Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Tappar kunder i kassan pga detta (se bild)

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #104651
    bolets
    Deltagare

    Hejsan forumvänner. Vi har idag i kassan tre olika valalternativ för betalning(se bildens övre del). Bockar man i och väljer “betala mot faktura” så är e-post förvalt. Skriver man inte i någon adress får man felmeddelande i kassan. Vi ser att osålda varukorgar ökat efter vi inför e-postfaktura med detta val från tidigare bara ha pappersfaktura. Vad är er input på detta dilemma?
    Vill ni se det live så kika på http://www.skyltab.se och lägg nått i varukorgen och gå till kassan.

    [IMG][/img][IMG]http://forumbilder.se/H6K41/kassan-radioknapp-faktura.jpg?width=150[/IMG]

    #185192
    nmn
    Deltagare

    Varför inte fylla i med kundens vanliga epost i fältet för faktura, om de vill ha den någon annan stans så får de ändra och det sparas då till nästa gång.

    Säljer du primärt till privatpersoner eller företag? För privatkunder vill nog ingen ha den till annan adress, för företagskunder så vill nog i princip alla ha den till en speciell adress.

    #185193
    bolets
    Deltagare

    Mestadels företag, kommuner osv.

    #185194
    Stefan72
    Deltagare

    Jag kan ledigt föreställa mig att större företag och organisationer inte vill ha faktura på mail. Det ska ju oftast ankomstregistreras och då ska nån göra det och ta ansvaret även på sånt också. Idag har de ju oftast folk som sitter och gör sånt med fysisk post.

    #185196
    Jonkejober
    Deltagare

    @Stefan72 92026 wrote:

    Jag kan ledigt föreställa mig att större företag och organisationer inte vill ha faktura på mail. Det ska ju oftast ankomstregistreras och då ska nån göra det och ta ansvaret även på sånt också. Idag har de ju oftast folk som sitter och gör sånt med fysisk post.

    Ehh, de flesta större företag kör med e-faktura eller scanningscentral vill jag hävda så de bryr sig egentligen inte hur de kommer men de föredrar e-faktura pga mindre felprocent och mindre kostnader.

    #185197
    Stefan72
    Deltagare

    Jo men det kanske finns mindre sådana företag som inte har det ? Jag ser ju själv framför mig nån som ska beställa och vill ha det ganska normalt och sen får man frågan om vilken epostadress fakturan ska till och så jaha, eh vilken ska jag ta rolle eller mig själv eller kanske den missas och så avbryter man.
    Har man ingen central officiell faktureringsadress så är det ju faktiskt en mindre bra lösning att skicka den på epost.

    #185271
    jpalsson
    Deltagare

    Du kan ju först och främst ha pappersfaktura förvald så att allt går smidigt även om de glömmer att skriva in en epostadress.

    Ett annat tips är att du kollar på en fakturaväxel, ex.
    https://www.inexchange.se/kundfaktura/

    Då håller växeln själv reda på vilket mottagningssätt en kund kan ta emot vilket funkar rätt så bra om man jobbar mot företag eftersom många använder dem för leverantörsfakturor också.
    Ex. förra månaden körde vi ut 102 fakturor genom den där växeln i ett bolag, de föll ut i 33 efaktura (antar att det datafiler som går direkt till kundens levreskontra), 67 mailfakturor i PDF-form och 2 pappersfakturor.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.