Plus Forum E-handelsforumet Betalsystem Spammar Moneybookers?

Visar 7 inlägg - 11 till 17 (av 17 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #134602
    dstrombe
    Deltagare

    Okej, ledsen för sen feedback men jag är på semester idag och jag ville få ett officiellt uttalande från vår ledning gällande detta.

    1) Skrill gör i bland nyhetsbrev till våra konsumenter (walletkonton) dock följer detta vissa regler:
    a) De ska alltid registrerat sig på vår hemsida. (inte gjort en betalning hos en kund)
    b) Dessa emails kommer alltid direkt från Skrill, ej från en partner eller kund. Vi får inte enligt FSA UK (finansinspektionen) ge ut någon kundinformation.
    c) Dessa är alltid “skrill/moneybookers” designade.
    d) enbart till de som har valt “subscribe” för nyhetsbrev för sitt konto.
    e) Denna typ av marknadsföring görs idag bara för kunder inom våra kundgrupper för DTM och LET. (DTM är för digitala konsumenter, walletanvändare för t.ex. Skype och speltjänster) samt LET (konsumenter som spelar poker/casino osv.) Ej för RET (ehandel)

    Här är ett exempel på hur ett nyhetsbrev ser ut från oss:
    http://imageshack.us/photo/my-images/208/screenhunter01jan191704.jpg/
    http://imageshack.us/photo/my-images/593/screenhunter02jan191704.jpg/

    Ser det inte liknande ut så är det ej från oss.

    officiellt utlåtande från Skrill:

    “Moneybookers can assure you that we never either give or sell our customers’ details to third parties: selling customer data would completely contradict our business model, which is based on the trust of our customers.
    There are many reasons to why this email could have been “guessed” such as simple brute-force spambots. These bots will randomize known words and brands and send emails to random combinations of them hoping that some don’t bounce.
    Moneybookers can confirm that we never sell on email data or make it otherwise accessible to our merchants.”

    Hur kunden har fått spam kan jag inte svara på, men jag kan garantera att det är inte från oss.

    Vi har de sista två åren gått från 30 000 ehandlare och 7 miljoner Wallet-användare till över 100 000 ehandlare och över 21 miljoner Wallet-användare.

    Jag säger inte att vi är perfekta någonstans, men vi får inte så här många kunder genom att luras, sälja kundinformation osv.

    Vi är också väldigt starkt reglerade av finansinspektionen vilket styr i princip allt vi gör för våra kunder och konsumenter ska kunna vara trygga.

    Sist, vill jag bara säga att jag vet att vår kundsupport är inte den bästa. Varken på engelska eller svenska…

    Dock har vi nu sen några månader tillbaka öppnat kontor i Stockholm i stället för att jag sitter i London + att vi har anställd 2 stycken i Sverige. Vi letar fortfarande efter mer folk under de närmsta månaderna.

    Detta kommer leda till förhoppningsvis en stor förbättring i support även om jag vet att den normala emailsupporten fortfarande (merchant services) inte är perfekt.

    Omöjligt att fixa allt, men vi arbetar väldigt hårt på att ge en bättre service, och ni kommer förhoppningsvis under de närmsta 2-3 månaderna se både en förbättring i support och även en mer lokalt anpassad produktportfölj.

    Mvh,

    Daniel
    Nordenchef
    Skrill

    #134631
    Tomas
    Deltagare

    @dstrombe 32740 wrote:

    Hur kunden har fått spam kan jag inte svara på, men jag kan garantera att det är inte från oss.

    Ok man kunde ju tänka att det är nån spam robot som dammsugit upp kundens e-post på nätet. Jag finner den på 3 ställen på nätet när jag googlar på den.

    Men att kunden tycker sig säkert kunna peka ut mig som boven beror på detta:

    Att ja vet att det kommer från er är för det var min bror (Förnamn) som gjorde beställningen men använde min e-postadress. Och de flesta av spam-mailen börjar med tex Hi (Förnamn) etc. Ända stället som kopplar ihop namnet (förnamn) och min mail är er sida. Tyvärr.

    Ja, alltså som jag skrev tidigare handlade det om ett julklappsköp och var ett samköp två syskon emellan. Som inte delar adress och inte brukar beställa i varandras namn så jag förstår kundens slutsats. Eftersom hon efter detta unika köptillfälle börjar få spam med sin brors namn i….

    Daniel när du är tillbaka från semestern kan du återkoppla vad kundens e-postadress gav. Var den registrerad på ett konto hos er?

    Fler frågor som dyker upp i mitt huvud är:

    1. Med så många miljoner användare har ni aldrig stött på problemet tidigare?
    2. Är min kund unik?
    3. Öppen fråga till Moneybooker/Skrill och alla ehandlarkollegor. Vad göra för att det inte upprepas och skulle ni som ehandlare känna er trygga?

    #134635
    dstrombe
    Deltagare

    @Tomas 32772 wrote:

    Ok man kunde ju tänka att det är nån spam robot som dammsugit upp kundens e-post på nätet. Jag finner den på 3 ställen på nätet när jag googlar på den.

    Men att kunden tycker sig säkert kunna peka ut mig som boven beror på detta:

    Att ja vet att det kommer från er är för det var min bror (Förnamn) som gjorde beställningen men använde min e-postadress. Och de flesta av spam-mailen börjar med tex Hi (Förnamn) etc. Ända stället som kopplar ihop namnet (förnamn) och min mail är er sida. Tyvärr.

    Ja, alltså som jag skrev tidigare handlade det om ett julklappsköp och var ett samköp två syskon emellan. Som inte delar adress och inte brukar beställa i varandras namn så jag förstår kundens slutsats. Eftersom hon efter detta unika köptillfälle börjar få spam med sin brors namn i….

    Daniel när du är tillbaka från semestern kan du återkoppla vad kundens e-postadress gav. Var den registrerad på ett konto hos er?

    Fler frågor som dyker upp i mitt huvud är:

    1. Med så många miljoner användare har ni aldrig stött på problemet tidigare?
    2. Är min kund unik?
    3. Öppen fråga till Moneybooker/Skrill och alla ehandlarkollegor. Vad göra för att det inte upprepas och skulle ni som ehandlare känna er trygga?

    Hej igen,

    Okej nu har jag tittat lite närmare på denna email adress som just detta gäller. För det första så har denna användare registrerat ett fullt konto och inte bara gjort en vanlig betalning. Detta kan i sin tur bero på 2 saker:
    1) Snittordern var väldigt hög, wallet-licenser (som t.ex. Skrill/PayPal, Payson osv) kräver att man vid en viss nivå gör en viss form av verifiering av konsumenten. Hos Skrill så är den gränsen mellan 7-10 000 SEK per köptillfälle.

    Därför är inte en Wallet system optimalt för kunder med höga snittordrar. Anledningen till att det fungerar i casino/poker branschen är för att spelarna tycker om att både över till olika casinon men även ta ut och tycker det är bekvämt att göra registreringen en gång. (detsamma i social/digital gaming som t.ex. Second life osv)

    Det fungerar inte lika bra i eCommerce då återkommande kunder inte är lika vanligt. Dock så ser vi en stor trend att även dessa konsumenter gör detta nu för att slippa 3D Secure.

    2) Att vårat AF system har tyckt att något sett suspekt ut. Detta gör att vi kräver en full registrering för att fortsätta köpet i stället för att neka det direkt. Genom att göra detta så görs nämligen fler kontroller.

    För kunder med hög omsättning och höga snittordrar så har vi faktiskt en riktig PSP – Bank plattform där inget av dessa sker utan fungerar precis som Dibs/PayEx/Auriga osv + inlösande bank fast med fördelen att det fortfarande bara är ett avtal. Den pushar vi dock inte så mycket vi hemsidan. Men i t.ex. ditt fall eller Gand så är nog den mycket bättre rent konverteringsmässigt.

    För små snittordar så fungerar walleten bra, vi har flera kunder som har mer än 1000-2500 transaktioner varje dag utan några större problem.

    Nu till dina frågor:

    Fråga 1: Klart vi får höra dessa klagomål flera gånger, men oftast är det sådana folk som inte vill få våra skrill nyhetsbrev. Att vi skickar ut spam eller säljer kundinfo har aldrig hänt och kommer aldrig hända. Om vi skulle göra det en enda gång så kan vi förlora vår licens.

    Fråga 2: Om din kund är unik kan jag inte riktigt svara på. Jag har själv ett 10tal olika emailadresser, och vissa behöver man inte ens registrera en enda gång utan att de ska få spam tyvärr.

    Fråga 3: Du får jätte gärna be din kund kontakta mig personligen så ska jag själv förklara att denna information ej kommer från oss. Antingen har de fått den någon annanstans eller så har de helt enkelt gissat riktigt bra.

    Mvh,

    Daniel

    #134644
    Nicklas
    Deltagare

    Jag har skickat några tusen transaktioner genom Monebookers utan problem med spam, har även testat betalning med olika privata e-mailadresser och har aldrig fått spam från Moneybookers på dem.

    #134665
    Andreas
    Deltagare

    @dstrombe 32776 wrote:

    För kunder med hög omsättning och höga snittordrar så har vi faktiskt en riktig PSP – Bank plattform där inget av dessa sker utan fungerar precis som Dibs/PayEx/Auriga osv + inlösande bank fast med fördelen att det fortfarande bara är ett avtal. Den pushar vi dock inte så mycket vi hemsidan. Men i t.ex. ditt fall eller Gand så är nog den mycket bättre rent konverteringsmässigt.

    Jag väntar fortfarande på priser för detta. Kan du eller någon av dina lakejer, skicka över en prislista (euro går bra). Har rätt bråttom, före jag drar igång med Paypal igen.

    #134882
    Tomas
    Deltagare

    @dstrombe 32776 wrote:

    För det första så har denna användare registrerat ett fullt konto och inte bara gjort en vanlig betalning. Detta kan i sin tur bero på 2 saker:

    1) Snittordern var väldigt hög, wallet-licenser (som t.ex. Skrill/PayPal, Payson osv) kräver att man vid en viss nivå gör en viss form av verifiering av konsumenten. Hos Skrill så är den gränsen mellan 7-10 000 SEK per köptillfälle.

    2) Att vårat AF system har tyckt att något sett suspekt ut. Detta gör att vi kräver en full registrering för att fortsätta köpet i stället för att neka det direkt. Genom att göra detta så görs nämligen fler kontroller.
    l

    Kunden har nu bekräftat att de “tvingades” till att lägga upp ett konto för att genomföra betalningen som var på totalt 654:- inklusive moms och frakt.

    Således inget stort belopp. Men då var det alltså något annat som triggade ert system att kräva en registrering.

    Jag har ca 12 Moneybookerstransaktioner per månad och har på kort tid, ca 2 månader fått 3 klagomål på antingen oförståeliga uppmaningar till att registrera sig på nån engelskspråkig sajt eller att man fått spam…

    Inget vidare statistiskt underlag. Men 12-13% av de som använder Moneybooker hos mig känner sig tillräckligt irriterade för att berätta om det. Finns säkert några som knyter näven i fickan också och som aldrig mer tänker handla hos mig. Så ser jag på det och det är faktiskt riktigt illa.

    Belopp har varit 284:- 654:- och 264:-. Alltså inga stora belopp kan man tycka. Troligen är summorna jag förlorar på det i längden betydligt större.

    I övrigt tycker jag det fungerat bra. Men på det här viset tänker inte jag fortsätta. Daniel du får gärna berätta mer om er PSP-lösning vad den skulle kosta och om det är ett alternativ utan krav på registrering. Har ju inte allt för många transaktioner men ibland hamnar de ju på 6-8000:- också så jag kan tänka att kundexemplen ovan inte är ensamma om att ha registrerat sig.

    #137118
    ikomorin
    Deltagare

    Jag är så glad att jag hittade denna tråd. Jag har varit en väldigt nöjd Moneybookers-användare fram tills ca två veckor sen (runt 10 februari).

    Innan 10 februari så hade jag endast 1 av 10 misslyckade transaktioner, och då sålde jag till alla kontinenter. Efter 10 februari så hände något, nu går inte hälften av transaktionerna genom.

    När jag började undersöka processen så förstod jag Varför. Jag testade med 3 olika kort (3 unika personer) och tre unika e-mailkonton. Och fick upp följande meddelanden (detta var via hemsidan madlady.co.uk men samma sak hände när jag testade med .se-domänen.):

    [IMG]http://www.ehandel.se/forum/attachment.php?attachmentid=522&d=1329890261[/IMG]

    E-mailen som användes till denna betalning har aldrig använts tidigare vid Moneybookers-transaktioner. (se nedan)

    [IMG]http://www.ehandel.se/forum/attachment.php?attachmentid=523&d=1329890272[/IMG]

    Klart att kunder hoppar av då!! Vem vill registrera sig på något som de flesta inte känner till och speciellt när man har precis fyllt i sina kortuppgifter. Vad är detta för spam. Jag försöker kontakta supporten, men oftast så tar det flera veckor att få fram ett svar. Dessutom ligger våra order mellan 200-600kr för kunder som betalar med kort. Något som du kan svara på Daniel, så hade jag varit väldigt tacksam?

    PS. Min butik ligger på Magento 1.501

Visar 7 inlägg - 11 till 17 (av 17 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.