Plus Forum E-handelsforumet Betalsystem Ej uthämtade paket

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 32 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #94519
    Lilla Ivy
    Deltagare

    Har precis börjat använda mig av Klarna fakturering och delbetalning.

    På kort tid har flera paket på fakturor runt 2000 – 3000 kronor blivit returnerade pga outhämtade paket.

    Kunderna går ej att få kontakt med trots mail och telefonförsök.

    I köpvillkoren anger jag att det tillkommer en kostnad på 400:- för outhämtade paket.

    Faktureringen måste jag ändå betala – Klarna har godkänt dem som köpare…kostar uppemot 100:- med så höga faktureringsbelopp – dessutom är det tunga – dyra paket omkring 200:- tur och retur.
    Nu skall jag alltså fakturera dem 400:- och del av detta skall jag betala faktureringsvgift på.

    Har ni varit med om liknande?

    #110846
    danielandersson
    Deltagare

    Självklart har vi varit med om det.

    Tyvärr är det nånting man får leva med som e-handlare.

    Du har inte råkat få med din site på någon gratis-/reward-sida?

    Många scammers därifrån..

    #110847
    Lilla Ivy
    Deltagare

    Vad är en gratis-/reward-sida?

    #110848
    danielandersson
    Deltagare
    #110849
    Lilla Ivy
    Deltagare

    Kan man hamna på gratis-/reward sida utan att själv anmält sig?

    Klarna säger att de garanterar att jag får mina 400:- (avgift för outlösta paket) minus deras provision – så de mesta av utgifterna täcks – om man inte räknar in abetstid för paketering mm.

    Jag har tolkat det som att kunderna ångrat sig/förköpt sig – och inte vill betala returfrakten…

    Menar du att de får bonus för att de gjort en stor order hos mig???

    #110850
    danielandersson
    Deltagare

    Nej, det kan man inte.

    Men många går med i affiliateprogram (adfair, frossle, double, tradedoubler etc) och då är det lätt att hamna på sådana sidor.

    Hur kan Klarna garantera dina 400 kr?

    PF-fakturor garanterar dom inte pengarna för, mig veteligen.

    #110851
    Lilla Ivy
    Deltagare

    Jag fick den uppgiften i telefon idag – jag kunde fakturera kunden 400:- via dem för outlöst paket. Jag skulle visserligen inte få hela summan – tolkade det som minus avdrag för faktureringsavgifter???

    Eftersom Klarna godkänt kunden som trovärdig – som de själva uttryckte det så tycker jag att de borde ta bort faktureringsavgiften…

    Jag skall kolla dubbelt imorgon.

    #110852
    GregerA
    Deltagare

    Jo, det är säkert riktigt att Klarna står för de 400:- eftersom kunden är kreditgodkänd.

    Sen är det – strikt juridiskt – så att du inte är skyldig att kreditera den första fakturan bara för att paketet har gått i retur. Kunden har ingått ett avtal som han är skyldig att fullfölja, såvida han inte utnyttjar ångerrätt/rätt till avbeställning. Men vad jag förstått så har han inte meddelat något alls, men du har ju uppfyllt din del av avtalet.

    Så egentligen skulle Klarna stått den risken också (såvida det inte står nåt annat i avtalet med dem om det). Därför betalar de nog hellre 400:- än 3000:- … ;)

    #110853
    danielandersson
    Deltagare

    Om inte kunden bara hävdar att det är bedrägeri.

    Då gör inte Klarna nånting.

    #110854
    GregerA
    Deltagare

    @lunarmys 6199 wrote:

    Om inte kunden bara hävdar att det är bedrägeri.

    Då gör inte Klarna nånting.

    Vilket får mig att fundera över om det här med att identifiera sig med personnummer, och ha automatisk adresshämtning, verkligen är så smart.

    Ett personnummer är ju lätt att knåpa ihop. :rolleyes:

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 32 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.