Forumsvar skapade

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 89 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #186590
    Arne_1921
    Deltagare

    Jag pratade med en supportnisse för ett tag sedan men det gav inte så mycket…. kändes allt annat än objektivt …

    #186589
    Arne_1921
    Deltagare

    Jo jag är glad som det är men marginalerna är ju inte stora som liten så man måste ju försöka hitta allt som går att plocka upp :)

    Ser inte att det skulle vara så omöjligt att ha några få krav på ett gruppavtal för att få ner kostnaden för DHL och alltså ge lägre priser. Hur många är det inte som är medelstora men som inte skickar för 600k om året? Känns för mig orimligt att det ska kosta lika mycket för företag A som skickar för 550k/år som för företag B som skickar för 5500kr om året…en faktor 100 räcker alltså inte :)

    Nu kanske så är fallet och det är ju minst sagt trist vill bara bli lite mer övertygad i så fall

    #186585
    Arne_1921
    Deltagare

    det är väl klart att jag kostar DHL en viss summa pengar, försumbart lär det ju inte vara utan det är ju det som sätter deras fraktpriser.

    Som jag bor nu kör dom nog ingen omväg men det tar ju x antal minuter att stanna, gå ur, öppna upp lastbilen, låsa upp dörren, bära paket, stänga. Denna kostnad är ju kundunik. När väl paketen kommer till terminalen så är det ju samma kostnad för dhl som ett paket från en gigant.

    Under semestern skickade jag från min sommarstuga. DHL bilen körde då varje gång ca 6km in på en liten väg bara för att hämta mina paket, ibland ett paket ibland 10…. I detta fallet blev kostnaden för dhl betydligt större och ju färre paket desto större kostnad/ paket såklart.

    Sedan förstår jag att dom inte orkar hålla på (eller behöver) att engagera sig i smånissar som skickar några få paket men att det skulle kunna finnas bättre gruppavtal känns ju inte så osannolikt.

    När DHL förhandlar om ett generellt gruppavtal som ska täcka in ALLA så lär dom ju estimera en siffra på antalet paket/kund samt körsträcka/kund. Alla “enpaketsskickare” och folk långt ut på landet etc drar ju upp kostnaderna och därmed fraktkosten.

    #186584
    Arne_1921
    Deltagare

    Undrar fortfarande hur det funkar. Har kört på med Marketplace eftersom det är gratis men väldigt olika resultat som saknar enligt mig helt logik. Typ samma exempel som som ovan upprepar sig ständigt

    #186582
    Arne_1921
    Deltagare

    Ja du har väll rätt i det. Tycker bara att det är lite märkligt att det är ett sådan stort kliv från 1 paket till typ en lastbil om dagen :)

    DHLs kostnad för att skicka någons paket borde sjunka ganska rejält i början 1-2-3-4 paket per gång. Nåonstans på vägen börjar ju tiden för att ha kört till mig, öppnat dörren och skrivit på lappen bli försumbar i jämförelse med lastandet och då planar DHL kostnaderna ut. Men men det kanske inte behöver vara så logiskt :)

    #186581
    Arne_1921
    Deltagare

    Helt rätt! Tänkte på det också. Men det är två sidor av myntet. Om en vit fläck även sammanfaller med att jag inte haft en blocket annons i det området så kan det ju vara värt att lägga en där. (de annonser som biter är blocket för mig)

    Däremot finns det två tydliga vita fläckar där jag har haft en annons igång länge…. Jönköping och Karlskrona… Inte ett enda köp på ett år! Mkt märkligt…

    I vilket fall som så är det sjukt intressant att se hur spridningen är. Man kan även lägga in lager på lager så man tex ser hur det varierar från månad till månad :)

    #186578
    Arne_1921
    Deltagare

    Svarar på min egna fråga. Man kan importera postnummer i google maps! man måste dock ha en kolumn med Sverige oxå för att det ska funka
    .
    .

    xxxx Sverige
    yyyy Sverige
    .
    .
    .

    Mycket tjusigt och det gav en ganska bra översikt var man missat att marknadsföra sig!

    #186393
    Arne_1921
    Deltagare

    Du missförstår mig nog, jag snackar om privata utlägg som betalas tillbaka av bolaget

    Tex om jag är i en affär och kommer på att jag behöver skrivarpapper och inte har med mig företagskortet så köper jag det på mitt privata kort.

    Jag lämnar sedan in ett “utlägg” till mitt företag med kvittot och betalar ut summan från företaget till mitt privata konto. har man lite rutin så slipper man väll detta men det händer ju att man kommer på att man behöver något till Abt när man svansar runt i en affär.

    Sedan har vi det mer vanliga exemplet i mitt fall att beställa online. Om jag väljer att beställa det i mitt privata namn/adress så kan man hämta paket smidigt på utlämningsställen. Beställer man som företag så är det ju ofta bara hemleverans som gäller.

    För summor under 4k verkar det vara lungt men när det blir dyrare grejjer ställs andra krav men tydligt är det inte…

    #186389
    Arne_1921
    Deltagare

    Värt att tilläggas efter att ha läst vidare.. Verkar ju ändå som att det i slutändan bara är en bedömningsfråga. I värsta fall så får man ju en chans att rätta fel tydligen :

    “Skatteverket ska som huvudregel ge den som yrkar avdrag för mervärdesskatt möjlighet att läka brister i fakturan.”

    Kan ju bli svårt med ett julakvitto kanske men Om man är kund hos ett företag som slarvat med vad dom skrivit på fakturan så bör det ju gå att få ett intyg från dom eller få det rättat. Antar att det är det som menas i ovan mening.

    Källa
    https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/373305.html?date=2018-12-05

    #186388
    Arne_1921
    Deltagare

    Läst runt om detta och det är ju såklart inte övertydligt vad som gäller…för köp under 4k ink moms däremot så tolkar jag det som att kraven är lite lättare…. 100 är jag dock icke och det är just småköp jag syftar på, typ skrivarpapper för några 100kr tex.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 89 totalt)