Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Undersökning om kunder "loggar" in vid köp

Visar 10 inlägg - 11 till 20 (av 61 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #137253
    Per Nilsson
    Deltagare

    Och gällande “logga in”-funktionen så anser jag att man ska ge kunden båda alternativen som val.

    Att kunna skapa ett konto är guld värt för återkommande kunder då de har tillgång till orderhistorik och specialerbjudanden i form av rabattkuponger.

    Så här ser det ut hos oss (se bild).

    #137254
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    Jag sa ta bort till förmån för direktbetalning, då kan du betala direkt via din bank, dvs det blir ett slags förskottsbetalning, och alla icke kreditvärdiga som har ett bankkonto, vilket torde vara de flesta kan betala.

    #137255
    fotofyndet
    Deltagare

    @Kodmyran 35700 wrote:

    Jag sa ta bort till förmån för direktbetalning, då kan du betala direkt via din bank, dvs det blir ett slags förskottsbetalning, och alla icke kreditvärdiga som har ett bankkonto, vilket torde vara de flesta kan betala.

    Fast iaf våra kunder har vid ett flertal tillfällen sagt sig vara mer skeptiska till direktbetalning än förskottsbetalning, just för att det sker i deras ögon på vår hemsida.

    Men jag förstår problemen med förskott också, vi har också en del order som ligger periodvis.

    #137256
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Kollade med Svea och dom hade samma sak, jag ska kasta in detta för att minska min tid att kolla om pengar kommit osv.

    @fenrik 35691 wrote:

    Det handlar mycket om att använda det på rätt sätt. I mitt fall använder jag Klarnas Förskottsfaktura. Vilket innebär att jag inte behöver göra någonting förrens det plingar till “betalt” i klarna online.

    #137274
    Per Nilsson
    Deltagare

    @Kodmyran 35700 wrote:

    Jag sa ta bort till förmån för direktbetalning, då kan du betala direkt via din bank, dvs det blir ett slags förskottsbetalning, och alla icke kreditvärdiga som har ett bankkonto, vilket torde vara de flesta kan betala.

    Varför utesluta det ena för?

    Som jag skrev så är många äldre lite skeptiska till “internetbetalningar” i alla dess former och vill gärna inte beblanda sig med sådana moderniteter och nymodigheter.

    En vanlig inbetalning till ett vanligt bankkonto känns för många tryggt och säkert.

    Jag har full förståelse för att det blir ett jobbigt arbetsmoment och extra meck om man hanterar tusentals beställningar dagligen men som den lilla e-handlare jag är så välkomnar jag alla beställningar, hur jobbiga de än är.

    En order är en order :)

    Har inte kunden betalt inom 3 dagar så annullerar vi beställningen på så sätt slipper beställningen ligga och samla damm i systemet.

    #137389
    fenrik
    Deltagare

    @Jimmy Öström 35703 wrote:

    Kollade med Svea och dom hade samma sak, jag ska kasta in detta för att minska min tid att kolla om pengar kommit osv.

    Lycka till Jimmy!

    #137395
    vidis
    Medlem

    @Kodmyran 35696 wrote:

    Vi kör direktbetalning i stället för förskott, det finns nog inte jag ogillar så mkt som förskott, och JA, jag använde tidigare Klarna faktura förskott. Men antalet som inte betalade var för oss mycket stort, dessa ordrar låg då och blockerade varor i lagret, som reserverades så att andra kunder inte kunde handla dessa varor. ( jag kör att finns varan ej i lager går den inte att köpa), vilket alltså gjorde att vi troligen förlorade andra ordrar genom det. Antalet man fick påminna var superstort, antalet som mailade och frågade hur de skulle betala och när var stort, och även de som betalde för sent när vi redan renast ordern, efter 2 veckor skapade problem, så ja förskott fungerar säkerligen smidigt så länge man är liten, har kunder som betalar direkt, och så länge man inte kör med ett lagersystem där varor reserveras. Men har man kunder som betalar lite när de vill, måste ha hjälp för att betala, och dessutom blockerar andra kunder från att handla, ja då är valet lätt. Bort med förskottsbetalning till förmån för direktbetalning

    Jag förstår precis vad du menar. Kom fram till exakt samma slutsats. Har provat med både egen förskotsbetalning samt Klarnas förskottsbetalning men det var samma resultat på båda. Jag skulle säga att 70-80 % av ordrarna var människor som hoppades på att vi skulle råka skicka ut ordern av misstag.
    Vi har samma lagerhantering som du har med så artiklarna blir låsta under 14 dagar som kunderna har på sig att betala.
    Vi försökte in i det längsta med förskottsbetalning men den dagen när vi plockade bort detta så var det himelskt skönt att slippa lägga tid på att logga in och kolla om man hade fått in betalningen eller inte.
    Slutsatsen var att det var inget bra alternativ för oss varje fall.

    #137396
    Per Nilsson
    Deltagare

    @vidis 35852 wrote:

    Jag förstår precis vad du menar. Kom fram till exakt samma slutsats. Har provat med både egen förskotsbetalning samt Klarnas förskottsbetalning men det var samma resultat på båda. Jag skulle säga att 70-80 % av ordrarna var människor som hoppades på att vi skulle råka skicka ut ordern av misstag.
    Vi har samma lagerhantering som du har med så artiklarna blir låsta under 14 dagar som kunderna har på sig att betala.
    Vi försökte in i det längsta med förskottsbetalning men den dagen när vi plockade bort detta så var det himelskt skönt att slippa lägga tid på att logga in och kolla om man hade fått in betalningen eller inte.
    Slutsatsen var att det var inget bra alternativ för oss varje fall.

    Hur många i antalet var ordrarna med förskottsbetalning per vecka?

    Varför hade ni hela 14 dagar som betalvillkor?

    Du får även förklara för mig vad det är som är jobbigt med att en kund betalar in pengar till ditt företags konto.

    #137397
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    @Per Nilsson 35726 wrote:

    Varför utesluta det ena för?

    Som jag skrev så är många äldre lite skeptiska till “internetbetalningar” i alla dess former och vill gärna inte beblanda sig med sådana moderniteter och nymodigheter.

    En vanlig inbetalning till ett vanligt bankkonto känns för många tryggt och säkert.

    Jag har full förståelse för att det blir ett jobbigt arbetsmoment och extra meck om man hanterar tusentals beställningar dagligen men som den lilla e-handlare jag är så välkomnar jag alla beställningar, hur jobbiga de än är.

    En order är en order :)

    Har inte kunden betalt inom 3 dagar så annullerar vi beställningen på så sätt slipper beställningen ligga och samla damm i systemet.

    Nej en order är inte en order när man växer. En order som kostar mer pengar att hantera än man tjänar är inte en bra order, hanterar man alltför många sådana så dränerar det företaget.

    De flesta äldre är inte de som är kreditovärdiga kan jag meddela, en gratis faktura till dem löser det mesta och de kan betala precis hur de vill till sin bank.

    #137398
    Per Nilsson
    Deltagare

    @Kodmyran 35854 wrote:

    Nej en order är inte en order när man växer. En order som kostar mer pengar att hantera än man tjänar är inte en bra order, hanterar man alltför många sådana så dränerar det företaget.

    De flesta äldre är inte de som är kreditovärdiga kan jag meddela, en gratis faktura till dem löser det mesta och de kan betala precis hur de vill till sin bank.

    Det låter som ni bara har haft förskottsbetalningar och att dessa har utgjort majoriteten av era beställningar.

    Har man smarta lösningar på “problemet” (ja, det där prekära problemet med att folk faktiskt vill köpa dina saker och betala i förskott för dem) så klarar man det där med förskottsbetalningar galant.

    Jag menar inte att äldre har dålig kreditvärdighet, var har du fått det ifrån? Däremot så skrev jag att de flesta äldre inte är vana att betala via internet, vare sig direktbetalning till bank eller via faktura.

    Men som sagt, har man haft kassa ogenomtänkta lösningar för förskottsbetalningar så blir det väl ett problem till slut…

Visar 10 inlägg - 11 till 20 (av 61 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.