Forumsvar skapade

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 68 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #153324
    busbjornen
    Deltagare

    En fundering jag har är: Får man ha egen kortbetalning som alternativ om man använder Klarna Checkout?

    #153306
    busbjornen
    Deltagare

    En snabb uträkning för oss för september ger följande.

    Snittköp 700 kr
    Snitt betalkostnad per order idag , 4 kr. (Med 39 kr i fakt.avg)
    Motsvarande kostnad för Klarna Checkout, 18 kr

    Skillnad 14 kr per order.

    Det ska dock tilläggas att om man räknar på att vi skulle köra fakturorna gratis med dagens lösning så skulle skillnaden endast bli 2 kr.
    Jag tycker att det är här hela problemet ligger.
    Att bli tvingad att köra utan fakturaavgift är det man förlorar mest på, eftersom kunden oftast har ganska bra förståelse för att fakturan kostar.
    Skulle man istället sänka frakten med motsvarande 39 kr och ha kvar fakturaavgiften så skulle det se riktigt attraktivt ut för kunden (skulle bli 19 kr i frakt för oss). Men det skulle kostnadsmässigt bli detsamma som att köra Klarna Checkout.

    #153300
    busbjornen
    Deltagare

    Vet inte vad du eller andra betalar, men visst är det dyrt! Med tanke på att betalningar med vanliga betalkort ger hyssat små kostnader och många tar ut en fakturaavgift på 29 idag i vanlig lösning, så är det stor skillnad.

    Jo, jag håller med om att det blir en dyrare lösning mot den man har idag. Men det beror lite på hur man räknar också.

    Om du jämför priserna på faktura mot vad faktura kostar idag så kommer det att kosta mindre. Men om man, som det flesta gör, tar ut en fakturaavgift så försvinner en intäkt motsvarande ca 30 kr på varje fakturaorder.
    I procent blir det en rejäl chock.
    Samtidigt så har i alla fall vi konkurrenter som redan kör faktura gratis mot kund och där blir kostnaden alltså lägre.
    Skillnaden blir att de som kör checkouten får samma villkor mot kund. (även om priset mot Klarna säkert förhandlas ned av jättarna)

    Det jag tyckte såg “billigt” ut är småordrar på runt 100-150 kr.
    Där betalar man 3-5 kr, för en eventuell kort,faktura eller direktbetalning.
    Skulle tro att detta är i klass med vad många betalar för en korttrans idag, och här får man samma kostnad för direktbetalning och faktura också)
    Å andra sidan så går man normalt + på en fakturabeställning på denna nivå om man tar ut 39 kr i fakturaavgift.

    Det stora problemet blir när man får beställningar i 1000-kronorsklassen.
    60 kr för en order på 2000 kr blir en skillnad på runt 55 kr (2,75%) mot en kortbetalning och ca 15 kr (0,75 %) mot en faktura idag.

    Jag ska göra en uträkning på våra order och se, men eftersom det blir så pass dyrt med större beställningar så tror jag inte att det blir värt det.

    #153290
    busbjornen
    Deltagare

    Tackar för info!

    Det är varken billigt eller dyrt skulle jag säga, kanske ganska väntat.
    Men det står ingenting om när pengarna betalas ut, så jag gissar att det kommer att fungera som fakturorna gör idag, dvs 2-3 veckor. Det känns ju mindre bra.

    #152164
    busbjornen
    Deltagare

    Vad det är jobbigt att vänta!

    Vi hade hoppats på att kunna köra den nya kassan nu under julhandeln.
    Men julhandeln börjar så smått i nästa månad och vem vågar byta kassasystem i början på november, om man säljer leksaker vill säga?

    Vi har registrerat intresse men ännu inte hört ett jota.
    Tycker det är lite dåligt med info från Klarna, både som aktiv butik och som registrerat intresserad.

    #139996
    busbjornen
    Deltagare

    En fråga angående Fyndiq, och kanske till Dan också.

    Vem bestämmer vad som är tidigare pris? Får man sätta vad man vill?
    Hittade bland annat Lego NXT och Lego svartskäggs skepp på fyndiq, och med tanke på texterna ser det ut att vara annonser från Roligaprylar.

    Problemet är bara att ordinarie pris på roligaprylar är lägre än priset på fyndiq.
    Priset som är överstruket(tidigare pris) är betydligt högre och finns inte någonstans på roligaprylar vad jag kan se.

    Man blir lite irriterad eftersom vi konkurrerar i samma segment och det ordinare priset på roligaprylar har samma marginaler som elektronikprylar, dvs nästan ingen alls. Jobbigt för oss som ska leva på det och inte har det som lockvaror.

    #139857
    busbjornen
    Deltagare

    Vi ligger på 1,5 Milj just nu. Men det är på tok för högt för årstiden.
    Ska ligga på runt 750 under året och runt 2 milj före jul.
    Men julen gick mycket sämre än väntat för oss :/

    Är pappaledig nu under våren så tyvärr kan man inte göra så mycket åt saken. Har en tös på 10 månader och en fartfylld gosse på 2,5 år så det finns inte mycket fritid/arbetstid att tänka på. Ska ta nya tag fram mot nästa jul.

    #134766
    busbjornen
    Deltagare

    Ett av “problemen” med betalväxlar är ju att det räcker inte med att betalväxelns fungerar som den ska. Varje bank har ju också en inlösare som måste fungera både hårdvarumässigt och mjukvarumässigt. Ibland fungerar en del kort men inte andra beroende på bankens koppling till betalväxeln.
    Inlösarna har också en hel del redundans på olika sätt men det går inte att förutsäga allt som kan hända om x, y och z inte fungerar.

    Det är ganska komplext att få allt att fungera när någon av de stora fiberkanalerna går ner och inte fungerar. Det finns säkerligen lösningar som ska fungera men som kanske är svåra att få grepp om när allt annat fungerar som det ska. Det är många datorer och annan hårdvara inblandad i en vanlig enkel korttransaktion, så jag tycker inte att man ska vara för kritisk så fort det blir ett stopp.
    Ingen i hela världen kan garantera en felfri tjänst, utan alla kommer att drabbas av bakslag.

    Minns att t.ex en transformatorstation dog i vår stad för några år sedan.
    Då vara hela staden utan ström i mer än 2 dygn.
    Som sagt, allt kan hända!

    #134751
    busbjornen
    Deltagare

    Vi kör Samport och har haft en del transaktioner som har gått igenom igår/idag, men de flesta har de inte.

    Jag har samma erfarenheter som Lennie vad gäller Samport.
    De har väldigt bra tekniker, är väldigt sällan några problem och ger bra information när det väl är problem.
    Dessutom tror jag att de skulle ha jobbat mycket hårdare med att få det att fungera om avbrottet skett under julhandeln.

    Att en del transaktioner går igenom visar på att de har redundans på sina lösningar, men en del större fel som avgrävda fiberkablar som det är i detta fall kan vara svåra att ha redundans för.

    #132717
    busbjornen
    Deltagare

    @fotofyndet 30552 wrote:

    Helt OT men här får du en låt att spela för frugan då :D

    Ständut Blakk

    Tack för låten :)
    Tyvärr har fattiglappar som jag inte råd med spotify…
    Men jag gissar att den är grym!

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 68 totalt)