Plus Forum E-handelsforumet Logistik UPS och tullkredit

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #99247
    GregerA
    Deltagare

    Vi har sedan flera år haft egen tullkredit och då har UPS inte fakturerat moms och tull, utan det har skett från Tullverket. Fr.o.m 1/10 har det tydligen skett en del förändringar i tullbestämmelserna som gör att de nu fakturerar tull+moms+utläggsprovision även om man har eget kredittillstånd.

    De säger att vi även måste ha eget tillstånd för förenklat deklarationsförfarande för att de skall kunna leverera godset utan fördröjning, och använda tullkrediten. Alternativet är att de håller godset tills det är slutligt tulldeklarerat, vilket kan ta några dagar.

    Jag har inte sett motsvarande problem hos DHL.

    Jag har tittat på förutsättningarna för att ansöka om tillstånd för förenklat deklarationsförfarande, och det känns inte som det är löst i en handvändning.

    Har någon annan råkat ut för detta, och hur har ni löst det?

    #156431
    Per Nilsson
    Deltagare

    Jag var ute på Arlanda förra veckan och hämtade gods. Det kom från USA och hanterades av Schenker i Sverige. Det skulle ha kostat runt 2000 spänn om Schenker hade förtullat det och skickat det sista biten. Men hur som haver, då skulle jag fylla i tullpappret själv och det var ingen lek. Jag fick hjälp av en snäll tull-kvinna, men det gäller att verkligen ha alla papper i ordning när man ska sköta tullning själv (detta är allmänna råd och har inte så mycket med tråden att göra).

    Nu till tråden. Vi kommer att köra egen tull fr.o.m. nästa år. Jag kommer då gå en kurs hos Tullverket som krävs för att förtulla elektroniskt. Är det detta som menas kanske?

    Tillägg:

    Det var för övrigt riktigt spännande och intressant att göra detta själv. En bra lärdom. Jag fick bl.a. stanna bilen vid en “check Point” där de kollade bilen om det fanns några farliga grejor i den. Sedan fick jag gå igenom en säkerhetskoll jag med. Tur att jag inte hade knivar med mig!

    0 procent i tullsats tackar man inte nej till heller. :)

    @GregerA 56804 wrote:

    Vi har sedan flera år haft egen tullkredit och då har UPS inte fakturerat moms och tull, utan det har skett från Tullverket. Fr.o.m 1/10 har det tydligen skett en del förändringar i tullbestämmelserna som gör att de nu fakturerar tull+moms+utläggsprovision även om man har eget kredittillstånd.

    De säger att vi även måste ha eget tillstånd för förenklat deklarationsförfarande för att de skall kunna leverera godset utan fördröjning, och använda tullkrediten. Alternativet är att de håller godset tills det är slutligt tulldeklarerat, vilket kan ta några dagar.

    Jag har inte sett motsvarande problem hos DHL.

    Jag har tittat på förutsättningarna för att ansöka om tillstånd för förenklat deklarationsförfarande, och det känns inte som det är löst i en handvändning.

    Har någon annan råkat ut för detta, och hur har ni löst det?

    #156432
    GregerA
    Deltagare

    Nja, det går fortfarande att låta ombud (t.ex UPS) sköta förtullningen. Men tidigare så gjorde de en förenklad anmälan när godset var på väg in, och sedan hade de 11 dagar på sig att göra den riktiga tulldeklarationen. Det nya skulle vara att den slutliga deklarationen måste vara gjord innan de kan köra ut godset.

    För att UPS skall kunna köra ut godset med en förenklad anmälan så måste VI ha tillstånd för det – tidigare räckte det att DE hade tillsånd för det.

    Själva förtullningen ingår i frakten på UPS m.fl. Vid flygfrakt via t.ex Schenker så brukar de ta runt 350:- för att göra tulldeklarationen. Lite mer om det är många HS-nummer. Resten av dina 2000:- är nog terminalavgifter och landtransport. Vi använder Kuehne+Nagel för flygfrakt, men de flesta speditörer har ungefär samma avgifter.

    Jag håller med om att det är bökigt med förtullningen om man inte sysslat med det tidigare – och det har inte jag – så därför tycker jag att ett par hundralapper per sändning kan det vara värt att låta ett proffs sköta det.

    Jag tror att UPS försökt informera om detta en tid:

    Från 1 oktober har Tullverket ändrat kriteriet för lokalt klareringsförfarande. Detta innebär att vi ej längre kan skicka meddelande typ TQN utan kommer att återgå till att skicka hemtag och slutlig deklaration. I och med denna förändring kommer kunder med hemtagningstillstånd få information från Tullverket om vilka deklarationer som det förväntas komma in en slutlig förtullning på. Detta innebär inte någon förändring för er som UPS kund, vi kommer fortsätta ombesörja era deklarationer.

    … men det går f-n inte att begripa annat än att det skulle vara business as usual.

    De har erbjudit kreditering av utläggsprovisionen som debiterats hittills, så det är mest hur jag skall hantera det i framtiden jag funderar över.

    #156435
    Per Nilsson
    Deltagare

    Nej, det var mer än 350 de skulle ha, det var därför jag reagerade på det. Jag beställde dock “Door to Airport” och då kanske det blir extra bökigt för mottagare-hanteraren om de ska göra detta manuellt i efterhand?

    Jag hoppas i alla fall kunna spara in några tusen per år på att sköta all tullhantering själv. Eftersom det är ungefär samma lika prylar som jag beställer hela tiden borde det gå lätt att få rutin på detta. Och om man sedan sköter det elektroniskt så borde det vara en promenad i parken att fixa detta själv.

    Jag får många leveranser med UPS och jag tycker att de är lite billigare på just tullhantering, i alla fall på papparet.

    @GregerA 56821 wrote:

    .

    Själva förtullningen ingår i frakten på UPS m.fl. Vid flygfrakt via t.ex Schenker så brukar de ta runt 350:- för att göra tulldeklarationen. Lite mer om det är många HS-nummer. Resten av dina 2000:- är nog terminalavgifter och landtransport. Vi använder Kuehne+Nagel för flygfrakt, men de flesta speditörer har ungefär samma avgifter.

    Jag håller med om att det är bökigt med förtullningen om man inte sysslat med det tidigare – och det har inte jag – så därför tycker jag att ett par hundralapper per sändning kan det vara värt att låta ett proffs sköta det.

    #156439
    GregerA
    Deltagare

    Jag pratade med en trevlig tullspecialist på UPS, och hon förklarade lite mer. Min oro var kanske lite överdriven. :)

    Vi kommer att göra så att UPS direktförtullar våra sändningar. Det finns en liten risk att Tullen vill stoppa en sändning, och då kan den bli fördröjd. Därav kan UPS inte garantera leveranstiden. Men sändningar som tullen inte stoppar flyter på precis som vanligt, så i praktiken är det mycket liten skillnad mot tidigare. Så vi kommer att köra så ett tag framöver. Funkar det inte så får vi ta ställning om vi skall skaffa eget tillstånd för förenklat deklarationsförfarande.

    Jag får många leveranser med UPS och jag tycker att de är lite billigare på just tullhantering, i alla fall på papparet.

    Ja, det ingår ju i frakten. Det som kostar extra är om de lägger ut för tull och moms, s.k utläggsprovision, samt om det är mer än tre HS-nummer, s.k complex entry. Har du avtalspriser så kan de iofs vara baserade på att du själv sköter tuldeklarationen, men den vanliga prislistan och de flesta rabattavtal inkluderar som sagt tulldeklaration.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.