Startsida › Forum › E-handelsforumet › Marknadsföring › Sökordsanalys?
- Detta ämne har 14 svar, 12 deltagare, och uppdaterades senast för 5 år, 11 månader sedan av StarwebAnders.
-
FörfattareInlägg
-
17 juli, 2011 kl. 10:38 #124626busbjornenDeltagare
Kanonbra guide!
Är själv insatt men det var en enkel och tydlig guide som också går lite på djupet. Som det brukar vara så tror man sig ha koll på hur saker och ting fungerar, men ofta missar man att använda sin egen kunskap. Det räcker ju inte med att veta hur det fungerar, man måste använda kunskapen och göra jobbet också.
Sökordsanalysen är svår eftersom många av de bästa orden idag är väldigt konkurrensutsatta, så vilka ord ska man egentligen försöka satsa på?
Vi satsar på ca 10-15 sökord, varav 2-3 st är väldigt svåra, och resten ganska lätta. Leksaker är ett ord som är väldigt tufft då Br-Leksaker håller en tung förstaplats som kommer att vara extremt svår att plocka. Efter denna så kommer Lekmer som också har blivit en tung spelare sedan MTG köpte upp bolaget. Så vi dödliga utan miljoner i riskkapital får försöka slåss om 3:e platsen och nedåt, och även detta kostar massor av pengar om du inte äger en massa bra siter. Men sökordet har ca 200 000 sökningar en vanlig månad, och kanske 6-800 000 i nov-dec, så det är ett ganska unikt sökord som också konverterar bra.Fördelen med att optimera för ett brett sökord som ändå är väldigt förknippat med företag är alla sidoeffekter man får. Om kunden t.ex söker på BRIO Leksaker så är en optimering på ordet Leksaker till väldigt stor nytta. Även Leksaker på nätet, Billiga Leksaker osv.
Men som exemplet tidigare så skulle sökordet blomma vara tämligen bortkastat, då det är ett ”mycket” brett ord.
Satsa på ett mellansvårt sökord för domänen och kör lika hårt på små sökord/fraser till dina passande undersidor/kategorier, då dessa konverterar betydligt bättre. Men jag tycker ändå man ska optimera för svårare ord även om man inte behöver satsa på top 10 i första steget, det underlättare för framtiden när man börjar få fart på verksamheten.
19 juli, 2011 kl. 11:49 #124670PlanmakerDeltagareJa det är väl ganska klart att sökordsanalyser tar tid och kraft men är en viktig process för att öka konvertering som i sin tur ökar sin inkomst(förhoppningsvis).
Mycket intressant att följa allas åsikter och framförallt öppenhet.
Jag personligen blir väldigt inspirerad och kan läsa om detta hur länge som helst, känns det som.Men som Busbjörnen nämnde så gäller det att agera och inte bara konstatera. Något som jag själv kan bli bättre på.
Slutligen vill jag bara önska Tissy, lycka till och återkom gärna till forumet med fler resultat under vägens gång.
7 november, 2018 kl. 10:11 #185790Anna_knopDeltagareNu när landskapet har förändrats en del, för dom som hittar den här artikeln så finns här en grym hur du gör guide steg för steg i sökordsanalys och sökordsresearch. Den rekommenderar jag varmt!
13 november, 2018 kl. 04:56 #185810teriffDeltagare@Tissy 21325 wrote:
Ex så har några av våra produkter extremt många synonymer och det känns ju då dumt att optimera för ett ord som nästan ingen söker efter. Samtidigt känns det ju dum att optimera för ett ord med extremt hög konkurans.
Tänk på SEO som ett träd
Stam, stora grenar, små grenar och löv.
Att inte optimera för ord som ”ingen” söker efter är felaktigt, samt att inte optimera för ett ord med rimlig konkurans*.( *Att försöka konkurrera på Blommor, Kläder, SEO eller Böcker med en ny butik 2018 kanske inte är att rekommenderas men säg att du säljer blommor som du tog upp i exemplet. Då hade jag kanske gjort begravnings blommor till huvudord eftersom jag inte rimligen tror att jag kan komma på sida 1 med blommor. Men vi kör på blommor)
Butik med 200 produkter
1.Blommor = Stam ( Framsida )
2.Begravnings blommor = Stor Gren ( Kategori )
3.Begravnings blommor Vita liljor = Liten gren ( Produkt i Kategorin )
4.Köpa Begravnings blommor vita liljor för morfar = Löv ( Produkt i Kategorin )Följ det Tiger sa med hur du hittar ord i adwords keyword planner.
Vad som kommer hända är att du kommer mycket snabbare komma högt upp i google med 3 & 4 ( The long tail ), kanske kommer det redan någon beställning inom en månad. Och att du kommer ha mycket bättre konvertering på dessa långa ord ”som inte många söker på”. Sen klättrar du högre och högre upp med 2 an och 1an och så en vacker dag så ligger du på första sidan i google på ditt mest viktiga ord.
Lovar dig , 30-50% av din försäljning kommer komma av ord eller kombinationer som du aldrig hade kunnat föreställa dig.
Så det viktiga är att du strukturerar upp det bra och att individuellt optimera xxx antal produkter är drygt men det kommer också vara den mest värdefulla användningen av den tiden det tar som du någonsin kommer göra för din butik.Mina steg
För min del så brukar jag först göra det lite slarvigt lite som en draft ( fast med bra struktur )
Efter det får jag någon att lägga in någon bra länk till sidan samt laddar upp det i google search consol & lägger in Analytics. Säga till Google att man existerar.
Sen använder jag lite dyrare verktyg och en massa koppar te för att finjustera projektet och komma på fler ord och vilken fokus varje sida / produkt ska ha Title,Meta,H1,H3,Bold,Foto,Text,keyword dencity etc etc.Fler Exempel
Peruker & Peruk ( Stam/förstasida )
Rosa Peruker ( Stor Gren / Kategori )
Rosa Cosplay Peruker ( Liten Gren / Produkt )
Rosa cosplay peruk lolita Angel ( Löv / Produkt )Klänningar ( Stam/förstasida )
Vit Klänning ( Stor Gren / Kategori )
Vit cocktail klänning ( Liten Gren / Produkt )
Vit cocktail klänning med svarta knappar ( Löv / Produkt )Stam, stor gren, gren, löv
Kör på, tar en stund att lära sig viktigaste är att komma ihåg är vad Google vill.
Googles mission statment “to organize the world’s information and make it universally accessible and useful.”13 november, 2018 kl. 09:21 #185814StarwebAndersDeltagareSnyggt teriff !!! En mycket bra förklaring av SEO som jag kommer sno rätt av:)
/Anders
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.