Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Stora e-handelsdagen 2009

Etiketter: 

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #93898
    Bjorn
    Deltagare

    Jag hade nöjet att närvara igår på stora e-handelsdagen som anordnades av Wipcore. En mycket rolig och givande dag, som jag rekommenderar alla att närvara på om man söker inspiration, tips eller kontakter. Temat var logistik och jag skrev ner del noteringar, jag orkar inte vidareutveckla här och nu utan är det något som verkar extra intressant så kan jag försöka svara vad jag kommer ihåg :)

    Det va ca 400 personer där i år, både nybörjare som hade planer på att börja med e-handel men även många stora jättar.

    Polarn o Pyret

    Först ut, Polarn och Pyret som nyligen lanserat sin nätbutik med en “Big Bang” vilket hade orsakat ett kort driftstopp men endast några minuter innan det var uppe igen. Det är väl en av de risker som finns om man kör järnet direkt. De använde Episerver + e-nova som plattform. Intressant var att de knyter ihop sin nätbutik med de fysiska butikerna, t.ex så kan man enkelt se lagarsaldo i butiker för varje produkt. Samt så kan man beställa på nätet och hämta ut i fysisk butik om jag förstog det rätt.

    En annan klart annorlunda och vågad funktion var att de har en andrahansmarknad onsite, Köp & Sälj. Kortsiktigt borde det ju påverka nyförsäljningen men långsiktigt ger det kanske ändå mer positiva effekter genom att få trafiken till sin egen sajt istället för blocket/tradera. Dessutom kan de ju mäta och följa upp beteendet på dessa besökare.

    När man lägger en vara i kundvagnen så fälls denna ner och visar tydligt vad som händer, bra där.

    Mogul

    Intressant föredrag om interaktionsdesign och tydlighet.

    * 10% design i utvecklingsfasen ger 83% ökad konvertering (Källa: Nielsen Group)
    * Hjälp löser aldrig problemet (går i bästa fall runt det).
    * Skriv “Lägg i varukorg” istället för Köp på knapparna, tydligare och mer själförklarande för novisa besökare.
    * Användare vill inte ha för mycket information.

    Logistik för ökad försäljning (Posten)

    Skrev inte ner så mycket här, men det var mest fokus på paket osv. Berättade om vad man som e-handlare kan förvänta sig för förbättringar i framtiden. Visade en portal där man hanterar logistiken etc. Hade hoppats på en ordentligt lösning för spårning av brev med återkoppling till butik och kund. Varubrev tycker jag är ett halvhjärtat försök på detta. Men överlag gjorde Bosse och Arne ett bra föredrag men som sagt synd att de inte tar spårning och försvunna leveranser på större allvar.

    Mandel design

    Helt klart roligast och över förväntan. De har haft butik sen 1999 och har för 7 månader sedan kört igång med även en nätbutik och har ökat omsättning flerfaldigt, omsättning senaste månaden var 900 000. Konceptet är ganska annorlunda då det är upplagt som en blogg och endast kläder från ett märke. Personlig touch, mycket kundfokus och hetsar kunderna att köpa med begränsad tillgång och haussar innan produkter kommer in etc.

    * Mycket hög omsättningshastighet, 4-12 ggr/år (tror jag han sa).
    * Det som inte säljer snabbt ska bort, 1 ordentligt rea (50%), det som blir kvar lämnar de tillbaka till leverantör och bytar mot något nytt.
    * Undviker allmän rea då det kan få folk att vänta med att handla.
    * Alltid överlevera och överträffa kundernas förväntningar.

    Key Note – Lauren Freedman

    President på e-tailing group, gedigen erfarenhet av e-handel och jobbar med de allra största bolagen dagligen. Det var ett jäkla tempo på engelska med en väldig massa siffror och statistik så det var inte lätt att hänga på.

    * Profitability viktigast enligt företag i undersökning.
    * E-post väldigt viktig kanal i USA, resulterar i många avslut. Känns som att jänkare är mer toleranta för sådant.
    * Limited time only.
    * Strategic placement (av erbjudanden, varukorg osv).
    * 86% have onsite outlet (typ avdelning med produkter på rea och utgående grejer).
    * Endorsements deliver (kommer inte ihåg mer).
    * Tools / Customization. Viktigt med mycket verktyg och möjligheter att modifiera e-handelsplattformen för att presentera erbjudanden osv.
    * Streamlined shopping cart. Never stand between a woman and her credit card. Att inte distrahera kunden på väg till kassan.
    * User generated content, reviews, comments, ratings etc.
    * Add on purchasing.
    * Zoom-funktion på bilder mycket vanligt i USA, 90% 2008 jämfört med 86% 2007.
    * Video allt vanligare, 62% 2008 jämfört med 45% 2007.
    * Whole picture. Visa produkten i ett samanhang. IKEA, GAP, är bra på detta.
    * Bloggar allt vanligare (onsite).
    * Sharing (Facebook, Digg etc.)

    Multikanal

    Hur man får alla kanaler att samverka och öka den totala försäljningen. Leddes av Mattias på Brightstep.

    * Använda flera kanaler för försäljning.
    * 1+1=6 enl. Gartner. (minns inte).
    * Kannabilisering, inte vara rädd att kannabilisera på sig själv, ny kanal kanske minskar försäljning något på en annan kanal. Tänk totalt och se helheten.
    * Kunden i fokus.
    * Utveckla – testa – utvärdera.

    Moosejaw

    Mikael på Brightstep gick igenom intressanta exempel på vad Moosejaw.com gör för att dra kunder. Klart annorlunda tillvägagånssätt använder dom.

    * Tar alltid e-mail i butik och skickar kvitto till mailen.
    * Behöll kunderna i butiken genom att ge möjligheten att redan där få mer info/jämförelser via mobilen. Lånade tillochmed ut iPhones för ändamålet.
    * Skickar roliga tävlingar till mobilen, hela 30-40% svarsfrekvens i snitt. Belönar med points som man kan handla med.
    * Shopping bag design contest.
    * Photo contest, flest bilder med moosejaw flaggan i olika länder vinner.
    * Facebook-grupp med mycket ledig och privat attityd, off business.
    * Online-spel efter avslutat köp – Ju bättre resultat desto mer rabatt får man nästa gång man handlar.

    #106086
    Parvelito
    Deltagare

    Mycket bra referat. Jag bugar och tackar, samt noterar att det blir till att ta sig lite tid till att gå på några sådana här event ibland även om det är en bit att åka.

    #106087
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    Tack, trevligt att läsa. Jag skulle egentligen åka ner, men annat kom i vägen tyvärr. Därför var det exra trevligt med ett litet referat.

    #106089
    Magnus
    Deltagare

    Instämmer mycket bra referat!

    #106091
    Bjorn
    Deltagare

    Tack, kul att det uppskattades!

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.