Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Telefonförsäljarrysningar…
- Detta ämne har 37 svar, 20 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 1 månad sedan av
Parvelito.
-
FörfattareInlägg
-
27 september, 2012 kl. 16:24 #152824
Richie72
DeltagareFör nĂĄgra ĂĄr sedan hade jag en kollega frĂĄn USA. Hon bodde i Sverige men hennes föräldrar i USA. Hon berättade att de aldrig svarade i telefon förrän efter 5-6 signaler, det var nämligen dĂĄ som ”robotarna” la pĂĄ. AlltsĂĄ de robotar som automatiskt ringer upp och när nĂĄgon svarar sĂĄ kopplas man till en person.
De fick 5-6 sådana samtal per kväll.
Jag tycker i och för sig att telefonförsäljare inte bara behöver vara dåligt men om någon vill att jag uppdaterar mina uppgifter så vet jag att det är något skumt.
28 september, 2012 kl. 13:47 #152900Abbesnabb
DeltagareJag brukar svara att det är företagets policy att inte ta några köpbeslut på telefon men att de gärna får skicka mig information. Det brukar gå utanför ringmallen.
28 september, 2012 kl. 14:05 #152904Per Nilsson
DeltagareJag gör inte det p.g.a. så fort att man accepterar något så kan det komma en faktura. I ditt fall ber du dem på eget bevåg att kontakta dig. I en bluffares öron är det mumma. Glöm inte att samtalen spelas in och redigeras efter bluffarens önskemål.
En seriös säljare VET att man tar en första kontakt via e-post.
Det finns inte på kartan att jag skulle be en ringande säljare att kontakta mig via e-post.
Och även om säljarna var duktiga, trevliga och seriösa, behöver du något som de erbjuder?
@Abbesnabb 52873 wrote:
Jag brukar svara att det är företagets policy att inte ta några köpbeslut på telefon men att de gärna får skicka mig information. Det brukar gå utanför ringmallen.
28 september, 2012 kl. 14:53 #152898Prix
DeltagareTror det är Mats på Lastbryggan som på hemsidan hänvisar all försäljning och marknadsföring av tjänst till e-post!! Väldigt smart!
Då behöver man bara fråga var de fått numret (hemsidan) och sedan påpeka att de inte är läskunniga och får göra ett försök igen och sådana fall återkomma per mejl om de vill sälja något!
28 september, 2012 kl. 15:06 #152908Per Nilsson
DeltagareEller så diskuterar eller argumenterar man inte alls utan lägger helt sonika på luren. Lugnt och skönt.
@Prix 52881 wrote:
Tror det är Mats på Lastbryggan som på hemsidan hänvisar all försäljning och marknadsföring av tjänst till e-post!! Väldigt smart!
Då behöver man bara fråga var de fått numret (hemsidan) och sedan påpeka att de inte är läskunniga och får göra ett försök igen och sådana fall återkomma per mejl om de vill sälja något!
28 september, 2012 kl. 15:31 #152909Parvelito
Deltagare@Per Nilsson 52883 wrote:
Eller så diskuterar eller argumenterar man inte alls utan lägger helt sonika på luren. Lugnt och skönt.
Idag lyckades jag få en telefonförsäljare att först be om ursäkt och sedan vänligt avsluta samtalet och lägga på. Allt under loppet av något under en minut, och jag tror inte jag behövde uttala mer än 20-25 ord. Fredagsunderhållning när den är som bäst
28 september, 2012 kl. 15:48 #152910FredrikGust
Deltagare@Prix 52881 wrote:
Tror det är Mats på Lastbryggan som på hemsidan hänvisar all försäljning och marknadsföring av tjänst till e-post!! Väldigt smart!
Jag brukar be dem ĂĄterkomma per brev i stället om det nu är sĂĄ viktigt. Använder aldrig ordet ”Ja” i nĂĄgot sammanhang och börjar alla meningar med ”Nej”.
Dagens kortaste försäljarsamtal idag:
– Jag ringer frĂĄn _____ och skulle vilja uppdatera nĂĄgra upplysningar om ditt företag. Ă„r det du som är ansvarig för marknadsföringen?
– Nej.
– Kan jag fĂĄ prata med den som sköter marknadsföringen?
– Nej, du fĂĄr skicka brev i stället och förklara vad du vill.
– Ă–h, jassĂĄ sĂĄ brukar vi inte göra.
– Nähä. HejdĂĄ!
– Tack dĂĄ… eller nĂĄt.28 september, 2012 kl. 20:22 #152927Tian
Deltagare”Försäljare – Vänligen respektera; Nej Tack!”
har jag haft sĂĄ länge jag haft telefonnummer utlagt pĂĄ min sida..Ett par – tio har jag to.m hört skratta lite förläget/överslätande/förvĂĄnat dĂĄ jag pĂĄpekat detta faktum efter att de hittat mitt telefonnummer just pĂĄ hemsidan.
Per, Numera lägger jag faktiskt helt sonika pĂĄ… och fĂĄr inte dĂĄligt samvete…
Parvelito, Grattis!! Säljer du manuset?.. ;o)
Men, det har faktiskt hänt mer än en gĂĄng att försäljare faktiskt slutar som mina kunder istället, när jag haft den energin, orken och tiden… ;o)
28 september, 2012 kl. 22:04 #152932Parvelito
Deltagare@Tian 52903 wrote:
Parvelito, Grattis!! Säljer du manuset?.. ;o)
Jag bjuder pĂĄ det. Man svarar, fĂĄr en snabb presentation i örat om att det är ”Nicke Lillstrumpa pĂĄ Kurrekurreduttbolaget” som ringer. Där tar man snabbt kommandot genom att dra ned pĂĄ tempot. Dra in mycket luft i lungorna och sucka sedan djupt, ljudligt och länge. Därefter en lĂĄng konstpaus, innan man med viss skärpa i rösten lĂĄngsamt frĂĄgar: ”Och vad vill DU dĂĄ?”
Ärendet framförs då, och man kan snabbt replikera med att man är precis lika ointresserad nu som vid alla de tidigare gångerna de har ringt i detta ärende.
Där brukar säljaren, om denne inte är helt tappad bakom en vagn, avsluta samtalet. Dagens säljare till och med bad om ursäkt.
29 september, 2012 kl. 05:57 #152933Tian
DeltagareHaha! Kanske skulle testa den! Tack!
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.