Jag kikade lite på det där efter några stora haverier i höstas för att se om det kanske skulle gå att göra en spaning om det. Den blev så tråkig så den övergavs, men lite fakta fick jag fram.
>99,90% anses bra, det betyder max 8 timmar och 45 minuter nedtid per år, eller runt 44 minuter per månad.
Jag har mätt min shop hos Textalk med Pingdom, och de ligger ungefär på den nivån senaste året. Förra julen hade de dock stora problem, och klarade inte alls att prestera någon vidare upptid. Det är svårt det där med att mäta, för hur skall man bedöma något som tuffar och går relativt felfritt i tre år, men sedan kanske ligger nere i flera dygn?
Ett planerat driftstopp mellan 2 och 5 på natten kan heller inte rimligen vara lika illa som ett oplanerat stopp en lönesöndag mellan 14 och 17. Det kan vara så att jag föredrar en leverantör som kanske har lite mer planerad nedtid men ingen oplanerad, även om de planerade timmarna blir fler än de oplanerade, men på bättre tider.