Plus Forum E-handelsforumet Logistik Zebra GK420d, etiketter och kalibrering

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 13 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #99761
    gustalero
    Deltagare

    Hallå!

    Jag har några frågor om Zebra GK420d:

    Hur undviker jag att ettikettskrivaren matar ut en tom etikett när man startar upp den?

    Jag har köpt packoplock TSE003 STE Thermo rulle 25mm 300st för 175 kr. Finns det något billigare och bättre alternativ? Är den några av er som kör med etiketter på låda, där zebran matar in den bakifrån och genom skrivaren?

    Vilken darkness resp. speed, brukar ni köra när ni skriver ut?

    Tack för er hjälpsamhet!

    #160713
    GregerA
    Deltagare

    Våra Zebror matar inte ut några etiketter.

    Jag vill minnas att det är en inställning om den skall köra en kalibrering vid varje uppstart. Kolla skrivarinställningarna.

    Vi kör med STE i 2000-pack, och det går utmärkt att mata dem bakifrån. Blir betydligt billigare än att köpa små rullar. Det bruka kosta runt 600:- för en 2000-pack.

    Speed är nog default, och om du tycker att svärtan är för dålig i trycket så ställ upp den lite. Jag minns inte siffrorna i huvudet.

    #160717
    gustalero
    Deltagare

    Tack för snabbt svar Greger!

    Hur många etiketter kan en zebra skriva ut innan det är dags att byta någon del? Vart kommer svärtan som den skriver med från?

    #160718
    GregerA
    Deltagare

    Den kan skriva ganska mycket. Typ 100.000 etiketter är nog inget problem. Vi har kört drygt 5 år med en av våra, 3 år på en annan.

    På en DT (direkttermo) så kommer svärtan inifrån pappret. Det innehåller något ämne som blir svart när skrivhuvudet värmer upp det. Det fungerar därför bara med speciellt papper avsett för DT på en sådan skrivare. Etiketterna blir ofta bruna och bleka efter något halvår.

    På en TT (termotransfer) så sitter det ett färgband mellan skrivhuvudet och pappret, och värmen “bränner” fast färgen från färgbandet på pappret. Med en sådan skrivare kan man skriva på vanligt papper. Sådana etiketter håller färgen mycket längre.

    Men för transportetiketter så räcker det ju att de håller några dagar, så därför kör man oftast DT för dem.

    #160719
    gustalero
    Deltagare

    Klockrent! =)

    #160728
    bloggus
    Deltagare

    Ville själv ha rulle, då det inte fanns plats för 2000-paketet bakom skrivaren.

    Här var priset bra och leveransen snabb:
    http://www.auto-id.se/forbrukning/transportetiketter/transportetikett-posten-schenker-275etk-per-rulle-totalt-2200etk-25mm.html

    2200 etiketter för 550 kr, fördelade på 275st-rullar.

    Etiketterna som kom var 1mm kortare eller smalare om jag kommer ihåg rätt, men det spelar inte så stor roll.

    Tycker annars att de har bra priser på det mesta i etikettväg. Köpt från de alltid.

    #169600
    Jurist
    Deltagare

    Hur gör man med etiketter på låda när man kör in dem bakifrån? De gröna klämmorna som normalt håller en rulle på plats klämmer ju sönder etiketten. Tar ni bort dem eller hur gör ni?

    #169605
    GregerA
    Deltagare

    Det finns ett sätt att låsa dem i ytterläge. Har inte skrivaren här hemma, så kan inte säga exakt hur. Men jag vill minnas att det gav sig själv när man visste att det skulle gå.

    Edit: hittade en manual på nätet, står på sid 31 … ;-). Man skruvar på ett grönt tumhjul som sitter i botten. Med det ställer man stoppositionen på rullhållarna.
    http://www.uline.com/PDF/IH-2550.PDF

    #170006
    Jurist
    Deltagare

    Tack för snabbt och hjälpsamt svar Greger A!

    #171039
    Jurist
    Deltagare

    Försöker kalibrera thermoskrivaren men när jag ska printa ut testetikett på den så vill det sig inte. Jag har ju storpack STE 107×251 mm och matar bakifrån. När jag trycker på knappen på skrivaren så sätter den igång att mata ut etiketter utan skrift och sedan slutar den och börjar blicka rött. Enligt manualen betyder det “media is out” vilket då innebär att den tror att det inte finns etiketter? Den är väl van att man ska stoppa i en rulle men som flera sagt går det att mata bakifrån med.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 13 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.