Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Vanlig post eller Rek?

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #102758
    Bestblom
    Deltagare

    Hur gör ni när ni skickar paket till era kunder? För att vara skyddad av PayPal, som företagare, ska man skicka paketet som Rek till kunden. Gör man inte det och skickar med vanligt brev och paketet inte kommer fram är du (företaget) skyldig att återbetala kunden. Jag var med om detta nyligen. Jag har alltid skickat mina paket med vanlig post för att hålla priserna nere och gynna kunden i slutändan. Fram till två månader sedan byte jag strategi efter att en kund påstod att hennes paket aldrig kom fram till USA. Jag blev tvungen att återbetala kunden och gick med ”förlust” eftersom min vara ”försvann” och sen blev jag tvungen att betala tillbaka till kunden. Jag tog kontakt med PayPal som sa att jag måste skicka med Rek och uppvisa rek.nummer för att vara skyddad och inte återbetala kunden om paketet försvinner. Nu var det inte överdrivet mycket pengar utan handlade om 300 SEK som jag betalade tillbaka till kunden.

    Att skicka med Rek kostar mycket mer än att skicka med ”vanlig post”. Därför måste jag höja mina priser vilket jag inte gillar. Mina varor väger inte så mycket och skickar jag ett litet paket som Rek på 50g kostar det 104 kr. Det är nästan dubbelt mer än vad jag betalade innan.
    Dessutom kostar inte mina varor extremt mycket heller. Lägsta priset per vara är ca 210 kr och högsta priset är ca 500 kr.

    Ska jag fortsätta skicka som vanligt (utan Rek) för att hålla priset ner och ersätta kunden om deras paket inte kommer fram? So sagt det är inte så stora summor det handlar om och jag kommer inte gå i konkurs om jag behöver betala tillbaka en eller två kunder per år. Håller jag priset nere får jag fler kunder att handla och ju mer som handlar desto bättre blir det för mig.

    Eller ska jag baka in kostnaden för att skicka som Rek i priset?

    Hur gör ni?

    #178645
    Stefan72
    Deltagare

    känns som det är bättre att stå för risken själv om det bara handlar om småsummor. Fast å andra sidan är det ju lätt att det blir så att det sprids och helt plötsligt försvinner alla brev till vissa områden. Då blir det ju dyrt.

    Alternativet är ju att ha fraktalternativen valbara och då får kunden själv stå för valet att riskera nåt. Väljer denne då att ta det billigaste alternativet så kan man inte klaga sen heller men då måste ju det framgå tydligt.

    #178646
    Ekraft
    Deltagare

    Så länge du har mindre än 10% svinn så borde det väl vara lönsamt att skicka icke spårbara vanliga brev?

    Blir du lite större kan du lokalisera lagret till Tyskland. Att skicka brev där upp till 500g till USA kostar €3,45 utan någon spårbarhet. Med spårbarhet, men inte försäkrat, kostar det £€5,60. Oförhandlade priser enligt Deutsche Posts hemsida.

    #178648
    Bestblom
    Deltagare

    Nu har jag gjort så att kunden kan välja mellan två alternativ:

    1) Free Shipping (utan rek)
    2) Shipping with track number (med rek)

    Det är samma upplägg som du skrev om Stefan72. Men det ändrar inte att jag måste återbetala kunden om hen klagar hos PayPal över att paketet inte kom fram. Visst finns det en risk att “ryktet” sprids och en del börjar utnyttja paypals system. Men då får jag kanske ändras strategi..

    #178649
    Stefan72
    Deltagare

    men du får då bara addera informationen att kunden är oskyddad av paypal också då? Så länge man har informationen synlig så kan man ju inte klaga sen.
    Eller har jag missat paypals upplägg helt, är det så att du får ersätta kunden oavsett rek eller inte men du får inget av paypal om det inte är rek?

    #178263

    En ytterligare dimension är kundens upplevelse. Att kunden kan följa paketet & får leveransen i någorlunda utsatt tid har (för mig) också ett stort värde och gör att man förhoppningsvis får återkommande kunder.

    #178650
    Bestblom
    Deltagare

    Tobias, även om det handlar om en mindre summa? Jag skulle bry mig mer om jag handlade för mer än 1.000 kr.

    #178651

    Absolut! En mindre summa omgång 1 kan ju i omgång 2 bli en större om upplevelsen är bra.

    #178653
    Bestblom
    Deltagare

    Stefan72, jag tror PayPal är skyldig att återbetala kunden (om paketet försvinner utan rek). Alla köpare som använder betalkort kan ha låta kortutfärdaren dra tillbaka betalningen. Se svaret från PayPal:

    Du kan minska risken och skydda dig själv som säljare för framtida försäljningar. Låt ej köpare välja billigare frakt då detta kan ske.
    Här är några tips:
    • Beskriv varan så detaljerat och exakt som möjligt
    • Ge kunden bra service genom att svara snabbt på alla frågor
    • Skicka bara varan till den leveransadress som står på sidan Transaktionsdetaljer
    • Välj en leveransmetod som kan spåras på nätet
    • Spara all information och dokumentation om försäljningen (till exempel leveransbevis)
    • Om köparen kontaktar dig med ett problem ska du be honom eller henne att inleda en tvist i PayPals problemhanteringscenter i stället för att kontakta kortutfärdaren.
    De här stegen hjälper dig att sälja säkert och minska risken för chargebacks. Om du ändå får ett chargeback-krav kan vi ge dig ett extra skydd enligt vår policy för säljarskydd. Om du är kvalificerad för säljarskydd kan vi täcka kostnaden för kundens chargeback.


    Här är några av de krav ni måste uppfylla för att kvalificera för Säljarskyddet:
    • Du måste kunna uppge elektronisk spårningsinformation, från t.ex. Posten (vi behöver spårningsinformationen för att kunna bekräfta leverans).
    • Varan måste skickas till adressen som finns på sidan ”Transaktionsdetaljer).
    • En kopia av avsändnings eller leveransbeviset ska skickas in till oss (detta för att vi ska kunna bekräfta att paketet har skickats till rätt adress).
    • Betalningen måste skickas i sin helhet från ett enskilt PayPal-konto.
    • Du måste skicka in begärd dokumentation och annan information inom den utsatta tidsramen.

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.