Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Visa antal produkter per sida?

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #95608
    Joel
    Deltagare

    Hej!

    Jag har precis lagt till så att sidnumreringen finns tillgänglig både ovanför och under själva produktlistningen. Tidigare var det nog en del besökare som inte såg att det fanns flera sidor på vissa kategorier…

    Men nu till min fråga: Hur många produkter bör man visa per sida? Vad kör ni med? Jag har sett att några tom valt att inte ha sidnumrering utan visa alla produkter i respektive kategori. Vad är rekommenderat SEO-mässigt?

    /Joel

    #119343
    Parvelito
    Deltagare

    Ur SEO-perspektiv har det inte så stor betydelse så länge din laddtid inte påverkas. Långsamma sidor rankas obönhörligt ned.

    Då tror jag det är viktigare att tänka på kunden och hur de uppfattar presentationen av produkter. Här finns det massor av forskning att tillgå från hur kunder gör i fysiska butiker, och mycket talar för att vi fungerar ungefär likadant när vi handlar på nätet.

    Skall man sammanfatta det hela så är det att så få flersidor som möjligt är att föredra för kunden. Om det krävs en aktiv handling för att gå vidare så låter uppemot hälften av dem bli att kika på andra sidan. Det är därför man bygger “torg” i de fysiska butikerna för att kunna presentera mer för kunden utan att de skall behöva kika på andra sidan av en hylla.

    Om man har väldigt mycket av något så brukar man i butikerna försöka skapa naturliga sektioner där man delar upp ett stort sortiment i mindre bitar, med andra ord underkategorier i ebutiker. Lite grann beroende på vad man säljer så brukar man säga att från 25-30 olika produkter i ett segment upp till kanske knappa 100 (om vi pratar något så extremt som t.ex. lösviktsgodis) klarar konsumenten av att överblicka utan att tappa intresset. Regeln är att ju lättare det är att förstå skillnaderna, desto fler kan man ha samlat. Fruktdisken på en stormarknad är ett bra exempel på hur handlarna jobbar med det här; Man har ofta något tiotal olika sorters äpplen till salu, för alla har sin lilla favorit om de skall vara söta, syrliga, krispiga, saftiga, stora, små, röda, gröna etc. Likadant med citrusfrukter. Där har man en rad olika att välja mellan. Men hur många olika sorters meloner har de samtidigt?

    För dig skulle jag säga att du säkert kan ha väldigt många maskeraddräkter i en kategori som var och en skiljer sig åt, men kanske inte mer än ett något dussin olika shotsglas i en kategori innan kunden tycker att det blir väldigt svårt att välja.

    Skall man tänka SEO så är jag övertygad om att ju mer precist man kan pricka in rubriken för en kategori, desto bättre är det. Kunden tycker dock inte att det är roligt att hitta kategorier med blott 2-3 produkter, eller mötas av en jättelista, utan man får försöka vara lite svenskt lagom för att uppnå nirvana.

    #119345
    Joel
    Deltagare

    Tack för din input Berra!

    Jag har funderat på det här med att skapa en tredje trädstruktur med en underkategori till underkategorin (nu har jag bara huvudkategori och underkategori) men har aktivt valt att försöka undvika det så långt det går. Jag läste någonstans att man bör hålla sig till så få kategorier som möjligt (kolla t.ex på Coolstuff).

    Men ursprungsfrågan kvarstår, jag har ju möjlighet att själv ställa in intervallerna. Per default ligger det nu 15 produkter åt gången i stegen 15/30/60/90 där kunden själv kan välja. Är det korrekt eller bör jag visa fler produkter åt gången?

    Som sagt, under de flesta kategorier blir det inte mer än 15 produkter men som t.ex maskeradkläder för män så blir det helt plötligt 18 produktsidor som jag har svårt att tro att många kunder orkar bläddra igenom…

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.