Forumsvar skapade

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 676 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #186055
    bloggus
    Deltagare

    – små e-handlare betalar höga avgifter, har dåliga villkor för utbetalning, för att de stora skall betala små
    – kundtjänsten är trevlig, men begränsad i sin roll. Det mesta ger svaret “det kan vi inte göra”
    – kontakt/rapportering/avstämning vid beställningar som stoppas eller flaggas som “risk” och måste kontrolleras manuellt, är mer eller mindre obefintlig. Man vet inte när de blivit godkända eller borttagna.
    – samma som ovan händer även vid bestridan av kund efter utskick och när ni inhämtat uppgifter från e-handlare. Efter det vet man inte vad som händer.

    Sedan ett tag tillbaka rekommenderar jag inte Klarna längre. Varken till kunder eller andra e-handlare. Förespråkar kortbetalning och framförallt Swish för kunder. Mer och mer tycker jag att små företag skall välja alternativ som t.ex. Billmate.

    #186018
    bloggus
    Deltagare

    Du har nog klistrat in lite fel när det kommer till din Google Analytics kod:



    ga('send', 'pageview');

    #186003
    bloggus
    Deltagare

    Tror att svaret är som din fråga; dvs. hur långt är ett snöre?

    Tyvärr, så beror konverteringen och marknaden väldigt mycket på vad du säljer. Generaliseringar är svåra att dra.

    #185815
    bloggus
    Deltagare

    WebGallerian who?

    Finns säkert 100 andra, liknande upplägg som inte ger ett dugg. De priserna är fantasipriser.

    #184920
    bloggus
    Deltagare

    Eller så kan man ladda ner Prestashop gratis och köpa mallen gör man enkelt här:

    http://www.leotheme.com/prestashop/themes/581-leo-choker-prestashop-theme.html

    PS.

    “Först till kvarn så vänta inte!”

    Mallarna tar inte slut, men förhoppningsvis all egenreklam och återförsäljning av mallar :)

    #184886
    bloggus
    Deltagare

    @flundstrom2 91594 wrote:

    Branchen växer med ca 16% per år, och det finns ca 40 aktiva konkurrenter, så det är definitivt inte en överetablerad branch.

    Det visar lite på din okunskap eller information du fått matad i dig från den droppshipping-leverantör du använder. Branschen är mättad, marginalerna är minimerade till det maximala och 95% av omsättningen i Sverige får tre företag – resten slåss om resterande 5 %.

    Nåja. Angående din butik, så har du redan fått mycket bra tips i svaren ovan. Kan tillägga:

    – höga priser, då din dropshiping-leverantör suger ut det mesta ur dina affärsmodell,
    – en löjlig prisgaranti där kunden får rabattkupong på “upp till”: antingen skall man få pengar och då med tydligt budskap hur mycket,
    – en enskild firma istället för AB,
    – samma texter som din dropshipping-leverantör,
    – “Sexleksaker av högsta kvalité från Sverige, England, Tyskland och USA ” – möjligen har du 30 produkter (vätskor) tillverkade i Tyskland/Österrike/Holland, enstaka kondom/vätska/produkt, kanske något litet från USA – resten är kinesiskt. Allt annat du skriver på din sida är ren lögn sett från kundens sida, som beror nog på okunskap. Jag vill se vilken leksak (förutom glidmedel och olja) som är från Sverige :)
    Du använder dig av Trygg-Ehandel-logga, men länkar inte till deras sida med sin certifiering. Man undrar … ?? . Jag är nog ganska säker att du inte har deras certifiering. Eller?

    Kunderna i branschen är inte priskänsliga, men de är inte dumma heller. Med just denna sida och modell du använder dig av har du ingen chans mot de butiker som funnits länge,

    #184823
    bloggus
    Deltagare

    @adde9400 91517 wrote:

    Jag köper det du säger. Skillnaden är att förut har alla paket med lägre värde åkt igenom tull osv utan några som helst avgifter. Skillnaden nu blir ju att du måste betala 125kr per paket oavsett värde.

    Så låt säga att en kund köper 3st varor av dig för 300kr styck. Det är 900kr, eftersom alla paket skickas separat så kommer det bli 125kr per paket + 25% moms per paket. Du tror inte kunden kommer bli måttligt sur när dom får betala 400kr+ mer än vad dom räknat med? Även fast det står att tullavgifter osv kan tillkomma så lär det inte hålla eller vad tror du?

    Det finns ingen skillnad, då kunden borde betalat moms/tull tidigare, men inte gjort det.

    Enda skillnaden blir att kunden kanske tänker efter 2ggr innan de beställer från sidor som använder sig av dropshipping från Kina och går till en butik som rean har produkter i lager. Kan bara se det som en bra förbättring.

    #184784
    bloggus
    Deltagare

    Tror själv att ingen av tjänsterna är längre något att ha. Dyra och kan inte heller påvisa en avsevärd skillnad i förbättrad konvertering (förutom snack om det). Tycker själv att man ser de mindre och mindre i butikerna.

    #184629
    bloggus
    Deltagare

    @Stefan72 91275 wrote:

    Det du säljer är i princip ett varulager och en kundstock då?

    Det är egentligen inte så svårt. Du säljer varulager, kundstock, hemsida, eventuella registrerade varumärken, samt möjligen goodwill – i det innefattar man alla saker för konkurrenskraftighet, t.ex. bra rykte, bra omdömen, dvs. allt som inte är så lätt att sätta en siffra på, men som gör det möjligt för köparen och fortsätta verksamheten med lyckat resultat. Ingen kan direkt sätta en siffra på det, utan du kan försöka, köparen kan försöka själv och man möts någonstans.

    Det som är svårt i sådana fall är att räkna ut exakta omsättningen och kostnader, men förhoppningsvis har du haft detta skilt i bokföringen, så det kan tas fram. Om inte, så är det verkligen svårt och du får ta fram ett så bra underlag till köparen så möjligt.

    Själv anser jag att man skall även ange kostnader på ärligt sätt och många mindre verksamheter (små egenföretagare) räknar inte löner som det, men lön till anställda eller företagaren själv som driver företag är en kostnad, utan tvekan.

    Sedan vill en del mindre verksamheter räkna i sin goodwill, vad det kostat att starta upp, sätta upp verksamheten, tiden det kostat att ordna med shopen och dylikt. Min syn på det är att om inte verksamheten är extremt unik, det är bara en webbshop, så är det svårt att få ut denna kostnad. Den är svårt att värdera helt enkelt och dagens teknik gör att det är oftast inte så svårt att smälla upp butiker väldigt snabbt.

    Efter det har du vinsten på just denna verksamhet.
    Du har även statistik på de senaste 2-5 åren.

    Så hur mycket kan du få ut? 2010-2012 så var det utan problem 2-5 ggr årsvinsten, men mycket har ändrats tycker jag de senaste åren. Det dyker upp fler konkurrenter i alla branscher, de stora “äter” upp de små. Oftast ser man mindre verksamheter med 1,5-3M som var stabila i flera år i omsättning att minska för dagen. Beror på att de stora tar över mer och mer.

    Jag tror att man skall vara glad att få 2ggr omsättning idag om det är mindre verksamhet, om man ens får så mycket. Dock beror det så mycket på just vilken verksamhet det är, vilka konkurrenter man har på marknaden och vem som är köparen? Har man hyllvärmare och extremt stort lager som ingen vill ta över, ja, då skall man vara glad att bara bli av med lagret. Vilka synergieffekter har den nya köparen och hur kan de integrera den verksamheten i sin befintliga?

    #184507
    bloggus
    Deltagare

    @Jimmy Öström 91113 wrote:

    Tyvärr är det inte så enkelt. Swish är bra och populärt, men totalt värdelöst vid återbetalning till kund av hela ordern belopp eller delar av ordern.

    :confused:

    Varför det. Bara gå in på banken, välja återbetala och skriva in beloppet. Godkänna och det är klart. Vad är det som är värdelöst?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 676 totalt)