Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Tillväxtstarka och lönsamma E-handelsbranscher framöver? 2022-

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #196775
    JRag
    Deltagare

    De senaste åren har vissa branscher formligen exploderat inom e-handel samt lyckats hålla extrem lönsamhet. Vissa nischer har dominerats av en aktör, medans andra har drivits av flera. Tex:

    Posters
    2015-2021
    Starka aktörer: Desenio, Poster Store

    Träningskläder
    2018-
    Starka aktörer: Stronger, Aimn, ICIW

    Outdoor kläder
    2017-
    Starka aktörer: Revolution Race, Engelsons

    Makeup
    2017-
    Starka aktörer: Beaty Icons (Caia), Lyko, Bangerhead

    Vilka branscher tror ni kommer ha starkast tillväxt här framöver inom e-handel? Några helt “nya”? Mer B2B?

    Behöver inte heller vara stora branscher som omsätter miljarder, utan kan vara mindre som eventuellt kan omsätta upp till 500 MSEK.

    #196892
    Dammtussen
    Deltagare

    Säkert mer B2B, men är det inte så att e-handeln i stort exploderat de senaste åren? Inte minst de segment som varit underutvecklade online som matvaror. Sen har ju pandemin ökat på denna digitalisering.

    Läste en artikel eller guide om vad man kan tänka på när man startar e-handel https://nordboost.se/starta-e-handel/ och de pratar om tre typer av produkter:

    • Kommoditetsprodukter (Volymartiklar)
    • Nischprodukter (DNA-produkter)
    • Merförsäljningsprodukter

    Enligt denna uppdelning säljer vi volymartiklar och det tror jag inte man kan rekommendera i dagsläget. Då är det nog bättre att satsa på nischade produkter och göra det riktigt bra.

    Så tyvärr finns det väl inget riktigt bra svar på din fråga, men ett försök till svar kan vara: en nischad produkt inom ett område som du kan eller är engagerad i och som har ett någorlunda högt ordervärde (börja inte sälja produkter för en hundralapp eller två för då kommer hantering och frakt äta upp alla marginaler).

     

    #196932
    JRag
    Deltagare

    Nice input Dammtussen.

    Volym känns som du säger redan taget inom de flesta branscher.

    Det som jag tror är ens största chans är att hitta produkter som det säljs större mängder av men sedan göra något nytt med det, skapa Nischprodukter (DNA-produkter) av dessa kategorier.

    Lite så som RevolutionRace lyckades göra med outdoor kläder (billigt och lite roligare passform/design än tidigare märken).

    Desenio lyckades göra posters trendiga och konstnärliga igen.

    Precis som du säger är viktigt startades båda dessa företag av folk som var personligt engagerade i produkterna/produktutvecklingen och förmodligen inte hade inlagt i sina businessplans att omsätta miljarder inom 10-20 år. De fokuserade på produkten.

    Så kontentan verkar vara att ta en underutvecklad produktgrupp, utveckla/förnya den och släpp via ehandel D2C för höga marginaler.

    Sen ska man förmodligen ha lite tur med trender osv. För varje RevolutionRace där ute finns det säkert 100 st misslyckade mindre företag som inte lyckades med just deras uppdaterade produkt eller marknadsföring.

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.