Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Vem har skyldighet i returärendet?
- Detta ämne har 3 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 8 månader sedan av Parvelito.
-
FörfattareInlägg
-
29 april, 2011 kl. 08:10 #95961bloggusDeltagare
Har ett fall som jag skulle vilja få analyserat av er.
1. December 2010: Kunden köper varor med 90 dagar ångersrätt som butiken ger.
2. Februari 2011: Kunden kontaktar gamla ägaren till butiken, som fortfarande äger butiken och vill returnera hela ordern. Får info att det är bara att skicka in varorna.
3. Mars 2011: Butiken byter ägare i början av månaden. Endast inkrån och domän säljs. Inget bolag tas över.
4. Mars 2011. I slutet av mars, en månad efter kontakt, skickas paketet faktiskt till gamla ägaren per automatik.
Där uppstår problemen. Vem har skyldighet för att hantera returen? Butiken såldes som inkråm med domän, inte företaget. Nya ägaren driver företag i eget företag och anser att returer skall hanetars av gamla ägaren som också har sitt företag registrerat och giltigt.
Sluter kunden avtal med verksamheten, butiken, eller företag som driver butiken? Som jag förstått så borde det vara företaget och inget annat. Dvs. returerna faller på den gamla ägaren om inget annat avtal finns mellan ägarna.
Dock vill jag veta vad ni tycker från kundens synpunkt och lagens?
29 april, 2011 kl. 08:24 #122247ParvelitoDeltagareOrganisationsnumret är alltid ansvarig mot kunden enligt lagen, i det här fallet alltså gamla ägaren.
Gjordes inget avtal om utestående garantier etc när inkråmet såldes? Det brukar man försöka få till en skrivning om i avtalet, och det brukar sänka köpeskillingen något. Det brukar ligga i köparens intresse att få till det där, inte bara för priset utan också för att det inte skall bli tjafs om att hålla kunden nöjd.
29 april, 2011 kl. 08:33 #122248bloggusDeltagareTack Parvelito.
Den nya ägaren hänvisar till den gamla. Den gamla har inte hämtat ut paketet, men förnekar inte sitt avsvar. Jag var mest nyfiken på just det du skrev i din första mening, vilket övernesstämmer med vad jag tyckte. Avtal mellan de är kanske ointressant i det fallet, men det finns säkert något.
29 april, 2011 kl. 09:04 #122249ParvelitoDeltagareProblemet är ju att lagen pekar på någon som inte längre har något intresse av att vårda varumärket och behålla ett gott rykte. Därför brukar man avtala om och se till så att det är den nye ägaren som tar ansvaret och kompenseras för det genom en lägre köpeskilling eller vad man nu anser vara skäligt. Kunden skiter i vem som tar hand om det, men händer inget så finns det ju risk för att man går bananer på forum och sajter där man får kritisera företag, och det drabbar den nya ägaren.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.