Idag är ju policyn ändrad så att det i 70-80% av de fall som visades är kundens fel att det inte håller för transporten.
Kan ju berätta om en gång när jag satt som säljchef och det ringer en mycket förbannad herre från Djursholm till mig, av alla människor. En kund till oss hade köpt ett dataskåp som skulle levereras direkt till deras kund (den förbannade herrn). Vi ställde det på pall och det gick iväg med Posten. Postens chaufför upptäcker att där finns ingen lastbrygga, och efter lite kontakter med dem som fanns i huset så var han juste och skulle backa intill entrédörren så man kunde få in skåpet genom dörren med hjälp av en lastkärra.
När han fällde baklemmen så såg han att det saknades en decimeter, så han hoppade upp i hytten och backade 13 cm. Då bar det sig inte bättre än att lemmen slog bort en hyfsad stor flisa av den italienska marmor som trappen var byggd av. Stor upprördhet, och chauffören säger helt lugnt att de kan ringa numret som står på följesedeln, så ordnar sig allt… Det tog ett par timmar av min tid, och säkert fler timmar för poståkeriets chef, men till sist lyckades vi få poståkeriets försäkringsbolag och den arge herrns försäkringsbolag att göra upp om det där.
Om chauffören fick behålla jobbet vet jag inte, jag vet i alla fall en chef som gärna ville göra biodiesel av honom…