Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Utsatt för bedrägeri

Visar 10 inlägg - 11 till 20 (av 20 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #179609
    Thomas THL
    Deltagare

    Som sagt, detta ska ju ha ändrats sen Nobynators fall, samma namn på ID och paket, inga smeknamn mm.

    Jag skulle nog starta ett ärende där “Isak” undrar var hans paket är.

    Vart i Stockholm hände det, du behöver ju inte hänga ut handlaren men i vilket område typ?

    /Thomas

    #179610
    Henrik_G
    Deltagare

    Ta kontakt med DHL. Detta är ju allvarligt och något som de måste utreda.

    #179611
    Hero
    Deltagare

    Men om jag nu anlitar DHL för att leverera ett paket från oss till kunden, så kan ju inte dem leverera till någon helt annan som dem har gjort i detta fallet. Det var ju inte vad vi hade avtalat. Sedan är det ju klart att DHL får ansvara för vad deras utlämningsställen gör, det är ju DHL som har tecknat avtal med dem, det har ju inte jag gjort…

    #179612
    Ekraft
    Deltagare

    Man får vad man betalar för. Det finns ju betalföretag som tar kreditrisken, och det finns transportföretag som inte accepterar att någon annan än det namn som försändelsen skickats till hämtar ut det.

    #179613
    Henrik_G
    Deltagare

    @Ekraft 84209 wrote:

    Man får vad man betalar för. Det finns ju betalföretag som tar kreditrisken, och det finns transportföretag som inte accepterar att någon annan än det namn som försändelsen skickats till hämtar ut det.

    Frågan handlar om att DHL lämnat ut paket till fel person. En person som inte ens har samma namn som adressaten. Menar du att DHL inte har ett ansvar för det? Jag kan inte hitta något i DHLs avtalsvillkor som tyder på att de friskriver sig från ansvar.

    #179614
    Ekraft
    Deltagare

    @Henrik_G 84210 wrote:

    Frågan handlar om att DHL lämnat ut paket till fel person. En person som inte ens har samma namn som adressaten. Menar du att DHL inte har ett ansvar för det? Jag kan inte hitta något i DHLs avtalsvillkor som tyder på att de friskriver sig från ansvar.

    I sådana fall bör man väl ta diskussionen med DHL. Min erfarenhet av DHL är att de inte tar något som helst ansvar för sådana fall. Om någon lyckats få dem att betala ut ersättning för en sådan händelse får de gärna säga till. Jag vill minnas att Klarna inte tar bedrägeririsken om man skickar med DHL just för att de slingrar sig så förbannat runt detta.

    #179615
    Stefan72
    Deltagare

    ja jag skulle iallafall ha gått på den ansvarige vid utlämningsstället. DHL har med all säkerhet lämnat instruktioner om sedvanlig legkoll och då måste ju utlämningsstället kunna hållas ansvariga så får de ta smällen och sen utbilda personalen.

    #179648
    GregerA
    Deltagare

    Såvitt jag kan se begår ombudet ett brott om han/hon lämnar ut ett paket till någon annan än den rättmätige mottagaren.

    Brottsbalken 10 kap behandlar denna typ av brott (förskingring, trolöshet)

    Svensk Handels jurister borde väl kunna titta lite på detta, och ge rekommendationer hur en drabbad medlem skall göra.

    #179650
    C.Larsson
    Deltagare

    Jag vet att posten jobbar med att kolla ombuden med så att de sköter sig genom testköp och när man hämtar ut. Vid för många missar så mister man licensen. Jag har inte hört att DHL jobbar alls med detta.

    #170964
    Paola
    Deltagare

    Men är det här något som är specifikt för DHL eller är det ett utbrett problem i branschen? Tänker om man ska undvika DHL eller helt enkelt bara räkna med lite extra svinn i marginalerna när utlämningen sker genom ombud?

Visar 10 inlägg - 11 till 20 (av 20 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.