Plus Forum E-handelsforumet Marknadsföring Värt att betala 100kr+/dag för topp 10 på ett sökord?

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #97867
    lukasbrisman
    Deltagare

    Får ett otal prisförslag varje vecka från SEO-bolag som erbjuder topp 10-placeringar på olika sökord som vi inte ens vill ligga topp 10 på där priset är 100kr+/dag som ordet hamnar där.

    Finns det NÅGOT SÖKORD som ger tillbaka den investeringen om vi utgår ifrån att det är en placering mellan 5:e till 10:e resultatet man får? Min erfarenhet är att enbart en placering på mellan 1:a till 3:e resultatet i organiska träfflistan faktiskt ger resultat att tala om (som möjligtvis skulle vara värd den pengen). Det är även värt att nämna att om det är ett konkurrensutsatt sökord som hotell, lån, poker, osv. så snackar vi inte 100kr/dag utan snarare tiodubbla eller tjugodubbla. Värt för en tioendeplacering?

    Jag planerar inte att betala för SEO på något vis, men är intresserad av era erfarenheter och resultat från att ha betalt för SEO eller organiska sökresultat överhuvudtaget. Vet att man får longtail-fördelar osv, men ändå.. Hutlösa priser!

    #141922
    Magnus Brath
    Deltagare

    Huruvida det är värt det för dig eller inte kan jag inte säga något om och jag tror jag vet vilka du får erbjudande av eftersom det bara finns ett företag i Sverige som tar betalt per dag så vitt jag vet. Att det finns sökord som är värda 3000 kr i månaden råder det väl däremot ingen fråga om.

    Min generella åsikt här är att det är farligt att betala för placeringar eftersom det ger konsulten konstiga incitament. T ex är ju en konsult då beredd att ta ganska stora risker för att nå dit, risker som du kanske inte är beredd att ta. SEO ska snarare ses som en investering där man jobbar tillsammans för att maximera lönsamheten.

    För att sen reagera på lite siffror, nej det 20×100 kr/dag tar dig ingenstans på poker, räkna med en mycket större kostnad om du vill vara med och tävla. Jag har klart mer än 100 heltidsanställda på poker, det är där någonstans du måste lägga dig för att vara konkurrenskraftig. Om det är värt det? Vi skulle inte göra det om så inte vore fallet.

    #141960
    Per Nilsson
    Deltagare

    Om du på förhand vet att du konverterar väldigt bra på det ordet och tjänar pengar på det är det definitivt värt det.

    Svår fråga att svara på. Du måste själv avgöra om det är värt det för dig eller inte.

    Personligen så skulle jag inte betala 100 pix för ett ord per dag. Råder dig till att annonsera via Adwords istället och lägga pengarna på ordet där.

    #141985
    lukasbrisman
    Deltagare

    @Magnus Bråth 40809 wrote:

    Huruvida det är värt det för dig eller inte kan jag inte säga något om och jag tror jag vet vilka du får erbjudande av eftersom det bara finns ett företag i Sverige som tar betalt per dag så vitt jag vet. Att det finns sökord som är värda 3000 kr i månaden råder det väl däremot ingen fråga om.

    Min generella åsikt här är att det är farligt att betala för placeringar eftersom det ger konsulten konstiga incitament. T ex är ju en konsult då beredd att ta ganska stora risker för att nå dit, risker som du kanske inte är beredd att ta. SEO ska snarare ses som en investering där man jobbar tillsammans för att maximera lönsamheten.

    För att sen reagera på lite siffror, nej det 20×100 kr/dag tar dig ingenstans på poker, räkna med en mycket större kostnad om du vill vara med och tävla. Jag har klart mer än 100 heltidsanställda på poker, det är där någonstans du måste lägga dig för att vara konkurrenskraftig. Om det är värt det? Vi skulle inte göra det om så inte vore fallet.

    Hehe. Jo du gissade rätt om vilket företag jag menar. Undrar hur många försäljare dem har som inte pratar med varandra? :)

    Förstår givetvis att det finns sökord som är värda 3000kr/mån men det vill mycket till för att en tionde placering skall vara värt det! Poker drog jag bara till med och förstår givetvis att det lönar sig även med en 20e placering på just det ordet.

    Gillar hur du beskriver att man skall arbeta med SEO som SEO-företag. Det skall inte vara någon löpande-band-verksamhet där man lovar guld och gröna skogar hit och dit.

    Jag har inga planer på att beställa någon SEO-tjänst utan rankar ganska bra på de sökorden, redan, som jag optimerar för. Anledningen till mitt inlägg är för att jag ligger topp 10 på många sökord som jag även kör Adwords på, och kan dra slutsatsen att inget under en tredjeplats är ger något vidare på de sökorden iaf.

    #141990
    Plastskivor
    Deltagare

    Vet du vad Svenska Spel betalar för att vara den ENDA adwordsannonsen på förstasidan på “poker” ?

    #141992
    Lufox
    Deltagare

    @Plastskivor 40879 wrote:

    Vet du vad Svenska Spel betalar för att vara den ENDA adwordsannonsen på förstasidan på “poker” ?

    Kostade väl säkert bara ansökningskostnaden till PRV för varumärkesskydd

    #141994
    Plastskivor
    Deltagare

    kan ju knappast varumärkesskydda “poker”

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.