Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Ang Runars bloggpost om E-handelstest

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 15 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #93815
    Dan
    Deltagare

    Om du inte vet vad jag syftar på se här:

    Runar – Efterlyses: Nytt E-handelstest

    Har själv tänkt tanken på att göra ett sådant test men det tar nog minst en arbetsvecka, vilket är lite mycket jobb. Oavsett tänkte jag man kunde spåna på saker som borde testas. Detta kommer jag på:

    -Sökmotorbarhet
    -Vilka betalpartners man jobbar med
    -Vilka kopplingar till affärssystem och logistiksystem som finns.
    -Avgifter och kostnader för ett standard-“case”.
    -Utvärdera funktionalitet för bildhantering, nyhetsbrev, statistik, kundtjänst, lagerhållning mm
    -Designmöjligheter
    -Språk och internationalisering
    -Support
    -Upptid och SLA
    -Jämföra kassasystem

    Fyll gärna på listan med det ni skulle vilja se i ett test!

    #105486
    Runar
    Deltagare

    Eftersom mitt företag tillhör de som kan tänkas vara med i testet så känns det litet märkligt att säga vad som ska finnas med i testet. Men! Jag tycker att en del är faktiskt hur mycket som ingår och hur mycket som är extra tjänster! Dvs valuta för pengarna! Det finns lösningar från 60kr/mån och uppåt! Men vad får man för exempelvis 300kr, 500, respektive 1000kr per månad (eller liknande)..

    Det tror jag är intressant för många! Annars är det så svårt att navigera sig i jakten på “vad är mest prisvärt”!

    #105487
    Dan
    Deltagare

    Ja, det är vettigt. Frågan är hur man redovisar det tydligt. Antingen väljer man standardlösningarna hos leverantörerna, men det blir fel eftersom det skiljer så mycket i pris och vissa kan ha premiumlösningar i samma prisklass som standard hos andra.

    Alternativt väljer man ett prisalternativ man jämför. Exempelvis 700-1000kr/mån.

    Ytterligare ett alternativ är att i förväg definiera lägsta krav på en lösning och jämföra de erbjudanden som passar. Exempelvis ska den klara X, Y och Z.

    Ett annat alternativ skulle vara att gå igenom alla alternativ men då kan man ju ta semester i ett halvår framåt för att genomföra testet :)

    #105488
    Nicklas
    Deltagare

    Skulle vi inte kunna få InternetWorld att göra ett liknande test på hyrbutiker.
    Det tror jag att deras läsare skulle uppskatta.

    #105489
    Dan
    Deltagare

    Ja, det vore något. Annars får jag kavla upp armarna och göra det själv :)

    #105490
    mkse.com
    Deltagare

    Ta med något om bemötande. Se de här punkterna, sådant EPiServer har frågat ut sajtbesökare om:
    1. En bemannad chatt, 2. Att man kan lämna sina åsikter direkt på företagets webbplats, 3. Genom att man kan komma i kontakt med kunder/medlemmar/användare, 4. Att man kan hitta skräddarsydda erbjudanden baserat på tidigare köp, 5. Att man kan hitta en pop-up-ruta där företaget frågar om besökaren behöver hjälp, 6. Att det finns en virtuell personlig assistent,

    För mer, se EPiServer Relate+ främst för e-handel? | Might Know Something Else

    #105491
    aspelund
    Deltagare

    * Möjlighet att använda externa komponenter borde finnas som kolumn. Idag finns ju widgets för när nog allting, så då är en flexibel grundkonfiguration väldigt intressant.

    * Effektivitet hos personalizationfunktionalitet om det ska vara en kolumn.

    * Är prisskillnader (300 mot 500 kr/mån osv) så viktigt egentligen? Webbshoppens storlek måste vara bra liten om några hundralappar per månad ska vara utslagsgivande. Hellre några få intervall, 0-300 kr/mån, 300-1500 kr/mån osv än massor av småinteravall.

    #105492
    Dan
    Deltagare

    Hur mäter man effektivitet av personalization på ett konkret och enkelt sätt? :)

    #105493
    aspelund
    Deltagare

    @Dan 74 wrote:

    Hur mäter man effektivitet av personalization på ett konkret och enkelt sätt? :)

    Ett vanligt sätt är att jämföra med antal avslut när man inte kör med personalization. Dvs, om man använder sig av en genomsnittsanvändare istället.

    #105494
    Dan
    Deltagare

    Jo, men går det ens att göra i praktiken på hyrsystem. Det är ju inte riktigt ett alternativ att starta butiker hos de olika leverantörer och sälja för att mäta deras effektivitet.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 15 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.