Plus Forum E-handelsforumet Logistik Transportskada

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #96484
    Sejdelshoppen.se
    Deltagare

    Jag har sökt en del på nätet utan att hitta något om det men hur lång tid har kunden på sig att anmäla transportskada från det att de mottagit paketet?

    Jag ställde en längre och krångligare fråga på samma ämne för ett tag sedan
    men fick inget svar. Tror den här frågan är lite mer rakt på sak.

    #127075
    Parvelito
    Deltagare

    Transportskada som syns på utsidan skall alltid anmälas vid mottagandet. I övrigt finns det en kutym att synliga skador bör anmälas snarast, vilket bör vara inom en månad om det handlar om en transportskada. Sedan hävdar ju konsumentverket 3 års reklamationsrätt…

    Det finns inget entydigt svar på frågan, utan man får försöka vara så smidig som möjligt.

    #127175
    Sejdelshoppen.se
    Deltagare

    Vi försöker vara smidiga och har ett system där vi skickar ut
    nya glas, vi säljer ju ölglas, om något är trasigt vid leverans.

    Problemet är att vissa kunder rapporterar sina trasiga glas långt
    efter det att de hämtat ut glasen. Det känns lite som att vissa
    utnyttjar systemet och rapporterar glas som transportskada efter det
    att de haft sönder grejerna själva hemma.

    I det läget skulle det vara bra för oss att kunna luta oss mot en paragraf
    som säger att transportskada inte ersätts efter X-dagar.

    #127352
    Alno Trading
    Deltagare

    Rätta mig om jag har fel här, men ska inte transportskador alltid anmälas till fraktbolaget!?

    Eventuell ersättning till kund ges av fraktbolaget som i sin tur får kräva säljaren på det ifall de anser att man packat dåligt.

    Att som kund anmäla fraktskada till säljaren tycker jag låter konstigt.

    /Nicklas

    #127357
    Menkii
    Gäst

    Mottagaren ska rapportera defekta produkter i “rimlig tid”. Det vill säga så fort dem kan. Ifall produkten rapporteras defekt inom 6 månader är du skyldig att bevisa att den inte var trasig. Efter 6 månader ska mottagaren bevisa att den var defekt från början.

    Gäller reklamationsrätten på 3 år.

    #127358
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    100 % av våra kunder anmäler transportskadorna till oss. Vi har aldrig låtit en kund reklamera till fraktbolaget själv eftersom vi vet att det inte fungerar oavsett fraktbolag.

    #127360
    Tomas
    Deltagare

    @Kodmyran 24681 wrote:

    100 % av våra kunder anmäler transportskadorna till oss. Vi har aldrig låtit en kund reklamera till fraktbolaget själv eftersom vi vet att det inte fungerar oavsett fraktbolag.

    Copy på det. Finns inte en kund, jo kanske en om året som faktiskt anmäler transportskador till fraktbolaget. Fraktbolag har av princip aldrig gjort fel heller när det kommer till skador uppkomna under transport så det känns i praktiken som bortkastad tid att hävda sin rätt.

    #127365
    Alno Trading
    Deltagare

    Det kanske är skillnad på B2B och B2C.

    Mina erfarenheter när man handlar med större leverantörer är att de alltid hänvisar till transportören och har man då inte anmält en synlig skada direkt vid leverans så är man rökt…

    Vid kontakter med slutkunder och när det gäller mindre värden så är det klart att man ersätter om det inte är uppenbart slarv.

    /Nicklas

    #127370
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    Det är det säkerligen, men för privatpersoner så är det enl min erfarenhet inte ens lönt att försöka få dem att reklamera till fraktbolag. Det är ren badwill för ens e-handel och slutar alltid med att man får ersätta dem i alla fall.

    #127453
    Gonte
    Deltagare

    Som kund tror jag det bara är en enda gång jag anmält transportskada till fraktbolaget. I det fallet direkt vid utlämning eftersom det var tämligen uppenbart att paketet blivit spetsat/genomborrat av någonting.

    Sen har det faktiskt hänt en gång att Posten anmält transportskada åt mig. Men i just det fallet var det den något diskreta skadan att paketet blivit överkört av en truck. ^^

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.