Forumsvar skapade

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #123197
    Acke79
    Deltagare

    Man gör ju inte detta för att tjäna pengar direkt på denna deal, finns väl ingen som gör vinst efter 50% + 30-50% avdrag. Det är ju nästan som att ge bort produkterna gratis.

    Det är ju alltså en typ av annonsering. Man begränsar ju också till en kort tidsperiod och till ett visst max antal köp. Säg att man säljer något för 400kr som man ger 200kr rabatt på och från början har 20% vinstmarginal på. Begränsar man då till 100 köp och allt blir sålt har man alltså fått (med 40% provision till sajten) 12.000 kr för något man hade gått jämnt ut med för 32.000 kr.

    Kostnaden för detta exempel är alltså 20.000 kr, och det är ju inte speciellt farligt.

    Det finns ju fördelar mot en “vanlig” annons. Folk tittar ju lite extra när det handlar om rabatterbjudande, även de som inte handlar just vad som erbjuds och man får ju iallafall kunder (om än till underpris) alternativt så får man annonsen gratis (om det inte skulle bli någon köpare alls, eller finns det också någon grundavgift?).

    Frågan är ju dock vilken typ av kunder dessa annonser når. Groupon och Let’s Deal har ju väldigt mycket prenumeranter men de flesta av dessa är säkert av kategorin “rabattjägare” och kan vara svårt att konvertera till fullpriskunder. Eniro känns spontant lite mer intressanta då de ju har en mycket bredare användarbas (600.000 besökare per dag) och alltså annonsen når sådana som inte är rena rabattjägare. Och andra sidan så kanske inte de är intresserade alls av erbjudande.

    Modellen är iallafall intressant och för åtminstonde Groupon och Let’s Deal har det ju varit väldigt framgångsrikt så att det är här för att stanna verkar ju säkert och det tar ju marknadsandelar av andra annonsformer, så det gäller ju att hänga med i utvecklingen.

    #123167
    Acke79
    Deltagare

    Tack för svaret, 30% på Eniro Deals alltså. Då tar de inte riktigt samma “ockeravgifter” som Groupon (blir ju inte mycket kvar efter 50% på “minst” 50%).

    Lite märklig är ju denna typ av annonsering och det verkar inte som att alla märkt någon ökning av “vanliga kunder” efter en sådan här kampanj. Populärt är det ju dock för de som utnyttjar det, vilket ju den enorma tillväxt som Groupon och Let’s Deal uppvisar (Eniro Deals vet jag inte hur det går för, de har ju precis börjat med detta) bevisar. Viss effekt borde det väl ändå ha annars skulle det väl ha självdött vid det här laget?

    #123093
    Acke79
    Deltagare

    Eniro har ju också börjat med samma modell på sitt
    http://www.enirodeals.se/

    Vet ni om de också tar 40-50% av priset eller om de har en annan modell? Får Enirokunder ett bättre avtal? Kanske ska höra direkt med dem men det kan ju vara ett altarnativ till Groupon/Let’s Deal. Eniro har ju väldigt mycket besökare (topp tio i Sverige) så många ser det ju i förbifarten så man kan ju få mycket exponering även från “ickerabattsökande”.

    Många sådana här tjänster finns ju hursomhelst så det verkar ju vara ett vinnande koncept. De flesta, som inte har extremt höga marginaler, gör ju förlust på detta men det är ju relativt billigt mot en vanlig reklamkampanj. Man ska nog inte vara med för ofta dock, då väntar väl kunderna in nästa rabattomgång istället för att köpa till fullt pris

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)