kostnad för ev utveckling/specialanpassning.

    #114750
    Mony
    Deltagare

    @lunarmys 10538 wrote:

    Men.. är det inte enklare att börja med en enkel lösning för att få upp nånting? Och sedan se vad du faktiskt behöver och vill ha?

    Menar, det är sällan butikslösningen i sig som är viktigast för att få igång det hela, utan marknadsföring och den biten.

    Jag rekommenderar alltid folk att dra igång litet, med en enkel/billig lösning och sedan se om det funkar och vad man i så fall behöver.

    SiteDirect nämns och visst, det är en väldigt schyst lösning men den är ganska dyr. 100k bara i licenskostnad + all kostnad för ev utveckling/specialanpassning.

    100k? Fy för böveln. Så mycket pengar har jag inte (ännu :D )

    I nuvarande lösning har jag ju allt jag behöver, men problemet är att admingränssnittet är så sjukt dåligt att jag lägger timmar på att få till för mig enkkla grejer så som email-utskicken kunden ska få när den reggar sig, betalar, orderbekräftelse osv.

    Jag har hittat VAR jag lägger in det men, i vilket mail det sen poppar upp är skitsvårt att förstå.

    På demot av shop4you var det så himla enkelt så jag förstår inte hur det kan bli så komplext i min lösning. Postar en bild så ni kan se. Obs! Bara ett exempel, vi behöver inte diskutera vidare just denna problematiken :)
    4.jpg

    Resursnamnen är tex
    EMAIL_BulkMailConf_Subject.Text,
    EMAIL_BulkMailConf_Text_Body.Text,
    EMAIL_PASSWORD_REMINDER_BODY.Text

    Problemet för mig är att fatta vilket av dessa “mail” skickas när i flödet?

    När en ny användare registrerat sig, vilken av 10-tal olika body.text filer är det som når användaren? När en kund betalat och är inloggad, vilken kommer då? Kommer samma när den inte är inloggad osv.

    Jag har gjort en lång lista med liknande saker som tar lång tid. Det är saker som är otroligt frustrerande och svårbegripligt för mig, men kanske superlätt för en som förstår CataLook admingränssnittet?

    Så frågan är om jag ska lägga ner tid på det, anställa en indier att fixa för 3$/h, köpa en ny plattform så jag själv kan fixa i framtiden?

    Designen har jag själv gjort från början och är hyfsad nöjd med den. Köper/hyr jag ny plattform får jag ju börja om även med designen om jag vill ha den unik för moasling. Men allt det där andra? Urknasigt svårt i CataLook kan jag tycka!

    #114751
    Emil
    Deltagare

    @Lufox 10537 wrote:

    Även om Prestaworks är en “hyrlösning” så får du tillgång till FTP och databasen. Så du får ändra i shoppen hur mycket du vill (dock om du råkar pilla sönder och vill ha support så kostar det, men annars gratis). Du får installera moduler och themes från 3e part.

    Prestashop showcase:
    PrestaShop Open-Source E-commerce software – Showcase Liveshops

    Det verkar vara många som blandar ihop prestaworks och prestashop. Prestashop är en gratis open source-lösning och prestawork tillhandahåller hosting. Nu kanske det är så att prestaworks går lite åt “hyrhållet”, vad vet jag. Ja jag borde veta för jag har anlitat dem för hosting av en shop.

    Eftersom jag inte har kommit igång än med min prestashop (men snart så) så vill jag inte propagera för prestashop men det jag kan säga är att:
    Prestashop är gratis så det är billigt att komma igång.
    Det är open source så du kan peta hur mycket du vill i kod och design.
    Den är relativt kompetent och sen finns det mycket extramoduler. Både gratisvarianter och sådana som kostar.
    Prestaworks har billig och anpassad hosting.
    Hostar du hos prestawork så får du tillgång till deras utvecklade moduler och de har gratis installation av betallösningar.
    Du bör kunna komma igång relativt billigt med prestashop. Det kommer i alla fall jag att göra som det ser ut och då har jag anlitat en firma för design och kodning av lite specialgrejer.

    #114752
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    @Mony 10539 wrote:

    100k? Fy för böveln. Så mycket pengar har jag inte (ännu :D )

    I nuvarande lösning har jag ju allt jag behöver, men problemet är att admingränssnittet är så sjukt dåligt att jag lägger timmar på att få till för mig enkkla grejer så som email-utskicken kunden ska få när den reggar sig, betalar, orderbekräftelse osv.

    Jag har hittat VAR jag lägger in det men, i vilket mail det sen poppar upp är skitsvårt att förstå.

    På demot av shop4you var det så himla enkelt så jag förstår inte hur det kan bli så komplext i min lösning. Postar en bild så ni kan se. Obs! Bara ett exempel, vi behöver inte diskutera vidare just denna problematiken :)
    4.jpg

    Resursnamnen är tex
    EMAIL_BulkMailConf_Subject.Text,
    EMAIL_BulkMailConf_Text_Body.Text,
    EMAIL_PASSWORD_REMINDER_BODY.Text

    Problemet för mig är att fatta vilket av dessa “mail” skickas när i flödet?

    När en ny användare registrerat sig, vilken av 10-tal olika body.text filer är det som når användaren? När en kund betalat och är inloggad, vilken kommer då? Kommer samma när den inte är inloggad osv.

    Jag har gjort en lång lista med liknande saker som tar lång tid. Det är saker som är otroligt frustrerande och svårbegripligt för mig, men kanske superlätt för en som förstår CataLook admingränssnittet?

    Så frågan är om jag ska lägga ner tid på det, anställa en indier att fixa för 3$/h, köpa en ny plattform så jag själv kan fixa i framtiden?

    Designen har jag själv gjort från början och är hyfsad nöjd med den. Köper/hyr jag ny plattform får jag ju börja om även med designen om jag vill ha den unik för moasling. Men allt det där andra? Urknasigt svårt i CataLook kan jag tycka!

    Om det var vår demo så var det en Shop4sale :D, och det var jättekul att höra att du tyckte det var enkelt. Jag rekommenderar sig att hitta en bra lösning och komma igång, och se hur affärerna går, om du sedan vill pilla själv så ta det problemet då

    #114753
    Mony
    Deltagare

    Ja, såklart var det Shop4sale och inte 4you :)

    Och allting var logiskt och enkelt i din shop. Jag förstår inte hur det kan vara SÅ komplext i min :(

    #114756
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    Det förstår inte jag heller, för e-handel ska vara enkelt och kul :-)
    Inte slita sitt hår i vanmakt, och bli tokig, det är inte produktivt för affärerna.

    #115435

    Hej Mony!

    Har du fått ordning på din shop än? Jag kan gärna hjälpa dig att installera och få ordning på OpenCart annars, som är en jättesmidig open source-lösning – utan “hyresavtal”. Där kan du pilla själv så mycket du vill :)

    Titta gärna på vår webbshop för vintagesmycken eller vårt OpenCart-demo med standardmall.

    Hör av dig om du är intresserad!

    Mvh,
    Lotta

    #115775
    pelrik
    Deltagare

    Jag undrar vad du valde för lösning och vad som har hänt sedan? Mvh Peter

    Ps. kul att se någon mer som är intresserad av naturligt föräldraskap!

Visar 10 inlägg - 21 till 30 (av 31 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.