Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Tjänar man på att erbjuda fri retur?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #102478
    Oskyldig
    Deltagare

    Hej!

    Jag och en kollega diskuterar hur vida man tjänar på att skryta med sin långa 45 dagars fri retur.

    Eftersom många stora e-handlare gör det flitigt på sina hemsidor, så är jag ju stensäker på att ifall man skapar de intrycket av total trygghet, så lönar det sig i längden, även om man får få-talet fler returer. Men kollegan säger tvärt emot och vill absolut inte ha det så.

    Vart i mitten får vi mötas, vilka variabler spelar störst roll?
    Tack så mycket för svar :)

    #177493
    Dan
    Deltagare

    Det finns inget generellt svar på det.

    Överstiger vinsterna med bättre returvillkor kostnaden för de samma?

    Gör en kalkyl o anta konverteringsökning om x% och räkna vinsten på ökningen i orders mot kostnaden på hypotetisk ökning av returer. Ökning av returer om man bara förlänger returtiden med x dagar är ganska låg generellt men om man går från ingen fri retur till 45 dagar gratis retur är den antagligen ganska mycket högre.

    #177496
    C.Larsson
    Deltagare

    Jag tror att detta kommer att försvinna sakta men säkert om man inte har riktigt bra marginaler. Titta på hm, det var gratis förut men nu tar de ut en liten avgift

    #177497
    Lubic
    Deltagare

    Personligen tycker jag fri retur uppmuntrar till dåligt köpbeteende och övriga kunder som har koll på vad de ska handla får vara med och betala för de kunder som “chansar” och inte har tänkt igenom sina köp. Därför tycker jag det är bättre att de personer som inte har koll får stå för sina returer själva.

    Dock kan det självklart ändå vara bra för företag att erbjuda fri retur, men som Dan säger så bör man räkna på det. Även vi har funderat på om det kanske kan vara värt att erbjuda fri returfrakt med egna etiketter för att vara säker på en smidig returhantering. Nu är det en del kunder som själva postar sina returer så att vi måste hämta ut dem på diverse utlämningsställen. Detta tar tid för oss och kostar därför en del pengar. En mellanväg är att erbjuda kunden att betala en summa för returen men använda våra etiketter. Självklart måste man då lägga sig under vad det kostar kunden att själv posta returen. Men då blir det istället en hantering för att ta betalt för returen, etc.

    #177505
    Runns.se
    Deltagare

    Skulle aldrig ge fri retur då jag tror att det skulle öka köp men öka returerna så mycket att det blir rejält minus på kontot :-)

    #177565
    Oskyldig
    Deltagare

    Tack för alla svar :)

    #177706
    ikomorin
    Deltagare

    Testa istället med fri retur vid byte. Vi började med detta i början på mars och ska köra en testperiod och se vad det blir för resultat. Vi kommer antagligen öka våra returer lite med förhoppningen är att kunderna byter istället för att ångra sitt köp. Maila mig om en månad så kan jag ge dig en update om hur det har gått för oss.

    #185613
    jogu
    Deltagare

    Hej @ikomorin

    Såg ditt inlägg från 2015: ” Testa istället med fri retur vid byte. Vi började med detta i början på mars och ska köra en testperiod och se vad det blir för resultat. Vi kommer antagligen öka våra returer lite med förhoppningen är att kunderna byter istället för att ångra sitt köp. Maila mig om en månad så kan jag ge dig en update om hur det har gått för oss.”

    Jag är nyfiken på att höra lite om resultatet av er förändring som du beskrev ovan.

    Mvh
    Johan

    #185631
    Ricky
    Deltagare

    Nu har jag inte jättestora data mängder att gå på, men för min del har det fungerat OK än så länge med rätt bra marginal (på den lilla omsättning jag har).

    Dock har jag märkt att folk har en tendens att chansa, som någon säger. D.v.s. all info finns tillgänglig för att kunna skapa sig ett bra beslut, men man tar inte till sig inte tid till att läsa igenom all info utan chansar på köp eftersom det ändå är gratis retur.

    Nu säljer jag unika varor (1 av var produkt) så ofta vill gärna folk ha varan, men jag kan tänka mig att returgraden ökar om det är “mängdvaror”…men det är bara en kvalificerad gissning…

    #185645
    Stefan72
    Deltagare

    Annars kan man göra på ett annat sätt. Erbjud fri retur men ihop med att man måste kontakta säljaren får att få en retursedel. Då tror jag det bromsar en del för köpbeteendet som sådant beror ju på att man kan returnera med vändande post utan att anstränga sig för mycket. Själv blir jag tokig på dottern som håller på och beställer högvis med kläder, provar lite och bara skickar tillbaks allt. Man kan inte hålla på så där bara för att man kan tycker jag iallafall. Det skapar liksom fel signaler och man lär sig inte att bry sig om saker och ting iallafall. Det är ju gratis säger hon bara. Det gör inget. typ.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.