Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › "Trygghetscertifiering" i ett nötskal
- Detta ämne har 227 svar, 40 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 10 månader sedan av
pyhobby.
-
FörfattareInlägg
-
19 maj, 2011 kl. 16:30 #122810
greger
DeltagareDenna e-butik/handlare godkändes i april 2010, och har således varit certifierad i drygt ett år utan att vi har fått in några kundklagomål.
För en vecka sedan (13/5) fick vi in ett andrahands-tips som pekade pÃ¥ ett forum där det fanns inlägg frÃ¥n mÃ¥nga missnöjda kunder. Vi försökte dÃ¥ via ”tipsaren” fÃ¥ direktkontakt med nÃ¥gon kund, fÃ¥ order-identitet, -bekräftelse, kopior pÃ¥ ev mailväxling etc för att pÃ¥ ett säkert sätt kunna avgöra om certifieringskraven inte längre var uppfyllda. Det lyckades (tyvärr med viss fördröjning) och vi fick idag pÃ¥ förmiddagen in info som vi kunde gÃ¥ vidare med, och har idag sökt handlaren för att säkerställa att informationen var korrekt vilket inte lyckats, varför vi Ã¥terkallat certifieringen. Tiden frÃ¥n verifierbart och relevant kundlagomÃ¥l till Ã¥terkallande var sÃ¥ledes c:a 10 timmar.
Tyvärr händer inte sÃ¥ sällan att vi fÃ¥r in ogrundade klagomÃ¥l frÃ¥n personer som troligen är konkurrenter. Det händer ocksÃ¥ att man pÃ¥ olika forum anonymt ”skriver ner” butiker. Ibland händer det ocksÃ¥ att kunder som klagar inte berättar ”hela sanningen” vilket vi reder ut i en dialog med bÃ¥da parter.
Vi har ocksÃ¥ genom Ã¥ren hjälpt otaliga konsumenter att fÃ¥ rättelse, ny vara, pengar Ã¥ter och kompenstation för ”strul”, dÃ¥ handlaren varit angelägen om att fÃ¥ behÃ¥lla certifieringen.
För att snabbt fÃ¥ in kundklagomÃ¥l pÃ¥ butiker som inte sköter sig sÃ¥ trycker vi ocksÃ¥ redan i ”pratbubblan” som kommer upp i butiken pÃ¥ att man kan rapportera in klagomÃ¥l direkt till oss. I detta fall verkar det inte ha fungerat.
19 maj, 2011 kl. 17:13 #122812bloggus
Deltagare@Julius 19645 wrote:
Rubriken är en sak men innehållet avvägde jag speciellt med tanke på eventuell Trygg E-handel bias. Jag tycker artikeln är neutral på E-handelscertifiering vs Trygg E-handel.
Ja, klart, men jag har inte kommenterat artikeln utan just hur man sätter rubriker. Känns som Aftonbladet smittar av sig ….
–
19 maj, 2011 kl. 17:51 #122813pyhobby
DeltagareGreger: Det hade givetvis varit önskvärt att ni fick in anmälningarna mycket tidigare, det verkar ju ha strulat ett bra tag. DÃ¥ kanske frÃ¥gan ”Varför har ingen anmält detta tidigare?” är relevant?
Med facit i hand tycker jag att ni gjort bedömningen pÃ¥ ett korrekt vis.Man kan läsa att kunder ”hotat” butiken i frÃ¥ga med polisanmälningar, jag tycker det är märkligt att ingen valt att rapportera till er tidigare. Kanske finns det nÃ¥gon metod för att snabbare fÃ¥nga upp trÃ¥kigheter, möjligtvis avskräcker det lite att rapportera en ”felaktighet” till en tidigare prickfri butik.
Jag tror att dessa certifieringar hade blivit mycket mer användbara om man kunde få in något slags kundbetyg/omdöme som visas i den certifierade butiken. Det finns ju betygssystem som skulle kunna fungera som inspirationskälla för detta.
19 maj, 2011 kl. 18:26 #122819Julius Gunnilstam
DeltagareRubriken är ändrad efter klagomål ifrån er läsare.
Jag fann den inte sÃ¥ hemsk men när den tar fokus ifrÃ¥n texten sÃ¥ är det givetvis inte bra.E-handelscertifiering stÃ¥r inför ännu en Kameraexperten? (uppdaterad) – Ehandel.se
När kunder påpekar att en certifieringslogga inte hör hemma på sidan så tycker jag man kan kalla det att vara i blåsväder, i alla fall om man vill krydda rubriken lite
Greger Berg har dock skött det hela bra och därför passar det också att ändra rubriken lite.
19 maj, 2011 kl. 18:38 #122820danielandersson
DeltagareMen en sak jag inte riktigt förstÃ¥r är varför ni pÃ¥ RÃ¥det för E-handelscertifiering inte visar upp nÃ¥gon ikon som säger typ ”Den här butiken är INTE certifierad” istället för inte visa upp nÃ¥nting?
Går man till siten i frågan nu så ser den helt okej ut. Inga varningar eller nånting
19 maj, 2011 kl. 19:12 #122823Elina
DeltagareJag håller med Lunarmys. Nu kan man inte se på något sätt alls att de fått en tillbakadragen certifiering. Nu finns det ju ändå chanser att kunder kan handla utan att ens veta om något..
19 maj, 2011 kl. 19:24 #122826Majsan
Deltagare@Elina 19663 wrote:
Jag håller med Lunarmys. Nu kan man inte se på något sätt alls att de fått en tillbakadragen certifiering. Nu finns det ju ändå chanser att kunder kan handla utan att ens veta om något..
Instämmer faktiskt med de andra. Varför påvisar man inte att certifikatet dragits tillbaka istället för att ingen information alls visas på hemsidan?
19 maj, 2011 kl. 19:29 #122828Crilles
DeltagareJag kan hålla med er om det, men det är ju dock butiksägaren som lägger till/tar bort scriptet som visar certifieringen i butiken. Vilket då gör att det får ingen effekt iaf, för jag kan inte tänka mej att många har det kvar då det misskrediterar butiken.
19 maj, 2011 kl. 19:31 #122829bloggus
Deltagare@Elina 19663 wrote:
Jag håller med Lunarmys. Nu kan man inte se på något sätt alls att de fått en tillbakadragen certifiering. Nu finns det ju ändå chanser att kunder kan handla utan att ens veta om något..
Nja, vilka kunder menar du? De som kommer till butiken direkt ser ingen logotyp och kommer därför aldrig till e-handelscertifiering ändå, så för nya kunder spelar det ingen roll.
Butiken kan också direkt ta bort koden för logotypen på sin hemsida och det skulle inte hjälpa att försöka visa att de inte är certifierade på deras egen hemsida. Vid borttagen certifiering han ingen logo-företag skydda nya kunde rlängre, då man inte kan tvinga butiken att ha kvar en logotyp om de inte är godkända.
Klart att man kunde på e-handelscertifiering visa att butiken har fått den indragen, men nya kunder som går till butiken går inte varna längre.
19 maj, 2011 kl. 19:32 #122830bloggus
Deltagare@Crilles 19668 wrote:
Jag kan hålla med er om det, men det är ju dock butiksägaren som lägger till/tar bort scriptet som visar certifieringen i butiken. Vilket då gör att det får ingen effekt iaf, för jag kan inte tänka mej att många har det kvar då det misskrediterar butiken.
Jag menade just det ovan, men du hann 2 minuter innan mig
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.