Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Till er som driver webbshopp/E-handel

Etiketter: , , ,

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 14 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #100652
    Bestblom
    Deltagare


    HEJ ALLA NI SOM DRIVER EN EGEN WEBBSHOPP!

    Jag jobbar för fullt med att få igång min webbshopp men har fastnat och kommer inte vidare. Därför undrar jag om ni kan dela med er av era erfarenheter/kunskaper kring följande frågor som kommer längre ner på sidan. Det blir hjälp för mig och andra som går runt med samma frågor…

    Bakgrund
    Via min webbshopp ska jag börja sälja solglasögon (inga kända märken eller kopior) som ska köpas in från Kina. Köpet kommer till 80% att ske från alibaba.com. Tror många av er känner till sidan.

    Frågor
    #1 Ni som köper varor/produkter från nätet till företaget, hur köper ni? Har ni ett företagskort som ni handlar med (som man gör när man köper privat)?

    #2 (dum fråga) Har ni satt pengar på kontot så att ni har täckning när ni handlar varor med företagskortet eller kör ni på kredit? Vad är det vanligaste?

    #3 Vilken bank har det bäst paketet för småföretagare där låga avgifter/kostnader är viktigast?

    Hur gör ni med betalningen när ni köper varor online för företaget (så att bokföringen, momsen och allt det där blir korrekt)?

    #4 Någon som handlat från alibaba.com som kan tipsa på vad man ska tänka på när man köper varor åt företaget?

    Jag har tidigare handlat som privatperson från alibaba.com och har endast behövt beställa och betala för varan. Cirka 2v senare anlände paketet hem till mig. Fraktkostnaden ingår i det priset jag betalar för varan.

    Nu när jag ska beställa som företagare, behöver jag tala om det för säljaren i Kina så att han skickar papper eller något dylik? För att bokföringen, momsen eller redovisningen ska bli rätt och jag har underlag för det?

    #5 När mitt paket anländer till Sverige ska jag tulla (4%) och betala moms (25%) per paket. Hur går den här rutinen till? Får jag faktura eller meddelande från tullen på beloppen jag ska betala varje gång jag får hem ett paket från Kina? Jag vet ingenting om detta så all tips uppskattas 😎

    #6 Hur gör ni vid momsdeklarationen? Görs detta en gång per år?
    Vad innebär det/vad gör man?
    Är det här ni redovisar och få tillbaka momsen?

    #7 Hur gör ni när ni ska sälja vidare inom EU?
    Alltså, varan har köpts utanför EU och ska säljas inom EU… Jag har hört att på vissa saker kan man avdragsgill (är det momsen eller frakten?)

    #8 Vad menas med moms på frakt?

    Sitter som en tonårig pojke (fastän jag är 27 år) framför datorn och väntar på eran svar :D

    #168062
    Abbesnabb
    Deltagare

    #1 Ja, om säljaren accepterar kort som betalmedel.

    #2 Spelar väl inte så stor roll bara det finns täckning när pengarna ska dras.

    #3 http://www.ehandel.se/forum/ekonomi-foeretagande/6818-affaerskonto-samt-bankgiro.html

    #4 Inte jag.

    #5 Tullen varierar väl med vilka varor du köper men för solglasögon kanske det är 4 %?

    #6 Det går att göra den en gång per år, en gång i kvartalet eller varje månad. Har du inte så stor omsättning så väljer du själv (fast du måste bestämma i förväg). Jag tycker det känns bäst att redovisa lite oftare så att man inte får några obehagliga momsöverraskningar i slutet av året. Ja, då redovisas momsen och förhoppningsvis så har du sålt mer än du köpt och får du betala in moms.

    #7 Som företag betalar du inte moms, du samlar in den åt staten så det är momsen det handlar om.

    #8 Moms på frakt som på andra tjänster (utom banktjänster). Momssatsen beror på vad du säljer och vilken momssats det har.

    #168063
    Fruktsam
    Deltagare

    #1 Nästan alltid med företagskort. Har hänt att jag gjort banköverföring vid ett par tillfällen. Tänk på att om du ska skicka ditt kortnummer, gör det på ett säkert sätt. Typ med lockbin eller liknande.

    #2 Mitt kort har enbart kredit. Men jag kan höja krediten genom att sätta in pengar om det skulle behövas.

    #3 SEB är nog det billigaste att komma igång med då de bjuder på ett års företagspaket. Själv kör jag Handelsbanken, kostar ingen förmögenhet det heller.

    #3b Bokför köpet och fakturan från fraktbolaget bara. Det är inget märkvärdigt om man kan grunderna i bokföring. Vill du ha mer utförligt förklaring så återkom när du har uppgifterna så kan vi säkert hjälpa dig.

    #4 Har inte handlat mycket via dem så jag har inte direkt några tips.

    #5 Låter du fraktbolaget sköta förtullningen, vilket är enklast, så får du en faktura från dem. Alternativt får du betala vid kvittering av paketet. Beror lite på vilket fraktbolag du använder. Men vanligast är en faktura.

    #6 Beror på vilken bolagsform. Enskild firma gör det i regel en gång per år, AB gör det varje eller var tredje månad. Själv kör jag var tredje för tillfället.
    I regel får man inte tillbaka på momsen. Iaf inte om det går bra för företaget. Då drar du ju in mer moms och ska därmed betala in den till skatteverket.

    #7 Förutsätt att köparen har ett VAT-nummer så kan du i regel sälja utan moms ja. Det vill säga om du säljer till företag inom EU. Till privatpersoner måste du lägga på moms.

    #168146
    Bestblom
    Deltagare

    @Abbesnabb 69362 wrote:

    #1 Ja, om säljaren accepterar kort som betalmedel. Tack för svaret

    #2 Spelar väl inte så stor roll bara det finns täckning när pengarna ska dras.
    Självklart :D

    #3 http://www.ehandel.se/forum/ekonomi-foeretagande/6818-affaerskonto-samt-bankgiro.html
    Tack för tipset

    #4 Inte jag.

    #5 Tullen varierar väl med vilka varor du köper men för solglasögon kanske det är 4 %? Ja, det är 4 %. Har kollat upp det med tullen

    #6 Det går att göra den en gång per år, en gång i kvartalet eller varje månad. Har du inte så stor omsättning så väljer du själv (fast du måste bestämma i förväg). Jag tycker det känns bäst att redovisa lite oftare så att man inte får några obehagliga momsöverraskningar i slutet av året. Ja, då redovisas momsen och förhoppningsvis så har du sålt mer än du köpt och får du betala in moms. Tack

    #7 Som företag betalar du inte moms, du samlar in den åt staten så det är momsen det handlar om. okej, hur jag gör sen?

    #8 Moms på frakt som på andra tjänster (utom banktjänster). Momssatsen beror på vad du säljer och vilken momssats det har.
    Jag förstår fortfarande inte :(

    …………………….

    #168147
    Bestblom
    Deltagare

    @Fruktsam 69363 wrote:

    #1 Nästan alltid med företagskort. Har hänt att jag gjort banköverföring vid ett par tillfällen. Tänk på att om du ska skicka ditt kortnummer, gör det på ett säkert sätt. Typ med lockbin eller liknande.
    Bra tips där!

    #2 Mitt kort har enbart kredit. Men jag kan höja krediten genom att sätta in pengar om det skulle behövas.

    #3 SEB är nog det billigaste att komma igång med då de bjuder på ett års företagspaket. Själv kör jag Handelsbanken, kostar ingen förmögenhet det heller. Ja, jag har också hört att SEB ska vara bra för företagare

    #3 Bokför köpet och fakturan från fraktbolaget bara. Det är inget märkvärdigt om man kan grunderna i bokföring. Vill du ha mer utförligt förklaring så återkom när du har uppgifterna så kan vi säkert hjälpa dig. Fakturera från fraktbolaget?? Hur menar du här?

    #4 Har inte handlat mycket via dem så jag har inte direkt några tips.

    #5 Låter du fraktbolaget sköta förtullningen, vilket är enklast, så får du en faktura från dem. Alternativt får du betala vid kvittering av paketet. Beror lite på vilket fraktbolag du använder. Men vanligast är en faktura.
    Säljaren står för frakten som skickas med China Air Post, jag behöver inte göra någonting…

    #6 Beror på vilken bolagsform. Enskild firma gör det i regel en gång per år, AB gör det varje eller var tredje månad. Själv kör jag var tredje för tillfället.
    I regel får man inte tillbaka på momsen. Iaf inte om det går bra för företaget. Då drar du ju in mer moms och ska därmed betala in den till skatteverket. Kör jag med ab så kommer jag också att välja var tredje månad.

    #7 Förutsätt att köparen har ett VAT-nummer så kan du i regel sälja utan moms ja. Det vill säga om du säljer till företag inom EU. Till privatpersoner måste du lägga på moms.

    Ok, jag kommer nog sälja mer till privatperson än företag

    #168148
    Bestblom
    Deltagare

    Jag vet inte hur ni andra gör men jag får väl testa mig fram och se hur det blir…
    Förstår inte riktigt hur skillnaden blir i beställningen (från att beställa som privatperson till företagare) när man beställer från alibaba.com ??

    En del säger att fraktbolaget, som skickar mina varor kommer, kommer ta hand om detta med tullen etc.. Men ni som har handlat från alibaba.com vet att det inte funkar på det sättet. För det första så skickas varorna med “China Air Post” och jag behöver inte betala för det (ingår i priset jag betalar för varan). För det andra så är det varan jag beställer väldigt lätt och väger mellan 20 – 50 gram…

    #168151
    Fruktsam
    Deltagare

    Jag har aldrig använt China Post men jag antar att det är Svenska Posten som tar hand om det när det når Sverige. Och eftersom det är en liten försändelse så kommer du troligtvis få hämta ut den på närmsta utlämningsställe och betala tull+moms+förtullning samtidigt som du hämtar ut det.

    Posten är världens sämsta på importhantering. Vet inte hur ofta de kluddat dit fel tullsats eller hur ofta paketet fastnat hos dem för att de (för femtioelfte gången) saknat EORI-numret men att de struntat i att berätta det för mig.
    Så håll koll på vart paketet är så det inte fastnar där onödigt länge, och kolla även tullspecen så du får betala rätt procentsats.

    #168152
    VATadviser
    Deltagare

    När det gäller tull och moms så är du skyldig att redovisa denna. Om du inte får den tjänsten via China Post och om inte Alibaba står för det (det tror jag inte) så kan du antingen kontakta tullverket själv och be om hjälp. De är inte farliga och de hjälper gärna till så att det blir rätt. Eller så kontaktar du en speditör ex KGH customs som kan hjälpa dig med detta. Det är svårt för någon att ge dig exakt vad det är du skall göra då vi inte har hela bilden klar för oss.

    Vad gäller moms på frakt så blir frågan lite luddig.

    Din transportör skall inte ta ut moms på frakt mot dig om transportören fakturerar från ett land utanför Sverige och transporten är en interantinell transport som är obrutne. Dvs som går i ett sträck till dig.

    Men om du menar om du skall lägga frakten till varuvärdet innan du beräknar tull och moms så är svaret på det ja.

    Mvh
    Stefan

    #168154
    Fruktsam
    Deltagare

    @VATadviser 69497 wrote:

    Men om du menar om du skall lägga frakten till varuvärdet innan du beräknar tull och moms så är svaret på det ja.

    Detta är något jag funderat på. När jag förtullat själv så har jag alltid räknat in fraktkostnaden i varuvärdet, men när jag låtit fraktbolaget förtulla så har de aldrig räknat in den i de fall där jag betalar frakten i efterhand.

    Undrar om det är så att man inte behöver räkna med frakten om den inte står med på leverantörsfakturan eller om det är så att fraktbolaget systematiskt förtullar felaktigt.

    Känns inte så lockande att gå igenom och räkna om alla tullpapper. Men samtidigt känns det surt om man skulle åka dit på en sån sak vid ev kontroll.

    #168155
    VATadviser
    Deltagare

    Jag tror att de ofta använder schabloner och lägger in i värdet Dvs de lägger inte in det faktiska fraktvärdet. Men om du inte kan se att ditt faktiska varuvärde gått upp så är det ju lite lurigt.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 14 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.