Plus Forum E-handelsforumet Logistik Varubrev 2013

Visar 8 inlägg - 21 till 28 (av 28 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #164962
    Athilion
    Deltagare

    @Erlon 65399 wrote:

    Enligt en säljare från posten vi pratade med skulle det gå bra att lämna in dessa hos vanliga postombud.

    Vet inte om det blev något missförstånd med säljaren, någon annan som har erfarenhet av att lämna in varubrev hos vanliga postombud?

    Säljaren som jag talade med när jag startade tidigare i år sa att det numera bara var företagscenter som gällde för varubreven. Hörde även med killarna här på företagscentret i Jönköping och fick svaret att de “bör” lämnas in till dem.
    Hade helt klart varit smidigare som liten spelare med bara ett par paket dagligen att lämna av dem hos postombudet dock.

    #165863
    InkWeb
    Deltagare

    Undra när/var/hur man får fakturan när man skickat varubrev?
    Jag har skickat varubrev både inrikes och utrikes, varav de första skickades 5 Juli, men jag har inte fått någon faktura än.
    Har försökt leta i Pacsoft efter information men inte hittat något vettigt.

    Ska man inte få något kvitto på att man har lämnat in försändelserna när man åker till företagscenter?

    #165884
    Piratessan
    Deltagare

    Någon som vet om det går att lämna varubrev till lantbrevbäraren?
    Vanliga brev går ju bra.

    De kör iväg så fort så jag hinner aldrig springa ut och fråga dem när de är här :P

    #165885
    Bertil
    Deltagare

    @InkWeb 66891 wrote:

    Undra när/var/hur man får fakturan när man skickat varubrev?
    Jag har skickat varubrev både inrikes och utrikes, varav de första skickades 5 Juli, men jag har inte fått någon faktura än.
    Har försökt leta i Pacsoft efter information men inte hittat något vettigt.

    Ska man inte få något kvitto på att man har lämnat in försändelserna när man åker till företagscenter?

    Jag skickar ännu inte så mycket men fakturan brukar komma med brev en gång i månaden och är en samlad faktura över alla brev och paket man skickat under perioden. Möjligt att fakturan går ut oftare för de som skickar mycket?

    Man får inget inlämningskvitto för varubrev.

    #165888
    InkWeb
    Deltagare

    @Bertil 66915 wrote:

    Jag skickar ännu inte så mycket men fakturan brukar komma med brev en gång i månaden och är en samlad faktura över alla brev och paket man skickat under perioden. Möjligt att fakturan går ut oftare för de som skickar mycket?

    Man får inget inlämningskvitto för varubrev.

    Jaha okej, tack så mycket! :)

    #166265
    Effell
    Deltagare

    Håller på att ordna med logistiken, och så här i början blir det nog varubrev och/eller köra frimärken. Måste stämma in med en del övriga – Posten har en del att jobba med. Som att företagscenter här i Jönköping öppnar kl 08:00 “för att man ska kunna lämna paket mm innan jobbet på morgonen”… Ja de som börjar jobbet innan 09:00 är verkligen i minoritet! 😡

    Nedan är kanske inte så allvarligt (gav mig faktiskt ett par skratt), men men…

    Ringde upp numret som Posten angav på sin hemsida för att komma igång med varubrev. Kom till kundtjänst som mycket riktigt påpekade att jag då borde prata med en säljare istället (varför inte sätta nummer till säljarna på hemsidan? :confused: ).
    Killen på kundtjänst var dock trevlig och kunde svara på flera av mina frågor. Sen skulle han skicka ärendet till en säljare som skulle höra av sig.
    Det tog några dagar(!?). Säljaren var trevlig men verkar ny (osäker på svar som de borde kunna), och skulle kolla upp ett par saker som han skulle maila med vårt kundnr mm. Här är hans svar på en fråga:
    “…
    Information som jag lovade att skicka med i mailet:
    * Avisering för varubreven. Kan kunden få både sms och e-postavisering? Det var svårt att ta reda på. Det kan mycket väl vara möjligt. Tips: Skicka ett test-varubrev till dig själv och prova!
    …” !! 😮 :D Vilken hjälpsam kille :)

    Någon av er som råkar veta svaret, om man kan kombinera SMS- och epostavisering till kunderna?

    #166271
    jonathanb
    Deltagare

    Du kan välja e-post eller sms, inte båda (inte i Pacsoft i alla fall). Du kan också välja bort båda, då aviseras mottagaren med vanligt brev (tar en extra dag).

    Om du skickar kollinummer till kunden i ditt leveransbekräftelse mail tillsammans med spårningslänk så borde det inte vara något problem att kunden enbart får sms eller e-post.

    #166251
    Effell
    Deltagare

    @equipit 67364 wrote:

    Du kan välja e-post eller sms, inte båda (inte i Pacsoft i alla fall). Du kan också välja bort båda, då aviseras mottagaren med vanligt brev (tar en extra dag).

    Om du skickar kollinummer till kunden i ditt leveransbekräftelse mail tillsammans med spårningslänk så borde det inte vara något problem att kunden enbart får sms eller e-post.

    Oki, tack för svar!

Visar 8 inlägg - 21 till 28 (av 28 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.