Om dina kunder är mestadels stamkunder (% ?) som ju vet att dom får bra produkter i tid till rätt pris, så är det ju mest dom du mäter “konvertering” på. Det ju är först när testet startar som man lägger in “cookies”. Om dom handlar sällan (1-2 ggr/år) så blir svansen väldigt lång innan man resultatet visar mest nya besökare. Har du sådana siffror?
Den feedback jag har är att certifiering ger mest när det både är en okänd butik (många nya besökare) och då produkterna är dyra (mer pengar riskeras). Hur stora är dina snittorder?
Resultatet av E-butik/Sifo-undersökningen är mycket logisk. Vad en e-butik skriver om sig själv har nya besökare ingen möjlighet att värdera (exvis Fabriksoutlet.com). Omdömen från andra kunder är bättre, men det kan vara svårt för en konsument att bedöma/undersöka om det är “riktiga” kunder bakom.
Om det finns en fysisk butik som man själv eller bekanta har besökt så ökar trovärdigheten ytterligare, men de flesta som inte bor i storstad har heller inte någon möjlighet att värdera vad referensen till en fysisk butik är värd.
Återstår certifieringen av en tredje oberoende part, vilket således de flesta (37% av männen och 41% av kvinnorna) ansåg vara viktigast.
Detaljerat resultat finns här:Sifo, E-butik undersökning .xls