Plus Forum E-handelsforumet E-handelsplattformar Utmaningar med medförsäljningskanaler?

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #102351
    Naes
    Deltagare

    Jag slängde ut en fråga på Facebook gruppen svensk e-handel igår och uppmanades att skapa en tråd här istället, så denna tråd hoppas jag kan handla om alla utmaningar inte bara mina.

    Inlägget på Facebook:
    “Är det någon mer än jag som använder kanaler såsom Fyndiq & Tradera för merförsäljning utöver den egna sajten? Skulle gärna prata med fler som gör det och diskutera lite utmaningar jag har och höra om ni har samma eller hur ni löser dem. Någon som vill bolla lite?”

    Jag driver en sajt på magento som har tradera som merförsäljningskanal och är lite involverad i en annan sajt på egen plattform som har fyndiq som merförsäljningskanal.

    Dock har båda merförsäljningskanalerna varit “test-projekt” så vi har inte använt några direkta kopplingar till att börja med vilket antagligen har lett till mer problem med tid men det är i allafall förutsättningarna.

    Om jag börjar med frågorna då:

    • När ni laddar upp produkter, gör ni de på egen plattform och skjuter vidare till merförsäljningskanalerna med någon typ av koppling, i så fall vilken? (Egen eller plugin) Eller gör laddar ni upp produkterna på två ställen?
    • När det kommer in en order, går den då in i ert ordinarie system eller hanterar ni den separat? Om koppling, vilken? (Egen eller något som man kan använda)
    • Jobbar ni för att driva tillbaka trafik till er egen sajt vid andra gångsköp? I så fall hur?
    • Har ni haft några utmaningar ang. tillexempel dubbelförsäljningar?
    • Om ni använder Tradera, använder ni då Klarna kopplingen? Går den att använda utan Sello eller använder ni Sello?

    Also, feel free att blanda in svar om CDON marketplace, även om jag inte använder den.

    #177335
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    Nu var det en liten tid sedan jag körde men jag kan i alla fall dela med mig av de erfarenheter jag fick på vägen när det begav sig. Jag sålde via Tradera, Fyndiq och i min egen butik Swecat. Jag är ju lite bortskämd då jag har fördelen att såklart använde mitt eget system från Kodmyran shop4sale.

    Jag laddade upp produkter via min plattform och fick tillbaka ordrarna i det vanliga orderflödet och lagersaldot justerades vart en produkt än köps. Utan den kopplingen skulle jag aldrig provat dessa kanaler, det tar helt enkelt för mycket tid att lägga in produkterna på flera ställen och ha flera orderflöden och framförallt att hantera lagersaldo med risk för slutförsäljning. Kopplingen är inte 100% säker vad gäller lagersaldot utan bara 99%, iom att det finns lite buggar hos dessa kanalers API och en viss fördröjning som gör att ibland kan en vara sälja slut i dubbla kanaler. Det händer dock i väldigt, väldigt få fall, så jag som sålde rätt få produkter hade inga problem med de scenariona.

    Viktigt för min del lärde jag mig den hårda vägen var att skriva olika texter på de olika kanalerna så att jag inte skulle råka dit för duplicate content och sänka min egen sajt hos google. De första produkterna orkade jag nämligen inte skriva separata texter för när jag skickade upp dem till Tradera utan jag skickade upp dem med samma text på Tradera som i webbbutiken med resultat att den produktsidan för den produkten tappade ca 80 placeringar hos google. BIG MISSTAKE alltså. Därefter insåg jag att det är otroligt viktigt att ha separata texter. Jag visste det redan innan men var helt enkelt trött och slarvig och tänkte att så fort kan väl inte google se det, men jodå de kunde de…

    Så därefter så skrev jag alltid separata texter för alla försäljningskanaler. Det fungerade bra via min koppling, jag kunde då enkelt utgå från butikens produkttext och skriva om delar av den eller ta bort delar av den i samband med att jag skickade upp produkterna på de olika kanalerna, så jag råder alla som kan att göra det.

    En annan sak som jag upplevde som otroligt jobbig, eller en utmaning hur man nu vill se det var Tradera och deras sätt att se en order som lagd och avslutad utan att betalningen inkommit. Det var väldigt ofta den där betalningen inte inkom….. så ska jag vara ärlig så slutade jag till sist med Tradera för den sakens skull. Jag hade visserligen ett sätt att påminna kunderna via mail från min butik, för ordern gick inte in i det normala packflödet innan den var betald, och jag kunde då med några klick skicka ut ett automatmail för att påminna kunden men även den hanteringen kändes till sist för jobbig. Tradera blev för mig för mycket jobb för att det skulle vara lönsamt. För att sälja där krävdes också väldigt låga priser pga konkkurensen inom djurtillbehör, så det lönade sig helt enkelt inte att lägga några extra minuter där. Jag tror att med KCO på Tradera så försvinner mycket av den hanteringen och då är det troligen mer lönsamt. KCO fungerar med kopplingen hos mig i alla fall så allt annat finns kvar som vanligt och då torde alltså det jag upplevde som problem vara borta men nu har jag sålt min butik och kan alltså inte prova själv igen så jag vet inte helt säkert. Jag har dock hört från flera som kör på samma sätt att det fungerar bra

    Fyndiq fungerade mycket bättre för min del, men där är utmaningen att du inte får ha direkt support för kunden tycker jag. Inga leveransmail får gå ut osv, vilket gör att det blir rätt jobbigt i längden att gå via Fyndiqs support när något strular. Sedan är kunden heller inte din kund utan Fyndiqs vilket gör att du inte får jobba med marknadsföring osv mot dessa kunder. Det gör att jag aldrig såg Fyndiq som en stor kanal för min del utan det var en kanal för att slussa iväg produkter jag ville bli av med. Jag vet att andra använder det som ren försäljningskanal och det fungera bra för dem, men för mig kändes det konstigt att inte äga kunden. Jag är nog en för gammal ehandlare för att kunna vänja mig av med tanken att någon som handlar hos mig är min kund :)

    hoppas du får lite nytta av mina svar även om det som sagt var en tid sedan jag körde Tradera och Fyndiq

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.