Plus Forum E-handelsforumet Logistik Transport av litiumjonbatteri – Farligt gods eller ej?

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #104023

    Hej!

    Har en fråga som jag tänkte se om någon kunnig här på forumet kan svara på.

    När vi skickar batterier med DHL för inrikes vägtransport. Behöver ett litiumjonbatteri vara märkt med farligt gods? DHL själva kan inte svara på det utan hänvisar att fråga leverantörerna. Och dom gör alla olika.

    DHL följer själva reglerna för ADR-S.

    Och läser man reglerna för ADR-S så är det lite tvetydigt. Litiumjonbatteri klassas under klass 9 som farligt gods.

    Men när jag läst reglerna nu många gånger om så verkar det som ett litiumjonbatteri som UNDERSTIGER 100WH ej räknas som farligt gods utan går då under “särbestämmelse 188”.

    Och 100WH är det inte så många batterier som överstiger i vårat nuvarande sortiment då t.ex. ett 18 volt batteri med 5ah blir 90WH.

    Är det någon som har bra koll på detta?

    MVH Alexander Eriksson

    #183834
    jonathanb
    Deltagare

    Under särbestämmelser – 188 hittar du en fullständig beskrivning av alla krav för att få tillämpa den regeln: http://checklista.dgm.se/detail.php?inr=A_05791

    Så nej, det låter inte som att du behöver skicka den som ADR och märka den med etiketterna för farligt gods. Däremot kan du, beroende på antalet celler, behöva märka den med en batterivarningsetikett (UN3480).

    #183835
    Lagrinsexperten
    Deltagare

    Hej Alexander

    Detta är en klurig fråga, man tycker att alla batterier är klassade som farligt gods.
    Jag kan hjälpa dig med kontakt hos transportföretag som hanterar enbart med farligt gods.
    DGM
    Joakim Nielsen – 0709762850
    alt växeln – 0544001100
    email: joakim.nielsen@dgm.se

    De bör kunna hjälpa dig med dina frågor.

    mvh
    David Leifsson
    david.leifsson@leman.com
    0706649103

    #183836

    @jonathanb 90144 wrote:

    Under särbestämmelser – 188 hittar du en fullständig beskrivning av alla krav för att få tillämpa den regeln: http://checklista.dgm.se/detail.php?inr=A_05791

    Så nej, det låter inte som att du behöver skicka den som ADR och märka den med etiketterna för farligt gods. Däremot kan du, beroende på antalet celler, behöva märka den med en batterivarningsetikett (UN3480).

    Tack för svar :) Klurig fråga och är fortfarande inte helt säker vad som är helt korrekt, jag tolkar reglerna som du svarat också men känns som det är lite gråzon. Blir nog bäst att göra som David Leifsson skrev och ringa.

    @Lagrinsexperten 90145 wrote:

    Hej Alexander

    Detta är en klurig fråga, man tycker att alla batterier är klassade som farligt gods.
    Jag kan hjälpa dig med kontakt hos transportföretag som hanterar enbart med farligt gods.
    DGM
    Joakim Nielsen – 0709762850
    alt växeln – 0544001100
    email: joakim.nielsen@dgm.se

    De bör kunna hjälpa dig med dina frågor.

    mvh
    David Leifsson
    david.leifsson@leman.com
    0706649103

    Tack för svar och kontakt! Vi skickar liten mängd batterier men vill självklart att allt ska vara korrekt :) Testar att ringa så fort tid finnes, så kanske jag kan lägga detta huvudbry bakom mig sen.

    #183837
    Stefan72
    Deltagare

    Jag har då aldrig sett nån annan som skickat batterier för småmaskiner som farligt gods.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.