Forumsvar skapade

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #205524
    andgu
    Deltagare

    Hej Stefan,

    Ser att det är ett gammalt inlägg men kanske kan vara värt ngt ändå!

    Vid Just CIF brukar det finnas en del klausuer som blir viktiga för att se hela bilden, tex om kostnader för lossning/hantering etc vid destinationshamn. Har ni en gemensam diskussion om just destinationshamnen? Har man möjlighet att påverka kan det vara en idé där man kan spara pengar på sista ledet.

    I detta fall finns mÃ¥nga alternativ som du säger, och vilket som är bäst ”beror pÃ¥” en hel del andra faktorer. Krav pÃ¥ ledtid är tex en viktig här. Flera hamnar i Sverige hade funkat rent praktiskt, tex Göteborg/Södertälje eller Gävle. FrÃ¥n Göteborg finns flera tÃ¥glösningar uppÃ¥t som är smidigt och kostnadseffektivt, sÃ¥ kör man ut pallarna med lastbil sista biten tex.
    För just denna frågeställningen finns det bra verktyg där man direkt kan se olika kostnader för olika alternativ (tex jämföra de olika hamnarna) och ta beslut efter det!

    mvh

    #205523
    andgu
    Deltagare

    Hej!

    Har du fått någon support i detta?

    Vid Incoterm FOB är du som köpare ansvarig för godset frÃ¥n dess att det är lastat pÃ¥ fartyget (mer eller mindre). Köper du fulla containers eller LCL? Din leverantör är ansvarig för exportklarering och att transportera godset frÃ¥n fabrik till hamnen – här är deras kostnader. Jag vet inte exkat varför de anser att du ska ta ett Indiskt rederi vs DHL med tanke pÃ¥ kostnader, dessa allokeras som sagt pÃ¥ samma sätt. De är dessutom fria att använda vilka (lokala) partners de vill för origin-deleb (dvs transport till hamn och export klarering) – de mÃ¥ste inte använda DHL men det underlättar ofta.

    Ett Indiskt rederi kan mkt väl lösa detta hela vägen hem till dig – de anlitar i sin tur agenter/partners i Europa för sista biten, detta är en vanlig setup.

    Det som är viktigt att komma ihÃ¥g att vid FOB väljer du vilket företag du vill arbeta med. Jag hade bett den Indiska leverantören om mer information och förklaring till kostnadsstrukturen. Min erfarenhet säger att mÃ¥nga vill arbeta med ”sina” lokala partners och gärna även med ett rederi som de väljer, det finns ofta fördelar för leverantörerna här, bÃ¥dew rent praktiska men ocksÃ¥ ekonomiskt. I sÃ¥ fall kan det vara värt att ta upp en diskussion om en motsvarande rabatt pÃ¥ dina inköp t.ex.

    Angående bolag som hanterar detta kan du vända dig till vilken speditör som helst egentligen! Baserat på dina volymer av import är det inte alltid lämpligt att vända sig direkt till rederi, men kan absolut funka i vissa fall.

    Du har alltid rätt att veta exakt vad det kommer kosta <span style=”text-decoration: underline;”>innan</span> du skeppar nÃ¥got! Detta bör du alltid begära in och dessutom jämföra olika alternativ. Bra att ha koll pÃ¥ tullkostnader och se till att de inkluderar utkörning och hantering av gods pÃ¥ slutdestination.

    Hör av dig om du behöver lite mer tips! 🙂

    #144793
    andgu
    Deltagare

    Vad jag förstod från live-streamen ska de tjäna pengar på ett liknande sätt som många tjänar pengar på Appar, dvs via tilläggstjänster (som du betalar för per månad) som kommer erbjudas senare.

    #144782
    andgu
    Deltagare

    Kanon att kunna följa NES även om man inte kan vara på plats, uppskattas väldigt!

    Går det att se föredragen i efterhand på något sätt tro? I morgon kommer jag tyvärr inte kunna sitta vid datorn, och de är ju så mycket spännande som jag inte vill missa! :)

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)