Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Utvärdering Specter i kombination med Textalk

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 44 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #96302
    Richie72
    Deltagare

    Nu har jag haft koppling mellan Specter och Textalk i cirka 5 månader. Jag vet att det har funnits lite frågor kring koppling till affärssystem så här kommer en kort utvärdering.

    Varför koppling till affärssystem?
    Kopplingen gör att all försäljning går direkt in i bokföringen. Väldigt smidigt när man inte vill göra allt manuellt.

    Hur fungerar det med produkter?
    Man lägger in nya produkter i Textalk. De dyker sedan automatiskt upp i Specter där man fyller i lagersaldo som automatiskt går ut till Textalk varje gång man sparar lagersaldot. Varje artikelvariant måste ha eget artikelnummer så svart storlek 2 skiljer sig från svart storlek 3 osv. I Textalk behövs inte det så det måste man ordna innan man kopplar ihop systemen.

    OBS När jag skriver fakturor kan det vara egna fakturor, kortkvitton, paypalkvitton, Klarna fakturor och förskottsbetalningskvitton.

    Hur fungerar det med beställningar
    Ordern går genom Textalk direkt in i Specter som automatiskt räknar ner lagret.

    För att “aktivera” ordern och skapa faktura/kvitto gör man följande:
    1. Klickar på ordern (ordern kommer fram)
    2. Klickar på “leverera och fakturera” (då kommer själva fakturan fram)
    3. Fyller i rutan “skriva ut faktura”
    4. Klickar på “skapa faktura”
    5. Klickar OK på printbilden som kommer upp
    (detta görs för varje beställning)
    Då är fakturan skapad och kan läggas med paketet.

    Om det är en Klarna faktura så måste man manuellt gå in på Klarna, aktivera fakturan och skriva ut den. Det beror på att Textalk inte kan skicka rätt information. De skulle bli klart inom två veckor trodde Textalk i den tråden 5 maj.

    När pengarna sedan kommer in bockar man av fakturan manuellt, man kan också boka för flera fakturor/kvitton samtidigt.

    När Textalk får ordning på sina inställningar enligt ovan så ska Klarna och DIBS automatiskt kunna prickas av när pengarna kommer in.

    Hur är Specter att bokföra i?
    Rätt enkelt att lägga upp leverantörer, bokföra leverantörsfakturor och skapa journaler. Min bokföringskonsult klagar mycket på att man inte kan se datum i en till exempel en inbetalningsjournal vilket ni som kan bokföring får värdera. För mig spelar det mindre roll.

    Vanliga verifikationer är också mycket enkelt att bokföra.

    Hur är Specter att ta ut rapporter i?
    Jag kan inte uttala mig om det eftersom jag inte hunnit titta på det än. De uppfyller lagens alla krav men utöver det vet jag inte, men det finns en hel del funktioner.

    Specter i övrigt
    Lätt att navigera, ganska lätt att förstå men busenkelt när man ringer supporten som är fantastisk. Sen är det alltid lite inkörningstid med ett nytt system men jag tycker överlag att det är bra och enkelt. Det har aldrig legat nere eller varit något strul.

    Min allmänna uppfattning om Specter
    Specter är byggt för att passa företag som har flera butiker och kanske kombinerar med e-handel. Det fungerar bra med streckkoder, kassamaskiner, och har stöd för avancerad lagerhantering och, jag tror, hyfsat bokföringssystem.

    Positivt
    + Lätt att integrera med Textalk
    + Lätt att bokföra i
    ++ Suverän support

    Negativt
    1. — Är inte anpassat för ren e-handel och de förstår inte vad ren e-handel är. Jag har pratat med VD:n och han har säkert fantastisk erfarenhet av logistik och inköp på hög nivå men han förstår inte e-handel. Som ni kan läsa ovan är det extremt många klick innan man får fram en faktura. Jag har mailat om det och fick goddag yxskaft tillbaks. Vi har pratat på telefon och han är väldig trevlig och bra att ha att göra med men han förstår inte mitt behov (och tycker jag, hur ren e-handel måste fungera).

    Läs även denna tråd där V-parts skriver “Specter verkar inte veta vad ehandel är…

    Ett perfekt e-handelssystem fungerar så här (enligt mig): markera alla ordrar, tryck på en knapp, ut kommer adresslappar, plocksedlar och fakturor/kvitton.

    Specter skulle kunna utveckla det på ett kick MEN “varför utveckla något vi vet kommer skapa problem för våra kunder?

    Min känsla är att systemet är anpassat för terminaler med handscanners samt butikskassor.

    2. – Textalk har inte lyckats skapa rutiner för att skicka rätt information till Specter vilket leder till en klickfrekvens som sliter ut en mus på en vecka och gör systemet så trögrörligt att sirap framstår som flyktigt. Okej, lite överdrivet men det är jävligt många klick för att få fram en faktura, ska man sen in på Klarna och klicka så, ja ni förstår vad jag menar.

    3. Det är, som alla system, under utveckling och de har till exempel inte Franska och Tyska som språkval, många delar av fakturan går inte heller att få på andra språk (lite rubriker och sånt).

    Min slutsats
    Kan Specter fixa punkt ett och Textalk punkt två är det en helt lysande kombination. Problemet är att Specter inte verkar förstå problemet och Textalk sa att kassan skulle vara klar i maj!

    Punkt 3 är småsaker som kan göras kontinuerligt och deras fantastiska support hjälper till att förstå och hitta rätt i systemet (tro mig, jag har testat deras tålamod några gånger) vilket mycket väl uppväger småsaker.

    Jag kan inte rekommendera någon som bara kör e-handel att välja Specter idag (obs gäller inte dig som har en manisk dragning att klicka på musen) men jag tror systemet är ypperligt om man kombinerar butik med e-handel (och har fokus på butik). Det har aldrig legat nere och det är faktiskt väldigt enkelt och smidigt att ha att göra med.

    ‘Summa sumarum
    Helt enkelt ett professionellt system som idag inte är anpassat för e-handel enligt mig. Jag hoppas att de utvecklar punkt ett och jag hade hellre skrivit den här utvärdering efter att de gjort det och rekommenderat dem men vi har haft en dialog och de verkar inte förstå.

    Jag hoppas detta varit till nytta för någon och det är alltid intressant att få en diskussion kring affärssystem i allmänhet och Specter i den här tråden. Tycker ni att jag har fel om något så skriv gärna det. Ovan är mina åsikter och jag kan ha fel och det kan finnas olika infallsvinklar på funktioner.

    #125277
    fotofyndet
    Deltagare

    Tack för en intressant utvärdering. Det är intressant att läsa även för oss som inte har varken Textalk eller Specter för tillfället.

    #125284
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    Helt klart intressant även för oss som just nu sitter och kodar kopplingar mot diverse affärsystem

    #125689
    najjie
    Deltagare

    Skulle vara intressant att veta vilken information som följer med, till exempel telefonnummer, meddelandet från rutan i kassan och om det krånglar någon gång? Fungerar det så att rätt priser följer med från webbshopen hela tiden? Hur har det gått med betalningsmetoder från textalk till specter?
    Skickar specter information till textalk om att ordern är hanterad?

    #125691
    Richie72
    Deltagare

    Hej Najjie
    All information följer med inklusive meddelande.
    Rätt priser följer med men jag har upptäckt att det varit lite problem med en rabattkod. Det problemet verkar dock ha varit hos Textalk och är korrigerat nu (tror jag).
    Betalningsinformation fungerar perfekt.

    Specter skickar inte information till Textalk om att ordern är hanterad utan du hanterar ordern i Specter. Specter blir alltså ditt affärssystem och Textalk är bara “butiken”.

    Om du har textalk och vill ha Specter tycker jag du ska maila Specter och fråga följande: När blir det klart så man kan: markera alla ordrar, tryck på en knapp, ut kommer adresslappar, plocksedlar och fakturor/kvitton.

    Sen maila Textalk och fråga: När blir det klart så rätt information om Klarna/Dibs betalningar skickas till Specter så betalningar bockas av automatiskt.

    När ovanstående två punkter blir klara kommer det vara en fantastisk kombination. (så du får gärna lägga in svaren här).

    #125704
    tonys
    Medlem

    @Richie72 22853 wrote:

    Hej Najjie

    Specter skickar inte information till Textalk om att ordern är hanterad utan du hanterar ordern i Specter. Specter blir alltså ditt affärssystem och Textalk är bara “butiken”.

    Det finns stöd i specters API att också skicka tillbaka specters order-id samt uppdatera (hanterings)status i webshoppen.
    Det har vi på Talex iaf. Så höra med Specter/Textalk.

    #126396
    specterab
    Deltagare

    Tack Ritche72 för de positiva orden och synpunkterna!

    Vår support får ofta beröm, vilket är roligt. Vi tycker det är viktigt att användarna får snabba svar av kompetenta personer och satsar mycket där. Även användarvänligheten är viktig, att vårt webbaserade affärssystem är enkelt att använda. Bra support och användarvänligt system är det vi ser som nyckeln till kundnytta av affärssystemet.

    Vad gäller mitt svar nedan är det i stort sett samma sak som jag berättade på telefonen samt svarat i mail till Ritchie72, men jag tänkte att det kan vara intressant för andra läsare på forumet att göra sin bedömning av våra ställningstaganden. Naturligtvis lever vi i en föränderlig värld, vilket innebär att inget är skrivet i sten och funktionaliteten i affärssystemet utvecklas hela tiden.

    Arbetsgången vid utleverans av order behöver inte vara så omständig som beskrivs ovan i tråden utan kan göras betydligt mindre omfattande genom att utnyttja systeminställningarna. Detta diskuterade vi vid vårt samtal. En scanning och två enterslag så är det klart.

    Man kan ställa in i Specter vad man vill ska hända vid olika tangent/knapptryckningar, så även vid utleveranstillfället.

    Till exempel att faktura ska skapas, både internt för att hantera försäljningen i bokföringen, som att aktivera Klarnafaktura eller DIBS-dragning (kräver att er webbshop/koppling stödjer detta) eller att skriva ut adressetiketter från fraktsystem med mera.
    Vidare, både följesedel och faktura (som kan vara ett kvitto på kortköp m.m.) kan ställas in att de sänds till kunden med e-post vid utleveransen.

    Med funktionen Snabbleverans blir detta ännu enklare, se nedanstående ”månadens tips”-text som jag för enkelhets skull klippt från vårt nyhetsbrev i augusti (funktionen släpptes i månadsskiftet maj/juni, befintliga kunder se manualen):



    Snabbleverans

    Många order att leverera varje dag?

    Använd funktionen Snabbleverans – förenklat flöde för utleveranser, fakturering och bokföring. SNABBT och RÄTT!

    1. Skriv ut upp till 30 plocklistor åt gången med ett klick, med streckkod på varje plocklista.
    Plocklistor kan skrivas ut på A4-skrivare eller kvittoskrivare. Artiklar kan sorteras efter lagerplats.

    2. Plocka ihop dina order.
    Viktigt steg! Säkerställ att du kan leverera allt på ordern, INNAN du skapar fakturor i Specter eller gör kortdragningar eller aktiverar Klarna-faktura. Så slipper du det onödiga och tidsödande arbetet med att ångra leveranser för att justera lagersaldo, kreditera fakturor, fixa återbetalningar etc.

    3. Scanna plocklista med streckkodsscanner.

    4. Tryck ENTER 2 ggr.
    Nu sker följande automatiskt (beroende på inställningar, flera alternativ):

    – Lagersaldo justeras
    – Order sätts till levererad
    – Mail med följesedel skickas till kund
    – Fraktetikett skrivs ut direkt på skrivaren (med Unifaun Webprinter)
    – Aktivering av Klarna-Faktura/DIBS-kortdragning. Klarna-faktura eller t.ex. kortkvitto skapas och kan skrivas ut och läggas i paketet.
    – Försäljningen konteras för bokföringen

    Upprepa steg 3 och 4 tills du gjort färdigt alla leveranser. Du har samtidigt gjort bokföringen!



    Om man läser detta ser man samtidigt det argument vi har för att inte göra som Ritchie vill, skriva ut alla dokument på en gång. Det är inte bara utskrifter som skett utan man har samtidigt gjort kortdragningar, aktiverat Klarnafakturor, tagit varor från lagret samt skapat fakturor för den interna bokföringen, sänt leveransbekräftelsemail till kunden med mera.

    Om man inte har alla varor på lager (även om saldot i webbshop/affärssystem säger det) kommer den eventuella vinst man gjort på massutskriften att snabbt ätas upp av tid för att backa Klarnafakturor och DIBS-dragningar, lägga tillbaka varor i lager med mera. Dessutom tar betalningsförmedlarna ofta betalt per aktiverad faktura/betalning även om man sedan nollar dem. Dessutom, en kund som fått leveransbekräftelse men sedan inte får leveransen är förmodligen inte kund igen.

    Ritchie säger att han alltid har allt på lager, så för honom skulle det fungera med det flöde han vill se. :)

    Samtidigt vet jag att många inte har 100%-ig kontroll på alla saldon, oftast på grund av den mänskliga faktorn eller att man har defekta varor i lager. Framför allt är detta fallet med snabbväxande företag, där man inte hunnit med att utveckla rutinerna. Därav min kommentar att det inte känns bra att utveckla något som vi vet kommer att innebära problem för våra kunder.

    En annan aspekt är att får man ut några hundra etiketter, plocklistor m.m. på en gång innebär det en stor risk för sammanblandning av dokumenten, med felsändningar som resultat.

    Det vi har diskuterat internt som förenklingar är t.ex att kunna ta med sig plocklistan digitalt ut i lagret, i en pekplatta eller liknande, och då pricka av det plockade materialet direkt när det läggs i lådan. Då skulle man korta av flödet något, dock, om man ändå ska till ett packbord är inte vinsten så stor. Vi har även projekt på gång tillsammans med kunder för att ytterligare förenkla flödena vid stora ordervolymer.

    Den oftast efterfrågade funktionen från kunderna är att scanna VARJE artikel som läggs i lådorna, för att undvika risken för felleverans. Detta behov kommer framför allt från våra större kunder, med stora ordervolymer, periodvis 1000 order/dag. Dvs de som verkligen har mycket order vill inte ha ut allt på en gång, utan jobba stegvis.

    För att illustrera hur tänkandet går i stora lagersystem finns här ett klipp som visar plock via röststyrning. Warehouse picking systems, pick by voice a warehouse logistics solution by SSI Schaefer – YouTube . Detta är inget vi i nuläget planerar att införa, men det visar i vilken riktning stora lager med många order arbetar.

    Apropå påståendet att vi inte förstår e-handel: Nu kanske jag har missförstått Ritchie72, men ett utleveransförfarande i ett affärssystem kan inte jag se som speciellt för e-handel. Många order/leveranser är det massor av företag som har, utan att för den skull karaktäriseras som e-handlare.

    Även påståendet att e-handlare skulle ha krav på snabbare leveranser än andra företag stämmer inte heller, finns många exempel på snabba leveransflöden från icke e-handelsföretag. Vi har många kunder som hanterar hundratals order/utleveranser per dag. Dessa order kan ha lagts in i affärssystemet via webbshop, telefonsäljare, utesäljare via mobil, homepartysäljare, ÅF etc. Logistikflödet är detsamma oavsett om det enbart är försäljning via e-handel eller ett företag med hundra säljare runt om i landet.

    Det speciella för e-handel i samband med utleveranshanteringen är att hantera betalflöden tillsammans med leveransen, det är i de sammanhangen som ett e-handelsvänligt affärssystem skiljer sig från andra. Vidare att hantera avprickning av betalningar och kostnadsförning av transaktionskostnaderna med automatik. Det är här som stora tidsbesparingarna ligger jämfört med traditionell manuell hantering.

    Specters utveckling har till mycket stor del styrts av kundbehov, vilket är ett tänkande som vi kommer att fortsätta med, då vi tror att samverkan användare/utvecklare är viktig för att skapa de bästa lösningarna.

    Generellt, vad gäller frågan vad vi kan uppdatera en webbshop med är det enkelt uttryck ”allt”, det är mycket få saker som inte returneras till shoppen. Alla uppgifter om kundens beställningar såsom ordernummer, kundnummer, leveransstatus, faktura/kvittokopia med mera kan hämtas in till webbshoppen via vårt API.
    Även artikelregistret inklusive säljtexter förs över, liksom varianter som storlek m.m. I stort sett är det enbart bilder som inte förs över. Dock, det kräver att er webbshop har en så pass utbyggd integration med Specter. Detta har inte alla webbshopsleverantörer i nuläget, men det kommer hela tiden fler som bygger ut sina Specterkopplingar, vilket vi är väldigt glada och tacksamma för.

    Vi tar gärna emot tips, synpunkter och funderingar på detta, antingen här i forumet eller direkt till mig, lennart.samsson@specter.se

    /Lennart
    Specter AB

    #126426
    najjie
    Deltagare

    Tack för all info!

    Lite roligt att höra hur andra gör. Jag har Specter och prestashop-koppling i dag.
    När jag levererar en order så gör jag så här: Jag går in på kundens sida, tittar på vad den har handlat förut och om jag har gjort några anteckningar om kunden. Tittar på ifall jag faktiskt kan leverera ordern. Sen fixar jag fraktsedel i unifaun och efter det klickat jag på leverera och fakturera. Skriver ut både följesedel och faktura. Brukar skriva ut 2-6st order i taget innan jag packar. Följesedeln prickar jag av på när jag packar och sparar i en hög som fysiskt bevis på att den är packad, kvitto/faktura åker med i paketet.

    Det jag saknar absolut mest i specter är en “tillbaka till kundens sida”-länk uppe på följesedlar och fakturor när jag vill tillbaka till kunden och titta eller anteckna. Tillbakaknappen går förbi flera utskriver och så innan man kommer fram, alternativt får man söka upp kunden i registret.

    Det gissar jag att du richie aldrig ens tänkt på, alla har olika behov. Det ska bli spännande att se vad det blir av specter i framtiden. Men det känns som att de tänker på rätt sätt, målet är ju ett system som går att anpassa till kundens behov.

    Något som jag och säkert många andra skulle tycka om är att kunna skriva ut en “kombinerad plocklista”. Tex markera alla order du har tänkt packa i orderlistan och skriva ut en plocklista som summerar antalet av varje artikel i alla order tillsammans. Jag skriver nästan aldrig ut plocklistor utan memorerar, känns mest krångligt fast det är väl en rutinsak det med.

    En annan sak jag saknade i specter i dag, appropå ingenting, är filtrering av försäljningsrapporten per artikel. Den är bra stöd när man planerar inköp och då vore det smidigt att kunna filtrera den efter leverantör.

    I kopplingen prestashop/specter skickar specter info om att ordern är levererad till webbshoppen så om det inte finns i textalk kommer det säkert.

    Vet ni vad “E-postmall vid order från webbshop” under epostinställningar i specter är? Skulle vara trevligt med orderbekräftelse från specter i stället för textalk så kundnummer och allt blir rätt direkt.

    Kan bara hålla med om att specter är toppen, synd att de inte har webbshop också!

    #126448
    Tomas
    Deltagare

    @najjie 23669 wrote:

    Skulle vara trevligt med orderbekräftelse från specter i stället för textalk så kundnummer och allt blir rätt direkt.

    Har också prestashop + specter och kunden får bara orderbekräftelse från specter. Prestahop är helt bortkopplat i det avseendet just för att få det rätt och bara ett register att hålla reda på. I mitt fall är det Prestaworks som hjälper till med sånt:)

    Vet inte vad den där epostmallen för order från webshop är. I mitt fall är det mallen för “order” som gäller när bekräftelse skickas ut.

    #126453
    Richie72
    Deltagare

    Hej Lennart
    Kul att du tar dig tid att skriva i forumet. Här kommer lite spontana reaktioner på det du skrivit.

    1. Jag har bara utvärderat kopplingen Textalk/Specter vilket gör att nyttan av Specters system begränsas av den information som Textalk kan skicka över.

    Till exempelvis ser inte Specter skillnad på förskottsbetalningar, som man absolut inte vill plocka innan betalning kommer in. Det går inte heller att automatiskt aktivera Klarna fakturor genom Specter.

    Båda ovanstående beror helt på Textalk och har inget med Specter att göra (om jag förstått allt rätt).

    2. Som tur är har Lennart fel när han skriver under punkt 4.

    – Lagersaldo justeras (när man plockat ordern och tryckt enter ”min kommentar”).

    Lagersaldot justeras när beställningen görs (enligt support) vilket är tur eftersom man annars kan få 20
    beställningar över helgen på en vara som bara finns i ett exemplar. Men det Lennart skriver visar att han inte riktigt förstår e-handel tycker jag. Han tror/tycker att kunderna ska kunna beställa varor som sen kanske inte finns i lager. För de flesta e-handlar måste varorna finnas i lager för direkt leverans. Annars tappar man kunder.

    3. När en kund beställer av oss så dras betalning från DIBS direkt vilket är väldigt smidigt. Det är alltså inget vi aktiverar.

    Men här är det jag retar mig mest på
    Ritchie säger att han alltid har allt på lager, så för honom skulle det fungera med det flöde han vill se.

    Samtidigt vet jag att många inte har 100%-ig kontroll på alla saldon, oftast på grund av den mänskliga faktorn eller att man har defekta varor i lager. Framför allt är detta fallet med snabbväxande företag, där man inte hunnit med att utveckla rutinerna. Därav min kommentar att det inte känns bra att utveckla något som vi vet kommer att innebära problem för våra kunder.

    Bara för att man utvecklar en funktion betyder inte det att alla behöver använda den. Sen att Lennart inte tror att kunderna klarar av systemet säger mer om hans förtroende för sina kunder än systemet.

    Samma sak med nedanstående citat.

    En annan aspekt är att får man ut några hundra etiketter, plocklistor m.m. på en gång innebär det en stor risk för sammanblandning av dokumenten, med felsändningar som resultat.

    Om vi klarar av att driva företag klarar vi nog av att sortera papper. Jag tycker att ovanstående citat är rätt nedlåtande mot kunderna och mot mig. Dessutom, varför ska man skriva ut hundra åt gången?

    Om man inte har alla varor på lager (även om saldot i webbshop/affärssystem säger det) kommer den eventuella vinst man gjort på massutskriften att snabbt ätas upp av tid för att backa Klarnafakturor och DIBS-dragningar, lägga tillbaka varor i lager med mera. Dessutom tar betalningsförmedlarna ofta betalt per aktiverad faktura/betalning även om man sedan nollar dem. Dessutom, en kund som fått leveransbekräftelse men sedan inte får leveransen är förmodligen inte kund igen.

    Här är också något i Lennart resonemang som jag vänder mig emot. Kunden blir besviken om han/hon lyckas beställa en vara och sen får besked att det inte finns på lager. Det spelar ingen roll om man skickar leveransbekräftelse eller ej, skadan är redan skedd.

    Och det är det här jag menar med att Lennart inte förstår e-handel, kunden skapar sin förväntan när köpet går igenom, inte när leveransbeskedet kommer. Alltså måste vi som e-handlare ha koll på lagret för att bli framgångsrika.
    ___________________________________________
    Hursomhelst

    Snabbleverans är i princip samma sak som jag efterfrågar. Det kan inte vara speciellt svårt att göra en liten modifikation så systemet blir enklare för oss som har allt i lager.

    Jag kan inte förstå varför man inte gör det möjligt att
    1. markera flera beställningar
    2. välja leverera/fakturera/skriva ut faktura
    3. Trycka enter så aktiveras ovanstående

    Sammanfattningsvis.

    Jag kan inte för mitt liv förstå varför man inte utvecklar en enkel funktion som i princip redan finns istället för att lägga tid på att skriva på ehandel.se

    Hade de utvecklat funktionen hade jag skrivit ÄNTLIGEN nu kan jag rekommendera Specter. Istället sitter jag här och citerar Lennarts inlägg.

    Hela diskussionen känns konstig och dialogen kan sammanfattas så här
    Jag “kan ni utveckla en förenklad funktion”
    Specter “ja, men vi gör det inte för våra kunder är för dumma”

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 44 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.